Hyppää sisältöön

ICT-palvelut ja ohjelmistot 2025 (00777) DPS

Valmistelussa olevan yhteishankinnan alustavana kohteena ovat: 

  • ohjelmistot ja järjestelmäratkaisut,
  • kapasiteetti- ja käyttöpalvelut sekä pilvikapasiteetti ja
  • ICT-asiantuntijapalvelut.

Yhteishankinnan edut

  • Kattava valikoima ICT-palveluita ja ohjelmistotuotteita
  • Löydät sopivan toimittajan tarpeisiisi, oli sitten kyseessä laaja-alaisesti kokonaispalvelua tai erikoistuneempaa, uudempaa ratkaisua tuottava toimittaja.
  • Sujuva toimittajavalinta minikilpailutuksella:
    • Valmiit mallipohjat
    • Hanselin asiantuntijoiden tuki
    • Nopeampi prosessi 
  • Hansel tukenasi myös sopimuskaudella

Haluatko esitellä yhteishankinnan omalle organisaatiollesi? Lataa tästä yhteishankinnan lyhyt esittely (pdf).

Mitä voin hankkia?

Tällä yhteishankinnalla voit hankkia ohjelmistoja, järjestelmiä, tekoälyratkaisuja, kapasiteetti- ja käyttöpalveluita, pilvipalveluita ja ICT-asiantuntijapalveluita.

1. Ohjelmistot ja järjestelmät

Ohjelmistoja käyttökohteesta, lisensointitavasta tai räätälöintiasteesta riippumatta:

  • Pilvipohjaiset SaaS-palvelut, joissa ohjelmistoa käytetään palveluntarjoajan ylläpitämällä alustalla. Palveluntarjoaja vastaa ohjelmiston ylläpidosta, päivityksistä ja skaalautuvuudesta.
  • Paikallisesti asennettavat ohjelmistot, jotka asennetaan asiakkaan käytössä oleviin laitteisiin tai infrastruktuuriin. 
  • Hybridiratkaisut, joissa yhdistetään pilvipohjaisia ja paikallisia ohjelmistokomponentteja
  • Valmisohjelmistot ja käyttöoikeudet
  • Tekoäly- ja ohjelmistorobotiikkaratkaisut
  • Asiakastarpeisiin toteutetut räätälöidyt ohjelmisto- ja järjestelmäratkaisut
  • Ohjelmistoihin liittyvät käyttöönotto-, jälleenmyynti- ja asiantuntijapalvelut

Kilpailutettavat ohjelmistot voivat olla pilvipohjaisia, paikallisesti asennettavia ohjelmistoja tai hybridiratkaisuja.

2. Kapasiteetti- ja käyttöpalvelut sekä pilvikapasiteetti

Skaalautuvia resursseja ja infrastruktuuriin liittyviä palveluita, jotka mahdollistavat joustavan tallennus-, laskenta- ja suorituskyvyn hyödyntämisen, mukaan lukien tekoälyyn liittyvät laskentakapasiteettitarpeet. Sisältää myös toimittajan palveluna tarjoamat tekniset resurssit, kuten laskenta-, tallennus- ja verkkokapasiteetti. Palveluihin voi sisältyä myös täydentäviä palveluita, kuten esimerkiksi välikerrosohjelmistojen valvonta- ja hallintapalvelu ja hybridiympäristön hallinta.

Pilvipalveluihin sisältyy muun muassa:

  • Infrastruktuuripalvelut (Infrastructure as a Service (IaaS)), jossa asiakas hankkii infrastruktuuripalveluita organisaationsa käyttöön ja on itse vastuussa alustan hallinnoinnista ja konfiguroinnista. Näitä ovat esimerkiksi palvelin-, tallennus-, laskenta-, muisti-, varmistus- ja tietoliikennepalvelukapasiteetti.
  • Konttipalvelut (Containers as a Service (CaaS)), jossa asiakas hankkii palvelimilta konttitilaa ja on itse vastuussa vain kontin sisällöstä sekä joiltain osin kontin hallinnasta.
  • Sovellusalustapalvelut (Platform as a Service (PaaS)), jossa asiakas hankkii alustan sovelluksilleen ja on itse vastuussa vain sovelluksista.
  • Serverless-palvelut (Serverless, Functions as a Service (FaaS)), jossa asiakas hankkii tiettyjä funktioita palveluntarjoajalta, esim. ajastetun tapahtuman esim. kerran päivässä/viikossa/kuukaudessa.

3. ICT-asiantuntijapalvelut

Asiantuntijapalveluita erilaisiin käyttökohteisiin, kuten digitaalisiin palveluihin, tuotteisiin, laitteisiin, ohjelmistoihin ja järjestelmiin sekä esimerkiksi tietoverkkoihin ja käyttöympäristöihin liittyviin tehtäviin. Sisältää esimerkiksi ICT-toiminnan kehittämisen, muutoksessa tukemisen ja ICT-hankintojen suunnittelun, tarvemäärittelyn sekä ICT-sopimushallinnassa tukemisen.

ICT-asiantuntijapalveluihin sisältyy muun muassa:

  • ICT-johtaminen
    • ICT-johtaminen kohdistuu organisaation kyvykkyyksien, ICT-toiminnan ja -toimintojen sekä esimerkiksi uuden teknologian käyttöönoton tuoman muutoksen johtamiseen organisaatiossa.
  • Tiedolla johtaminen
    • Tiedolla johtaminen kohdistuu organisaation johtamisessa, päätöksenteossa ja esimerkiksi kehittämisessä käytettävän tiedon keräämiseen ja jalostamiseen.
  • ICT-projektien ja hankkeiden hallinta
    • ICT-projektien- ja hankkeiden hallinta kohdistuu ICT-projektien sekä ICT-hankkeiden johtamiseen, suunnitteluun, toteutukseen, seurantaan sekä loppuunsaattamiseen.
  • ICT-palveluiden hallinta
    • ICT-palveluiden hallinta kohdistuu ICT-palveluiden sekä -palvelukokonaisuuksien koko elinkaaren vaiheiden tehtäviin kuten suunnitteluun, käyttöönottoon, tuotantoon sekä kehitykseen ja ylläpitoon.
  • Määrittely ja arkkitehtuuri
    • Määrittely- ja arkkitehtuuripalvelut kohdistuvat ICT-ratkaisujen vaatimusmäärittelyyn, arkkitehtuurisuunnitteluun sekä tiedonhallintamallin kuvaamiseen ja ylläpitoon. Palveluihin kuuluu myös esimerkiksi kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen.
  • Palvelumuotoilu
    • Palvelumuotoilu kohdistuu ICT-ratkaisujen suunnitteluun, toteuttamiseen sekä kehittämiseen muotoilun menetelmin.
  • Sovellus- ja ohjelmistokehitys
    • Sovellus- ja ohjelmistokehitys kohdistuu ICT-ratkaisujen suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen, käyttöönottoon sekä integroimiseen.
  • Laadunvarmistus ja testaus
    • Laadunvarmistus ja testaus kohdistuu ICT-ratkaisujen testaamiseen sekä laadun varmistamiseen.
  • Tuki- ja ylläpitopalvelut
    • Tuki- ja ylläpitopalvelut kohdistuvat ICT-ratkaisujen tukeen ja/tai ylläpitoon.
  • Pilvipalveluiden hallinta
    • Pilvipalveluiden hallinta kohdistuu pilvipalveluiden käyttöönoton suunnitteluun ja käyttöönottoon, palveluiden käytön aikaiseen tukeen sekä esimerkiksi palveluiden toimivuuden ja jatkuvuuden varmistamiseen.
  • Teknologia- ja infrastruktuurikehityspalvelut
    • Teknologia- ja infrastruktuurikehityspalvelut kohdistuvat käyttöympäristöjen sekä tietoverkkoratkaisujen teknologioihin. Palvelun kohteena voi olla esimerkiksi konesali- tai työasemaympäristöön, tietoliikenne- tai tallennusratkaisuun kohdistuva suunnittelu, määrittely, käyttöönotto, kehitys ja ylläpito.
  • Digitaalinen turvallisuus
    • Digitaalisen turvallisuuden palveluilla suojataan sekä turvataan ICT-ratkaisuja ja toimintaympäristöä. Palveluilla kehitetään tietoturvaa sekä arvioidaan turvallisuuden tasoa.
  • Tekoäly ja automaatio
    • Tekoälyn ja automaation palvelut kohdistuvat automatisoitavien tai tekoälyä hyödyntävien kohteiden tunnistamiseen sekä määrittämiseen, tekoäly- tai automaatioratkaisujen käyttöönottoon ja laadunvarmistamiseen, hallintaan sekä esimerkiksi tekoälyratkaisun koulutukseen.
  • IT-omaisuuden hallinta
    • IT-omaisuuden hallinta sisältää IT-laitteiden sekä ohjelmistojen elinkaaren hallinnan sekä käytön optimoinnin. Palveluun sisältyy myös esimerkiksi sopimushallinnan kehittäminen. Palveluun kuuluu myös esimerkiksi laite- ja ohjelmistojen käyttöoikeusrekisterien luominen ja ylläpito, sekä laitteisiin ja ohjelmistojen käyttöoikeuksiin liittyvien optimointiehdotusten tekeminen.

4. Vihreä ICT

Vihreällä ICT:llä tarkoitetaan erilaisia keinoja ja menetelmiä, joilla vähennetään ICT-palveluiden, ohjelmistojen sekä käyttöympäristöjen ympäristökuormitusta mukaan lukien energiankulutusta. Vihreän ICT:n palveluihin sisältyy muun muassa:

  • ICT-palveluiden ja ohjelmistojen toteutusvaihtoehtojen arvioiminen ympäristövaikutusten sekä energiatehokkuuden näkökulmasta, esimerkiksi:
    • oma konesali vai julkinen pilvipalvelu
    • järjestelmän käytettävyysvaatimusten vaikutukset
    • datan siirron ja prosessoinnin vaatimien resurssien minimoinnin vaikutukset
    • digitaalisen palvelun sisällön vaikutukset energiankulutukseen
    • testauksen energiankulutus, esim. testien määrän sekä jaetun testausympäristön hyödyntämisen vaikutus energiankulutukseen.
  • Koodioptimoinnin tukeminen, esimerkiksi eri ohjelmointikielien ja -tapojen arvioiminen ja suositusten tekeminen energiatehokkuuden näkökulmasta.
  • Ympäristövaikutusten sekä energiatehokkuuden mittareiden asettaminen ja arvioiminen, mittaustapojen kehitys, tulosten validointi.

Uuden yhteishankinnan perustaminen ei vaikuta käynnissä olevien yhteishankintojen kestoon, elinkaareen tai niiden sisällä tehtyihin hankintasopimuksiin.

Yhteishankinta on tarkoitettu kaikille asiakkaillemme.

Voit jo ilmoittaa kiinnostuksesi valmistelussa olevaan yhteishankintaan klikkaamalla sivun oikeassa laidassa olevaa Haluan lisätietoja -painiketta, jolloin lisäämme sinut yhteishankinnan postituslistalle.

Sopimuskausi

Tavoitteenamme on, että yhteishankinta on asiakkaidemme hyödynnettävissä lokakuussa 2025.

Liittyminen kannattaa

Vaikka dynaamisiin hankintajärjestelmiin (DPS) ei ole välttämätöntä liittyä, suosittelemme sitä kuitenkin lämpimästi. Liittymällä DPS:ään Liity yhteishankintaan -painikkeesta, saat tietoa esimerkiksi sopimusta koskevista muutoksista ja muista ajankohtaisista asioista. Jos et pääse tekemään liittymistä, otathan yhteyttä asiakaspalvelu@hansel.fi.

Miten hankin?

Valitset omiin tarpeisiisi sopivan toimittajan dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen eli minikilpailutuksen avulla.

Haluatko toimittajaksi?

Hyväksymme mukaan kaikki soveltuvuusehdot täyttävät toimittajat. Lue lisää DPS:stä hankintamenettelynä.

Edut toimittajalle

  • Julkinen sektori on mahdollisuuksien maailma – kiinnostaisiko siivu miljardien markkinasta?
  • Sähköiset, määrämuotoiset kilpailutukset ovat helppoja avoimiin kilpailutuksiin verrattuna
  • Voit tulla mukaan tarjoamaan koko DPS:n keston ajan

Haluatko toimittajaksi? Tutustu ennakkoilmoitukseen Hilmassa.

Tavoitteenamme on, että pääset tekemään osallistumishakemuksen lokakuusta eteenpäin. Lue vinkkejä osallistumishakemuksen tekemiseen blogista.

Näet vain osan sisällöstä, koska et ole kirjautunut. Kirjaudu sisään

Ei vielä tunnuksia? Rekisteröidy

Kirjaudu sisään

Liittyminen

Liity viimeistään 30.09.2033

Sopimuskausi
27.10.2025 - 30.09.2033
Toimintamalli
Sisäinen kilpailutus

Lisätietoja

Haluan lisätietoja hankinnan etenemisestä.

Vastuullisuus

Kaikki yhteishankintamme on vastuullisuusanalysoitu ja merkitty vastuullisuustunnuksin. Tässä yhteishankinnassa on huomioitu:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Yhteystiedot

Kysy lisää asiantuntijoiltamme

Lisätietoja kilpailutuksesta

Tommi Nurmi

Kilpailuttamiskonsultti

kilpailutus@hansel.fi

Lisätietoja hankinnan sisällöstä

Hansel ICT-palvelut

Kategoriapäällikkö

ict-palvelut@hansel.fi

Hankinnan vaihe

  1. Esiselvityksessä
  2. Valmistelussa
  3. Kilpailutuksessa
  4. Käynnissä
  5. Päättynyt, asiakaskohtaisesti voimassa