Hankintojen johtaminen

Hankintastrategia on avainasemassa organisaation menestyksessä. Se ei ainoastaan ohjaa hankintojen toteutusta, vaan myös varmistaa, että ne tukevat organisaation laajempia tavoitteita ja visiota. Kategorioita muodostettaessa hankinnat pilkotaan hallittaviin kokonaisuuksiin, joilla on keskenään synergiaa. Yhdistävä tekijä voi olla esimerkiksi sama tai samalla tavoin käyttäytyvä tuottajamarkkina tai käyttökohde. Kategorisoinnin keskeisenä tavoitteena on maksimoida saavutettavat tulokset käytössä olevilla resursseilla. 

 

HUSin hankintalinjaukset ovat ajan hermolla

Terveyden­huolto on alana suuressa murroksessa. Vuoden 2022 alussa HUSissa päätettiin, että on aika päivittää myös konsernin hankinta­linjaukset. Hanselin kehityspäälliköt auttoivat kokonaisuuden suunnittelussa, työpajojen vetämisessä ja linjausten laatimisessa.

Napakka strategia ohjaa Helsingin hankintoja

Helsingin kaupungilla oli tarve uudistaa hankintastrategiansa, sillä organisaatio oli laitettu uuteen asentoon vuonna 2017. Asian kanssa ei kuitenkaan haluttu kiirehtiä, vaan työ päätettiin käynnistää rinnakkain kansallisen hankintastrategian valmistelun kanssa.