Hyppää sisältöön

Yhdessä kohti parasta palvelua

13.05.2025

AJANKOHTAISTA Hanselin strategiassa määritetään, että ”tarjoamme toimialan parhaan digitaalisen palvelukokemuksen”. Tavoitteen tueksi on nyt määritetty visio ja työtä ohjaavat suunnitteluperiaatteet. 

Sidosryhmämme antavat meille vuosittaisissa tyytyväisyystutkimuksissa erinomaisen arvosanan sähköisten palveluiden toimivuudesta. Tulosten valossa olemme siis onnistuneet tavoitteessamme jo melko hyvin! Aina voi kuitenkin parantaa, ja siksi päätimme vuonna 2024 käynnistää digitaalisen palvelukokemuksen visiotyön. 

”Teimme kyselyn Hanselin henkilöstölle, pidimme työpajoja sekä haastattelimme asiakkaita ja sopimustoimittajia. Reilun puolen vuoden työrupeaman jälkeen meillä on selkeä visio siitä, mihin suuntaan haluamme digitaalisia palvelujamme kehittää sekä konkreettiset suunnitteluperiaatteet ohjaamassa arjen työtä ja kehitysvalintoja”, visiotyötä vetänyt johtava tuoteomistaja Tiina Petäsnoro iloitsee. 

Digitaalisen palvelukokemuksen visio nojaa kolmeen peruspilariin: 

  • asiakaslähtöiset toimintamallit
  • sujuvin itsepalveluasiointi
  • kilpailuetua ja vaikuttavuutta datasta. 

Kaiken pohjana ovat tietenkin luotettavat ja tietoturvalliset palvelut. 

Hansel-Digitaalinen_palvelukokemus_uutinen_s.png

Hanselilla on paljon tietoa hankinnoista, ja haluamme tuoda sen tiedon entistä paremmin asiakkaidemme ulottuville. Tavoitteenamme on tehdä hankkimisesta helpompaa – ja jopa vähentää asiointitarvetta palveluissamme tiedon ja sujuvampien käyttäjäpolkujen avulla.

Suunnitteluperiaatteet ohjaavat työtä 

Jokainen digitaalisten palveluiden kehittäjä tunnistaa varmasti haasteen, että hyviä kehitysideoita on valtavasti, mutta aikaa ja resursseja rajallisesti. Hanselin visiotyössä haettiin konkreettisia työkaluja myös tähän. Jatkossa digitaalisten palveluiden kehitystyötä ohjataan ja tehdään yhdessä määriteltyjen suunnitteluperiaatteiden mukaan. Periaatteissa korostuvat käyttäjän tarpeiden ymmärtäminen, datan hyödyntäminen, opastaminen ja selkeä kieli.

”Olen erityisen iloinen siitä, että visiotyön myötä asiakaskokemuksen merkitys on meillä entisestään korostunut. Sidosryhmillehän me palveluja suunnittelemme, joten on ensisijaisen tärkeää, että heidän tarpeensa ovat etusijalla koko ajan – jo heti siitä hetkestä, kun yhteishankintaa tai muuta palvelua aletaan suunnitella”, Petäsnoro sanoo.