Kaidalla tiellä
Eija Kontuniemi 08.12.2025
YK:n korruptionvastaista päivää vietetään 9.12.2025. Suomen YK-liiton mukaan ”korruptio on demokraattisia järjestelmiä häiritsevä, liiketoiminnan epätasa-arvoa aiheuttava ja hallinnollista epävakautta aikaansaava ilmiö, joka tavalla tai toisella näkyy jokaisessa maailman valtiossa”. Aihe on ajankohtainen myös siksi, että korruptionvastaista strategiaa koskeva valtioneuvoston periaatepäätös ja toimenpideohjelma 2025–2027 vahvistettiin muutama kuukausi sitten.
Julkiset hankinnat ovat yksi korruption riskialueista. Hankintoihin liittyvän korruption tavoitteena on yleensä suosia tai syrjiä toimittajia oikeudettoman taloudellisen hyödyn saamiseksi. Suomessa korruptio harvemmin on seteleillä täytettyjä ruskeita kirjekuoria pimeissä porttikongeissa, mutta korruption moninaisia ilmiöitä esiintyy myös Suomessa. Korruption ilmenemismuotoja hankinnoissa ovat muun muassa piittaamattomuus hankintalaista, laittomat suorahankinnat, tarjouspyyntöjen räätälöinti, kielletyt sopimusmuutokset ja puutteellinen sopimusvalvonta.
Käytännön hankintatyössä kohtaamme usein puutteita hankintayksiköiden ja myös yritysten hankintalakiosaamisessa. Ei mikään ihme, sillä hankintalainsäädännöstä on tullut aivan liian monimutkaista ja hankalaa. Yleisten periaatteiden sisäistämisellä pääsee kuitenkin jo pitkälle:
- Hankinnat on kilpailutettava.
- Syrjintä ja suosinta on kiellettyä.
- Yritysten välistä kilpailua tulisi saada aikaiseksi.
Myös yritysten olisi hyödyllistä tunnistaa muutama tärkeä lähtökohta:
- Markkinakartoitusten aikana hankintaan voi vaikuttaa (myöhemmin ei).
- Tarjousten on vastattava tarjouspyyntöä.
- Tarjoukset ovat sitovia, eikä hankintasopimuksessa voi poiketa tarjouspyynnöstä tai tarjouksesta.
Tarkoitus ei pyhitä keinoja
Räätälöityihin tarjouspyyntöihin on usein jokin inhimillisesti ymmärrettävä syy, kuten hyvin toimiva yhteistyö nykytoimittajan kanssa, subjektiivinen näkemys ylivoimaisen hyvästä palvelusta tai tavarasta markkinoilla tai ”oman kylän” tarjoajien suosiminen. Räätälöinti voi olla korruptiivista ja lainvastaista, vaikka hankintayksiköillä onkin laaja harkintavalta hankinnan kohteen määrittelyssä. Lisäksi vähäinen kilpailu saattaa nostaa kustannuksia.
Sopimusvalvonnan puutteet ilmenevät esimerkiksi siten, että toimitukset, palvelutaso tai toimitusajat eivät vastaa sovittua, hankitaan lisätöitä ja -tavaroita, jatketaan sopimuksia tai tehdään puitejärjestelyjen sisäisiä hankintoja välittämättä puitejärjestelyn toimintamallista. Sopimusvalvonnan puutteet voivat johtaa olennaisiin sopimusmuutoksiin, jotka voidaan rinnastaa laittomiin suorahankintoihin, joten kysymys on vakavasta asiasta.
Edellä mainituissa tilanteissa ei aina ole motiivina oikeudettoman taloudellisen hyödyn saaminen. Siitä huolimatta kysymys voi olla lainvastaisesta, eettisesti arveluttavasta ja kustannuksia nostavasta toiminnasta, johon on puututtava.
Apuakin on saatavilla. Hanselin toiminnan lähtökohtana ja olemassaolon edellytyksenä on eettisesti korkeatasoinen hankintatoimi. Pyrimme varmistamaan kilpailutusten projektimallilla, päätöksentekopisteillä, työohjeilla, laadunvarmistuksella ja jatkuvalla compliance-koulutuksella sitä, että kilpailutukset tehdään oikein. Näin pysymme kaidalla tiellä ja asiakkaamme saavat vastinetta rajallisille varoilleen.
Korruptio on epätasa-arvoa aiheuttava ilmiö ja yhteiskunnan resurssien väärinkäyttöä. Siihen meillä ei ole varaa.
Bloggari
Eija Kontuniemi lakiasiainjohtaja
Eija on perehtynyt hankintoihin käytännön, lainsäädännön ja teorian tasolla. Jatko-opinnot hän suoritti Englannissa, julkisista hankinnoista, tottakai.