Julkiset hankinnat ovat mahdollisuuksien maailma

Hilma, Cloudian Tarjouspalvelu, minikilpailutus, soveltuvuusvaatimukset – hankintajargon saattaa pelästyttää, mutta termien takana on valtava mahdollisuuksien markkina. Suosittelemme kurkkaamaan jargonin taakse ja osallistumaan julkishallinnon toimittajien laajaan joukkoon. Hanselilla on jo lähes 1000 sopimustoimittajaa ja näillä yli 3000 alihankkijaa ympäri Suomea. Pk-yritysten osuus sopimustoimittajistamme on 56 prosenttia. Lue lisää ja tule rohkeasti mukaan!

Ota perustermit haltuun!

Meillä on käytössämme kolme eri hankintamallia: puitejärjestely, dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS) ja pienhankinta. Alle olemme lyhyesti kuvanneet kunkin hankintamallin ja kerromme mistä löydät niitä koskevat tarjouspyynnöt.

Puitejärjestely

Puittari tai puikkari eli virallisemmin puitejärjestely on tunnetuin hankintamallimme. Vastaamalla puitejärjestelykilpailutusten tarjouspyyntöihin osallistut tarjousvertailuun ja voit päästä mukaan sopimustoimittajaksi. Puitejärjestelyn sopimuskausi on yleensä neljä vuotta, mutta poikkeuksiakin löytyy – sopimuskauden pituus on aina kerrottu tarkasti kunkin kilpailutuksen tarjouspyynnössä. Tarjouspyynnöstä löytyvät myös muut tärkeät tiedot, kuten hankinnan kohteen kuvaus, sopimusehdot, vaatimukset valituille toimittajille sekä tietenkin sopimusta käyttävät asiakkaat. Puitejärjestelyssä voi olla mukana yksi tai useampia toimittajia ja asiakkaamme tekevät hankintansa tarjouspyynnössä kuvatun toimintamallin mukaisesti.

Puitejärjestelyjemme tarjouspyynnöt löydät Hilmasta. Hilmaan rekisteröityneenä käyttäjänä sinun on myös mahdollista tehdä räätälöity hakuvahti.  

Dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS)

Dynaaminen hankintajärjestelmä eli kavereiden kesken DPS on tapa tehdä julkisia hankintoja täysin digitaalisesti. Yhteishankintavalikoimastamme löytyy kymmeniä DPS:iä, joihin voit tarjota: aurinkovoimasta viestintä- ja markkinointipalveluihin sekä kaikkeen siltä väliltä. Uusia asiakkaita ja toimittajia voi tulla mukaan DPS:ään milloin vain sopimuskauden aikana. Hyväksymme mukaan kaikki toimittajat, jotka täyttävät kyseisen DPS:n soveltuvuusehdot. 

Katso tästä puolen tunnin tietoiskumme "Miten teen osallistumishakemuksen DPS:ään"

Asiakkaamme tekevät DPS:n sisäisiä kilpailutuksia eli minikilpailutuksia lähettämällä kaikille kyseiseen DPS:ään hyväksytyille toimittajille tarjouspyynnön sähköisessä kilpailutusjärjestelmässä – esimerkiksi Cloudiassa tai Hanselin omassa Kisa-apurissa. Asiakas määrittelee DPS:n sisällä tehtävän hankinnan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteet hankintaa koskevassa tarjouspyynnössä. DPS:ään hyväksytyillä toimittajilla on tarjouspyynnön julkaisemisen jälkeen vähintään 10 päivää aikaa jättää tarjous. Asiakas voi määritellä tarjousajan myös pidemmäksi. Tarjousajan päättymisen jälkeen asiakas avaa ja vertailee tarjoukset, ja tekee hankinnasta hankintapäätöksen. Tämän jälkeen asiakas voi tehdä hankintasopimuksen ja tilata tuotteen tai palvelun.

DPS:iemme tarjouspyynnöt löydät Cloudian Tarjouspalvelusta (vaatii omien tunnusten luonnin Cloudiaan) ja Hanselin Kisa-apurista (toimii Hanselin tunnuksilla).

Lisätietoja DPS:stä voit kurkata alla olevasta videosta! Tutustu myös osallistumishakemuksen muistilistaan videon alapuolella!

 

Muistilista DPS:n osallistumishakemuksen täyttäjälle

  • Seuraa kilpailutustemme ennakko- ja hankintailmoituksia Hilmassa.
  • Tee osallistumishakemus Cloudian Tarjouspalvelussa. Pääset tutustumaan osallistumispyyntöjemme hankinta-asiakirjoihin, soveltuvuusvaatimukset mukaan lukien, kun olet sisäänkirjautuneena Cloudian Tarjouspalvelussa.
    • Sopimustoimittajaksi hyväksyminen edellyttää kaikkien asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttymistä.
    • Cloudian Tarjouspalvelun käytössä ja teknisissä ongelmissa löydät apua Cloudian Tukiportaalista.
  • Vastaa osallistumishakemuksen kysymyksiin ja täytä liitettävät lomakkeet huolellisesti ohjeiden mukaan pyydetyssä muodossa
  • Tarkista, että soveltuvuusvaatimusten täyttymiseksi liitettävät todistuksesi, kuten esimerkiksi vastuuvakuutus, ovat vaatimusten mukaisia
  • Tarkista, keiltä yrityksesi henkilöiltä vaaditaan rikosrekisteriotteet ja tilaa ne heti viivästyksien välttämiseksi
    • Muista myös rikosrekisteriote yrityksestä (yhteisösakko)

Lue osallistumishakemuksia käsittelevien hankintakoordinaattoriemme blogiteksti DPS:n osallistumishakemus ei ole läpihuutojuttu ja nappaa siitä käyttöösi parhaat vinkit!

Pienhankinta

Pienhankinnalla asiakkaamme voivat tehdä alle kansallisen kynnysarvon eli 60 000 euron jääviä hankintojaan. Pienhankinnat pohjautuvat Hanselin dynaamisiin hankintajärjestelmiin eli DPS:iin. Mahdollisuutta pienhankintaan osallistumisesta tarjotaan erikseen jokaiselle vastaavan DPS:n hyväksytylle sopimustoimittajalle.

Kaipaatko apua? Autamme mielellämme!

Osallistumishakemuksiin liittyvissä asioissa apunasi ovat osaavat hankintakoordinaattorimme, joihin voit olla yhteydessä sähköpostitse: hankintakoordinaattorit@hansel.fi.

Katso tulevien tietoiskujen aiheet!

Järjestämme vuoden 2023 aikana neljä toimittajatietoiskua Teamsissä. Lue lisää tietoiskujen aiheista ja ajankohdista tapahtumat-sivulta. Samalta sivulta löydät myös linkin aiempien toimittajawebinaarien tallenteisiin ja ohjevideoihin, joita pääset katsomaan rekisteröidyttyäsi ja kirjauduttuasi sisään verkkopalveluumme.

Seuraa hankintailmoituksiamme Hilmassa!

Hilmassa voit seurata oman alasi kilpailutusten ennakkoilmoituksia ja hankintailmoituksia. Niistä selviää tarjouskilpailun ajankohta, sisältö ja toimintatapa.

Toimintamme perustuu luottamukseen

Tutustu liiketoimintaperiaatteisiimme, joilla takaamme toimittajillemme reilun ja tasapuolisen kohtelun sekä asiakkaillemme laadukkaat tuotteet ja palvelut.

Hanselin liiketoimintaperiaatteet

Julkiset hankinnat ja kilpailutukset

Tutustu julkisten hankintojen erityispiirteisiin ja tarjouksen laatimisen saloihin, jotta tarjouksesi vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia mahdollisimman hyvin.

Lue lisää tarjouskilpailusta

Hanselin asiakkaat

Harkitsetko tarjoamista? Katso ajantasainen listaus asiakkaistamme!

Asiakaslista