Nyt on viestijöillä mistä valita

Markkinointi- ja viestintäpalveluiden puitesopimustoimittajat kävivät eilen esittäytymässä Hanselin asiakkaille. Osallistuin tilaisuuteen asiakkaana, ja kirjoitukseni perustuu yksipuoleisesti omiin kapeakatseisiin näkemyksiini viestinnän ammattilaisena. Itse kilpailutuksen jätin Hra Malmbergin osaaviin käsiin ja pidin huolta myös siitä, että en kuullut väliaikatietoja. Näin oma yhteydenpitoni mainostoimistojen kanssa ei vaikeutunut.

Esittäytymistilaisuuden tupa oli täynnä, joten asia lienee siis ajankohtainen monella taholla. Kun uudet kuusi puitesopimustoimittajaa on nyt valittu, on asiakkaiden aika järjestää oma minikilpailutuksensa asiakaskohtaisista sopimuksista. 

6 toimittajaa, 6 esitystä, 16 ihmistä stagella

Mainostoimistot (tai ryhmittymät) esittäytyivät vuorotellen 20 minuutin ajan, eivätkä he kuulleet toistensa puheenvuoroja. Esittelyt noudattelivat suhteellisen samanlaista kaavaa: yritys, palvelut, referenssit, caset. Kun asiakasreferenssitkin ovat alalla tyypillisesti samoja logoja, esityksiä oli hankala erottaa toisistaan.

Esitysteknisesti mieleeni jäi kaksi poikkeusta. Yksi käytti koulumaailmasta tuttua Kahoot-työkalua kyselläkseen osallistujilta mielipiteitä ajankohtaisista haasteista. Tällainen pienikin osallistaminen nosti energiatasoja huomattavasti. Ehkä koko esityksen olisi voinut rakentaa ajankohtaisten haasteiden ratkomisen ympärille ja esitellä pelkästään case-tapauksia?  

Toinen hieman itseäni yllättänyt havainto oli, että pidin ehdottomasti eniten esityksestä, jossa oli vain yksi esiintyjä: varmaotteinen toimitusjohtaja. Ymmärrän toki, että toimittajat haluavat esitellä useamman kasvon, mutta kyllä se esitys vain rikkoutuu ”Reksa jatkaa tästä” -tyyppisistä siirtymistä. Taustalla ollut ppt-esitys on toisarvoinen, kun kuuntelemme ihmistä.

Iso rooli alihankkijoilla

Uusi puitejärjestely on entistä kattavampi ja sisältää enemmän viestintä- ja tutkimuspalveluja sekä erityisesti palvelumuotoilua, joka tuntuu olevan nouseva aihe myös virastomaailmassa. Referenssinä palvelumuotoilusta käytettiin mm. esimieskoulutuksia, joissa virkamiehiä valmennetaan kohtaamaan asiakkaita. 

Laajentuneen tarjoaman myötä alihankkijoiden rooli on korostunut merkittävästi. Jokaisella puitesopimustoimittajalla on oma esittelysivustonsa puitejärjestelylle, jolla he ylläpitävät ajantasaista tietoa tarjoamistaan palveluista sekä käyttämistään alihankkijoista. Linkit esittelysivustoille on koottu puitejärjestelyn esittelyyn.

Supinoista ja jälkilöylyistä huomasi, että asiakkaat olivat kiinnostuneita pääkumppanin lisäksi myös alihankkijoista. Vaikka 60.000 euron kansallinen kynnysarvo ei ylittyisikään nelivuotisella sopimuskaudella, asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta yhden luukun malliin. Kaiken tarvittavan saa halutessaan saman sopimustoimittajan kautta – ilman ylimääräisiä palkkioita.

Vertaile hinnalla, jos osaat

Puitejärjestelyssä minikilpailutus kuuden sopimustoimittajan kesken voidaan järjestää kahdella tavalla: Asiakaskohtainen kumppani voidaan valita koko sopimuskaudelle kaikille tai tietyille osa-alueille (esimerkiksi tapahtumamarkkinointi) tai yksittäiselle projektille (esimerkiksi brändi-ilmeen uudistus). 

Hinta on aina vain yksi kriteeri, jonka painoarvoksi suositellaan käytettäväksi 30-70 %. Itse en painottaisi hintaa etenkään markkinointi- ja viestintäpalveluissa. Markkinointitoimenpiteet pitää liittää ydintoimintaan

ja nähdä ennemmin investointina kuin kustannuksena. Edistyksellisimmät markkinointitoimistot uskaltavatkin luvata, kuinka toimenpiteet vaikuttavat viivan alle.

Tuntihinta se vasta pönttö vertailuperuste onkin. Halpa tuntihinta ei kerro juuri mitään, sillä samaan työhön menee yhdeltä AD:lta viisi tuntia ja toiselta 40. 

Halpa hinta on huono lohtu, jos toisten tekijöiden kanssa olisi päässyt helpommalla parempiin tuloksiin.

Hani Olsson, viestintäpäällikkö

Hani Olsson vastaa Hanselin viestinnästä ja tuo osaltaan väriä työyhteisöön. Hän on ylpeä hanselilaisuudestaan ja keskustelee arvokahvikuppinsa äärellä mielellään viestinnästä, osaamisen kehittämisestä ja työn muutoksista. Somessa häneen voi törmätä profiilinimellä @hanihaa. Vaikka mielipiteet ovat joskus teräviä, törmäys on aina pehmeä. Hänen kanssaan saa nimittäin olla eri mieltä.

Bloggari
Selaa blogikirjoituksia