Hansel tarjoaa julkishallinnolle kanavan suojavarusteiden hankintaan

14.08.2020

Koronapandemian vaikutuksesta suojavarusteiden hankintamäärät ovat moninkertaistuneet, minkä seurauksena tuotteiden saatavuus ja hinnat vaihtelevat merkittävästi kansainvälisen markkinatilanteen mukaan. Hansel ja Huoltovarmuuskeskus ovat tiiviissä yhteistyössä valmistelleet Suojavarusteet 2020–2022 -yhteishankinnan, joka on aloitteen tehneen HVK:n lisäksi myös kaikkien muiden asiakkaidemme hyödynnettävissä.

Dynaamisena hankintajärjestelmänä (DPS) toteutettava yhteishankinta parantaa julkishallinnon tarvitsemien suojavarusteiden saatavuutta. Asiakkaille se takaa aina markkinatilanteen mukaiset ehdot. Hankittavia tuotteita ovat muun muassa

  • hengityssuojaimet ja suu-nenäsuojukset,
  • suojavaatteet ja kertakäyttöiset suojakäsineet,
  • visiirit ja muut suojavarusteet,
  • käsihuuhteet ja niiden annostelijat,
  • desinfektioaineet, desinfektiopyyhkeet ja -liinat.

DPS:n perustamisvaihe ajoittuu syys-lokakuulle. Tiedotamme asiakkaille, kun minikilpailutuksia voi alkaa tehdä. Tiedotteiden saamisen voi varmistaa liittymällä yhteishankintaan Hansel.fi-palvelussa.

 

Laadukkaita tuotteita luotettavilta kumppaneilta

Suojavarusteet 2020–2022 -DPS on käytettävissä kaksi vuotta ja se on avoin kaikille Hanselin asiakkaille. Asiakas tekee hankintatarpeen ollessa ajankohtainen minikisan eli tarjouspyynnön DPS:ään hyväksytyille toimittajille.

"Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa ja asiakkaillamme on suuri tarve saada suojavarusteita luotettavasti. Olen tyytyväinen, että pystymme nyt vastaamaan aikaisempaa kattavammin asiakkaidemme tarpeisiin", toteaa toimitusjohtaja Anssi Pihkala.

Hansel varmistaa, että toimittajilla on edellytykset osallistua tarjouskilpailuun hankintalain mukaisesti. Tarkastamme muun muassa tarjoajien velvoitteidenhoitoselvitykset ja sen, ettei rikosrekisteriotteissa ole poissulkuperusteita. Kaikissa yhteishankintojemme kilpailutuksissa tehdään vastuullisuusanalyysi, joka ottaa huomioon ympäristö-, sosiaalisen ja taloudellisen vastuun näkökulmat.

 

Yhteistyö tavarantoimittajien kanssa

Järjestimme hankinnasta kiinnostuneille suojavarusteita tarjoaville yrityksille 27.8.2020 webinaarin, jossa kerroimme kyseisestä yhteishankinnasta. Lisäksi kutsumme kiinnostuneet tarjoajat markkinavuoropuheluun, joka sisältää hankintamateriaalin kirjallisen kommentointimahdollisuuden.

Markkinavuoropuheluun ilmoittaudutaan perjantaihin 28.8.2020 klo 10 mennessä. Markkinavuoropuheluun osallistuminen tai osallistumatta jättäminen ei estä mahdolliseen hankintamenettelyyn osallistumista.

Ilmoittautumislomake tavarantoimittajainfoon ja markkinavuoropuheluun

Osallistumishakemusilmoitus julkaistaan Hilmassa arviolta syyskuun lopussa, jonka jälkeen tarjoajat voivat jättää osallistumishakemuksensa järjestelyyn.

Yhteishankintaan tarjoamisesta kiinnostuneiden tavarantoimittajien yhteydenotot: kilpailutus@hansel.fi.

 

Dynaaminen hankintajärjestelmä DPS (Dynamic Purchasing System) sopii yhteishankintamuodoksi erityisen hyvin toimialalle, jossa markkina kehittyy ja muuttuu nopeasti. DPS on toteutukseltaan kokonaan sähköinen, eikä edellytä asiakkailtamme etukäteisliittymistä. Mukaan pääsevät koko sopimuskauden ajan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät toimittajat. Hansel seuraa toimittajien luotettavuutta sopimuskauden aikana.