Palvelukulttuuri = osaaminen x tiimityö x asenne

Tämä loistava määritelmä palvelukulttuurista osui silmiini muutama vuosi sitten. Mikään kolmesta osasta ei voi olla nolla tai kokonaisuus on nolla. Jotta palvelukulttuuri kukoistaa ja ihmisten on mukava tehdä työtä, tulee kaikkien osa-alueiden olla hyvällä tolalla.

Kaiken perustana on ammatillinen osaaminen. Asiantuntijat haluavat oppia uutta ja kehittyä aina vain paremmiksi asiantuntijoiksi. Maailma on muuttunut hyvin mielenkiintoisella tavalla, sillä nykyisin tietoa on saatavilla rajattomasti ja se tavoittaa hetkessä kenet tahansa. Oleellista on analysointi, looginen ajattelu ja kyky käyttää olemassa olevaa tietoa. Jos osaat soveltaa tietoa uudella tavalla, ratkaista jonkin ongelman paremmin kuin muut, sinusta voi tulla tähtipeluri. Yhdessä työskentelemällä osaaminen leviää ja organisaatio vahvistuu, osaamiskeskittymä huomataan. Kun tiimi on tarpeeksi vahva siitä tulee magneetti, joka vetää puoleensa alan parhaita asiantuntijoita.

Lähes osaamisen veroinen vaatimus hyvälle palvelukulttuurille on yhteistyötaidot. Työtä tehdään tiimeissä ja erilaiset persoonallisuudet tuovat värikkyyttä arkeen. Törmäyksiä sattuu, mutta monesti alkuhankaluuksien jälkeen yhteistyö sujuu kuin tanssi. Ihmiset oppivat tuntemaan toisensa heikkouksineen ja vahvuuksineen, yhteisrintama pitää. Asiakkaan etua valvotaan, ollaan tiukkoja ja tarkkoja.

Hanselissa meille ei saisi tulla virheitä tai voimme joutua markkinaoikeuteen. Ihmisten välinen vuorovaikutus on kasvualusta innovaatioille, joita yhä enenevissä määrin vaaditaan myös julkisten hankintojen parissa työskenteleviltä.

Tänä päivänä kaikki puhuvat etätyön puolesta, mutta näen siinä myös heikkouksia. Varsinkin sosiaalisille henkilöille yksin puurtaminen voi tuntuu tylsältä, onneksi modernit työvälineet helpottavat asiaa. Uusinta uutta on kuulemma toisilleen tuntemattomien etätyötä tekevien työntekijöiden kahvilatreffit lounaille. Itse en ole kokeillut, mutta kieltämättä tällaisessa toiminnassa voi olla entistä suurempi innovaatiopotentiaali.

Kaikesta huolimatta asenne ratkaisee. Kovatasoinen osaaminen ja erinomaiset yhteistyötaidot menettävät merkityksensä jos asenteessa on vikaa. Tämä on surullista, mutta niin totta.

Miten saada puhallettua intoa ja tekemisen meininkiä työntekijöihin? Jatkuva kiire vie paljon energiaa, virheettömyyden vaatimus stressaa. Väsyä ei saa, tai ainakaan se ei saisi näkyä. Onhan työpaikalle mukava tulla? Onko ilmapiiri turvallinen ja kannustava? Pystynkö vaikuttamaan työhöni? Uskallanko olla oma itseni? Asenneongelmiin kannattaa puuttua heti, sillä negatiivinen kierre jää helposti päälle. Toki myös positiivisuus on tarttuvaa ja hyvä niin. Hyvä työilmapiiri ja työn imu ovat upeita voimavaroja.

Vaadi siis organisaatioltasi hyvää palvelukulttuuria, ota tavoitteeksi, että kaikki osa-alueet ovat vähintäänkin hyvällä tasolla, mieluiten erinomaisella. Ongelmat kannattaa ratkaista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näitä pelisääntöjä vaalimalla uskon, että organisaatiosi alkaa kukoistaa. Työntekijät tulevat innoissaan töihin oppimaan uutta ja palkkapäivänä ihmettelevät, että maksetaanko tästä?

Kirsi Koivusaari, talousjohtaja

Kirsi tarkastelee maailman menoa lukujen kautta vastuullisesti. Hän haluaa automatisoida arkiset rutiinit ja keskittyä oleelliseen. Hanselissa kiehtoo monipuolisuus, julkiset hankinnat koskettavat yhteiskuntaa laajasti.

Bloggari
Selaa blogikirjoituksia