Uusi Hilma syntyy yhteistyöllä

23.05.2018

Timo_HIlma-tyopaja.png

Uudistuvan Hilman kehitystyö on polkaistu käyntiin. Osallistavia menetelmiä hyödyntäneessä Hilma-työpajassa 17.5. kuultiin tulevia käyttäjiä ja kerättiin talteen uusia näkemyksiä palvelun kehityksen suunnaksi.

”Tulevaisuudessa emme halua kuulla, että Hilmaa on hankala käyttää. Tärkeimpään rooliin nousee loppukäyttäjä”, Hilma-uudistuksen projektipäällikkö Timo Rantanen totesi.

Työpajan tavoitteena oli valita palvelulle parhaat ratkaisut käyttäjien kannalta ja auttaa linjaamaan pidemmän tähtäimen tavoitteet. Uusi Hilma näkee päivänvalon vuonna 2020, mutta palvelun uudistunut versio ei jää viimeiseksi. Hilmasta tehdään jatkuvasti kehittyvä palvelu, joka tukee kokonaisvaltaisesti hankintojen tekemistä.

Reilun parinkymmenen osallistujan joukkoon kuului hankinta-ammattilaisia mm. valtion eri virastoista, korkeakouluista ja kuntasektorilta. Samaan tilaan oli koottuna melkoinen määrä kokemusvuosia nykyisen Hilman käytöstä, mikä näkyi vahvoina visioina ja runsaina ideoina.

Nykyisin lähinnä yhdensuuntaisena ilmoituskanava toimiva Hilma muuntuu palveluksi, jonka tukee hankinta- ja tarjousprosessissa sekä parantaa hankintojen avoimuutta.

”Tarjoamalla enemmän tietoa tulevista hankinnoista halutaan palvella erityisesti markkinoiden toimintaa. Haluamme uuden Hilman mahdollistavan helpon tarjoamisen, ja toivomme tämän johtavan suurempaan määrään hyviä tarjouksia esimerkiksi pk-sektorilta.”

Duunaa oma Hilma

Hilmaan rakennetaan tulevaisuudessa avoimet rajapinnat, jotka mahdollistavat datan monipuolisen hyödyntämisen. Hilmaan kertyvää tietovarantoa voisi avoimien rajapintojen myötä tuoda suoraan esimerkiksi organisaatioiden omiin järjestelmiin.

Palvelun kehitystyössä ei voida keskittyä vain käyttäjien toiveisiin, sillä EU-tasoiset kehityshankkeet kuten sähköisen hankinnan kehittyminen, ESPD-lomake ja Tenders Electronic Daily -tietokannan uudistuminen tuovat kehitystyölle omat ehtonsa.

Seuraava työpaja järjestetään 13. kesäkuuta, jolloin aiheina ovat erityisesti Hilman tukipalvelut ja tarjouksen jättäminen.

Lisätietoja Hilman kehitystyöstä:

Timo Rantanen
kehityspäällikkö
timo.rantanen(at)hansel.fi