Usein kysyttyä

Tervetuloa tutustumaan usein kysyttyihin kysymyksiin!

Yleistä Hansel.fi-verkkopalvelusta 

Miksi en pysty kirjautumaan verkkopalveluun? 

Tarkista, oletko jo rekisteröitynyt verkkopalveluumme ja että sinulla on verkkopalvelutunnukset. Voit tarkistaa yrittämällä kirjautua sisään. Jos saat virheilmoituksen "Kirjautumisessa tapahtui virhe", kokeile vaihtaa salasanasi "Unohditko salasanan?"-toiminnon avulla. Jos sähköpostiisi (tai roskapostiisi) ei ilmesty salasananvaihtolinkkiä, et todennäköisesti ole rekisteröitynyt. Rekisteröitymisohjeet löydät täältä: hansel.fi/meista/oletko-uusi-asiakas/. Jos tarvitset apua tai lisätietoja, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

Olen unohtanut hansel.fi-verkkopalvelun salasanan, mitä teen? 

Voit vaihtaa salasanasi klikkaamalla verkkopalvelun etusivulla "Kirjaudu/rekisteröidy"- ja sen jälkeen "Unohditko salasanan?"-painiketta. Huomioithan, että salasananvaihtolinkki voi päätyä myös roskapostikansioon. Jos et saa vaihdettua salasanaasi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

En saa uusittua salasanaani

Varmista ensin, että olet rekisteröitynyt verkkopalveluumme. Tarkista sen jälkeen, onko salasananvaihtolinkki päätynyt roskapostikansioon. Jos et ole saanut salasananvaihtolinkkiä, et todennäköisesti ole vielä rekisteröitynyt. Jos olet rekisteröitynyt eikä salasananvaihtolinkkiä löydy roskapostikansiosta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

Minulla on ongelmia hansel.fi-verkkopalveluun rekisteröitymisessä

Rekisteröityminen on mahdollista vain Hanselin asiakkaille ja sopimustoimittajille. Jos olet kiinnostunut sopimustoimittajuudesta, niin lisätietoja löydät täältä: hansel.fi/toimittajalle/haluatko-sopimustoimittajaksi/. Jos haluat selvittää, onko Hanselin asiakkuus mahdollista, täytä asiakkuusselvityslomake täällä: hansel.fi/meista/oletko-uusi-asiakas/ 

Tyypillisesti ongelmia rekisteröitymisessä aiheuttavat asiakas- tai toimittajaorganisaation valinta ja salasanan muodostaminen. Jos saat virheilmoituksen ”Olemme pahoillamme, rekisteröitymisessä tapahtui virhe!”, niin skrollaa sivua alaspäin ja valitse asiakas- tai toimittajaorganisaatio sivun puolessa välissä olevasta alasvetovalikosta. Varmistathan myös, että salasanasi täyttää sille asetetut vaatimukset. Salasanan tulee olla vähintään 13 merkkiä pitkä, sisältää isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita. Kaikki 13 merkkiä eivät saa olla samoja. 

Jos tarvitset apua rekisteröitymisessä verkkopalvelun käyttäjäksi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

Miten saan lisättyä kollegani verkkopalvelun käyttäjäksi?

Jokainen rekisteröityy verkkopalvelun käyttäjäksi itse. Pyydä siis kollegaasi tekemään rekisteröityminen osoitteessa hansel.fi/accounts/register/

Meillä on uusia työntekijöitä. Miten voin vaihtaa yhteyshenkilöitä verkkopalvelussa?

Liittymisten yhteyshenkilöitä pääsee lisäämään, poistamaan ja muokkaamaan sellainen henkilö, jolla on liittymisoikeudet. Kirjaudu sisään verkkopalveluun ja valitse "Oma Hansel" -valikon alta "Liittymistiedot". Saat luettelon yhteishankinnoista. Kun käytät rajausta "Liitytyt", niin luettelo lyhenee. Kyseisen yhteishankinnan kohdalla, yhteyshenkilön nimen vierestä löytyy kynän ja lehtiön kuva, jota painamalla pääset tekemään muutoksen. Paina lopuksi "Tallenna muutokset".

Sopimustoimittaja, katso tästä ohje toimittajan yhteyshenkilömuutoksien tekemiseen.  

Asiakkaiden usein kysytyt kysymykset: liittyminen yhteishankintoihin 

Miksi en voi tehdä liittymistä yhteishankintaan? 

Liittymisiä voivat tehdä vain ne asiakkaiden yhteyshenkilöt, joilla on liittymisoikeus ko. organisaation puolesta. Näet oman organisaatiosi liittymisoikeudet "Oma Hansel"-valikon alta kohdasta "Liittymistiedot" ja välilehdeltä "Liittymisoikeudet".  

Voinko tehdä tilauksia Hanselin verkkopalvelussa? 

Hanselin verkkopalvelussa ei voi tehdä tilauksia, vaan ne tulee osoittaa sopimustoimittajille.

Onko yhteishankintaan pakko liittyä etukäteen? 

Puitejärjestelyissä etukäteisliittyminen on pakollista, mutta DPS:iin (dynaamisiin hankintajärjestelmiin) ei ole pakko liittyä etukäteen. 

Miten pääsen liittymään tiettyyn hankintaan? 

Liittymiset yhteishankintoihin tehdään verkkosivujemme kautta. Voit liittyä joko suoraan yhteishankinnan sivulta tai "Oma Hansel"-valikon alta kohdasta "Tee liittymisilmoitus". Liittymisiä voivat tehdä henkilöt, joilla on liittymisoikeus ko. organisaation puolesta. Näet oman organisaatiosi liittymisoikeudet kohdasta "Liittymistiedot" ja välilehdeltä "Liittymisoikeudet". Jos haluat tehdä muutoksia liittymisoikeuksiin, laita meille siitä viestiä osoitteeseen asiakaspalvelu@hansel.fi

Tarvitseeko allekirjoitettua liittymisilmoitusta lähettää Hanseliin? 

Liittyminen tehdään verkkosivujemme kautta. Liittymisen yhteydessä ilmoitetaan asiakkaan allekirjoittaja, yhteyshenkilöt ja hankinnan arvo. Hanselille riittää sähköisesti tehty liittymisilmoitus, sinun ei tarvitse erikseen lähettää allekirjoitettua liittymisilmoitusta.  

Mistä löydän ne yhteishankinnat, joihin liittyminen on parhaillaan käynnissä? 

Löydät kyseiset yhteishankinnat Yhteishankinnat-sivulta käyttämällä rajausta "Liittyminen mahdollista". 

Mistä löydän ne yhteishankinnat, joihin organisaationi on jo liittynyt? 

Löydät kyseiset yhteishankinnat "Oma Hansel"-valikon alta kohdasta "Liittymistiedot" valitsemalla alasvetovalikosta "Liitytyt". Tarkista, että organisaatio on oikein kohdassa "Valitse organisaatio". 

Mistä näen, keitä toimittajia on mukana yhteishankinnassa? 

Löydät tiedon Yhteishankinnat-sivulta klikkaamalla kyseistä yhteisvalintaa ja valitsemalla välilehden "Toimittajat". 

Miten saan Hankintapulssi-oikeudet? 

Sinun on ensimmäiseksi rekisteröidyttävä verkkopalveluumme saadaksesi verkkopalvelutunnukset. Rekisteröitymisohjeet löytyvät verkkopalvelustamme Meistä-sivulta kohdasta "Oletko uusi asiakas?". Hankintapulssi-oikeutta voi rekisteröitymisen jälkeen pyytää Hanselin asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@hansel.fi

Toimittajien usein kysytyt kysymykset 

Haluan tarjota tuotteita ja palveluitani Hanselin asiakkaille. Miten pääsen Hanselin sopimustoimittajaksi? 

Löydät ohjeet verkkopalvelumme Toimittajalle-osion Haluatko sopimustoimittajaksi -sivulta. 

Miten pääsen mukaan pienhankintaan? 

Pienhankintaan voivat osallistua vain vastaavassa DPS:ssä mukana olevat sopimustoimittajat. Lisätietoa pienhankinnoista löydät verkkopalvelumme Myös pienhankintojen kilpailuttaminen kannattaa -sivulta. 

Mistä näen, keitä asiakkaita on mukana yhteishankinnassa? 

Löydät tiedon Yhteishankinnat-sivulta klikkaamalla kyseistä yhteishankintaa ja valitsemalla välilehden "Asiakkaat". 

Kenen ja miten tulee raportoida? 

Raportointiohjeet löydät Sopimustoimittajan tietopaketista. Huomioithan, että myös nollaraportit on raportoitava. Tutustu myös Raportointipalvelumme ohjevideoihin!  os sinulla on kysymyksiä raportointiin liittyen, ota yhteyttä raportointi@hansel.fi. 

Miten Hansel varmistaa, ettei sopimustoimittajiin kohdistu EU:n ja YK:n asettamia pakotteita sopimuskauden aikana?

Lue lisää pakotteiden tarkastamisesta ja siitä, miten selvitämme yhteishankintojen tarjouskilpailujen ja dynaamisten hankintajärjestelmien osallistumishakemusten käsittelyn yhteydessä, kohdistuuko tarjoajaan tai ehdokasyritykseen pakote. 

Meillä on uusia työntekijöitä. Miten voin vaihtaa yhteyshenkilöitä verkkopalvelussa?

Yhteyshenkilömuutoksia voivat tehdä toimittajan pääyhteyshenkilö ja varayhteyshenkilö. Kirjaudu sisään verkkopalveluun, klikkaa "Oma Hansel" -valikon alta kohtaa "Omat yhteishankintasopimukset". Rajaa näkymää valinnalla "Omat käynnissä ja asiakaskohtaisesti voimassa olevat". Valitse yhteishankinta, jota muutos koskee. Yhteishankinnan ”Yleistiedot”-välilehdellä yhteyshenkilöiden perässä on kynän ja lehtiön kuva, jota painamalla pääset tekemään muutoksen. Paina lopuksi "Tallenna muutokset".

Katso myös tietoiskutallenteemme aiheesta Sopimustoimittajien UKK! Video avautuu Vimeo-videopalvelussa.

Ota yhteyttä 

Mistä saan helpoiten vastauksia kysymyksiini? 

Asiakaspalvelumme palvelee ma–pe klo 9–15, puh. 0294 444 300, asiakaspalvelu@hansel.fi. Myös asiakkuuspäällikkömme ovat apunasi, katso tarkemmat yhteystiedot. Jos tarvitset tukea minikilpailutuksiin, on apunasi Hankintojen tuki -yksikkö arkipäivisin klo 9–15, puh. 0294 444 288, tuki@hansel.fi.