Hyppää sisältöön

Lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelut 2025 (00848) DPS

Laajennamme sosiaalipalvelujen yhteishankintoja lastensuojelun ja lapsiperheiden palveluihin – liity mukaan yhteishankintaan!

Hansel laajentaa sosiaalipalvelujen hankintoja lastensuojelun ja lapsiperheiden palveluiden yhteishankinnalla. Yhteishankinnan kohteena on kattavasti lastensuojelun ja lapsiperheiden palveluita. Hankinnan kohde voidaan rajata sopimustilanteesi mukaan, ja hankinnan vaatimuksia muokata vastaamaan hankintatarpeitasi. 

Yhteishankintaa voivat käyttää kaikki Hanselin asiakkaat, pääasiassa hyvinvointialueet. Asiakkaat voivat oman tarpeensa pohjalta päättää, missä laajuudessa haluavat hyödyntää yhteishankintaa. Kaikkea ei ole pakko hankkia yhteishankinnan kautta, vaan sitä voi käyttää myös täydentämään omia sopimuksiaan. Yhteishankintaan liittyminen on avoinna ja yhteishankinnan sisäisten kilpailutusten valmistelua voi aloittaa jo kesän 2025 aikana.

Jos haluat tarkemman esittelyn yhteishankinnasta, sen tarjoamista eduista ja käyttämisestä, voit ottaa yhteyttä yhteishankinnan kategoriapäällikkö Pia Ritariin (pia.ritari@hansel.fi).

Jos olet kiinnostunut osallistumaan yhteishankinnan asiakastyöryhmään, voit siirtyä kohtaan "Asiakastyöryhmä" ja ilmoittautua täyttämällä ilmoittautumislomakkeen.

Lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelujen yhteishankinta on kaikkien hyvinvointialueiden käytettävissä. Jos olet palveluntuottaja, siirry kohtaan "Haluatko palveluntuottajaksi?".

Yhteishankinnan edut

  • Hansel ylläpitää yhteishankintaa ja hoitaa rutiineja keskitetysti taustalla, mikä vähentää hyvinvointialueiden hallinnollista työtä ja säästää kustannuksia.
    • Ylläpidämme yhteishankinnan rakenteita ja vastaamme yhteishankinnan hallinnollisesta työstä, esimerkiksi palveluntuottajien osallistumishakemusten käsittelystä, hyväksynnästä ja niitä koskevien muutosten hallinnasta.
    • Yhteishankinnan valmistelun aikana luodaan malliasiakirjojat, joiden avulla tarjouspyynnön tekeminen on helpompaa, määrämuotoisempaa ja sitä kautta edullisempaa. Sama pätee myös tarjoajiin ja tarjousten tekemiseen: määrämuotoisuus helpottaa tarjousten tekemistä, säästää aikaa ja tarjouskustannuksia.
    • Hinnanmuutosehtomme suojaavat hyvinvointialuetta ja palvelunkäyttäjää sekä ovat kohtuulliset palveluntuottajille ja hyvinvointialueille.
    • Tuemme hyvinvointialueita koko sopimuskauden ajan – myös hankalissa tilanteissa!
  • Hansel tarkastaa palveluntuottajien soveltuvuuden ja valvoo heitä koko sopimuskauden ajan, mikä säästää hyvinvointialueiden tarkastus- ja valvontakustannuksia.
    • Hyväksymme palveluntuottajat, niiden sote-alihankkijat ja palveluyksiköt sekä tarkastamme palveluntuottajien palveluiden edellyttämät toimiluvat tai rekisteröinnin.
    • Tarkastamme palveluntuottajien vastuuhenkilöitä ja yhteisöä koskevat rikosrekisteriotteet sekä teemme pakotetarkastukset.
    • Valvomme palveluntuottajien taloudellista riskiluokitusta ja tilaajavastuulain mukaisten velvollisuuksien täyttymistä koko sopimuskauden ajan. 
  • Hyvinvointialueella säilyy päätösvalta ja strateginen ohjaus olennaisista, hankintoihin liittyvistä asioista.
    • Voit johtaa lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelujen hankintoja oman tahtotilasi mukaisesti.
    • Sisäisessä kilpailutuksessa voit täydentää ja muokata yhteishankintaan valmiiksi määritettyjä ehtoja, jotta hankinta vastaa palvelutarpeitasi.
    • Pyrimme luomaan yhteishankinnallamme yhtenäisempiä hankintakäytäntöjä ja -ehtoja lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelujen markkinaan sekä hyvinvointialueille että palveluntuottajille. Siitä huolimatta yhteishankinta voidaan räätälöidä palvelemaan hyvinvointialueesi hankintatarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Kaikkea ei tarvitse hankkia yhteishankinnan kautta.
    • Voit rajata hankinnan kohteen esimerkiksi vain tiettyyn palveluun tai palvelunkäyttäjäryhmään. 
    • Tarvittaessa yhteishankintaa on mahdollista käyttää myös omien hankintasopimustesi täydentävänä hankintakanavana.
    • Potentiaalinen palvelumarkkina on koko Suomi. Halutessasi voit hankkia palveluita myös oman järjestämisalueesi ulkopuolelta.
    • Halutessasi voit siirtää palveluyksiköön sijoitettuja palvelunkäyttäjiä yhteishankinnan piiriin. Sisäisessä kilpailutuksessa voidaan esimerkiksi määrittää, että tarjouksessa annettuja hintoja sovelletaan myös jo palveluyksikköön sijoitettuihin palvelunkäyttäjiin. Vaihtoehtoisesti voit määrittää hankkivasi vain uusien palvelunkäyttäjien palvelut yhteishankinnan perusteella. 

Mitä voin hankkia?

Voit hankkia laadukkaat lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelut hyvinvointialueiden tarpeiden mukaisessa laajuudessa. Yhteishankinnan tavoitteena on koota lastensuojelun ja lapsiperheiden palveluista toimiva ja yhtenäinen palveluketju sisältäen avohuollon tukitoimet, sijaishuoltopalvelut sekä jälkihuollon. Lisäksi voit hankkia esimerkiksi lapsiperheiden kotipalvelua, ensikotipalvelua sekä yksilö- ja perheterapeuttista työskentelyä. 

Alustavasti yhteishankintaan sisältyvät seuraavat palvelut:

Lastensuojelun avo- ja jälkihuolto sekä lapsiperheiden palvelut

  1. Valvotut ja tuetut tapaamiset sekä valvotut vaihdot 
  2. Lapsiperheiden kotipalvelu 
  3. Ammatillinen tukisuhdetoiminta alle 18-vuotiaille
  4. Tukiperhetoiminta
  5. Jälkihuollon ammatillinen tukihenkilötoiminta yli 18-vuotiaille
  6. Perhetyö
  7. Tehostettu perhetyö
  8. Yksilö- ja perheterapeuttinen työskentely
  9. Tuettu asuminen jälkihuoltona alle 18-vuotiaille
  10. Tuettu asuminen jälkihuoltona yli 18-vuotiaille

Ympärivuorokautiset palvelut

  1. Toimeksiantosuhteinen perhehoito
  2. Ammatillinen perhekoti
  3. Perustason laitoshoito
  4. Erityistason laitoshoito
  5. Vaativan tason laitoshoito
  6. Erityinen huolenpito
  7. Ympärivuorokautinen perhekuntoutus
  8. Ensikoti

Yllä esitetty palvelujen sisältö on alustava ja siihen voi tulla muutoksia esimerkiksi hankinnan valmistelun edetessä tai palveluntuottajien kanssa käytävän markkinavuoropuhelun perusteella. Jos haluat vaikuttaa yhteishankinnan sisältöön, liity asiakastyöryhmään! 

Sopimuskausi

Tavoitteena on, että sopimuskausi alkaa 15.10.2025, jolloin myös sisäisten kilpailutusten tarjouspyyntöjä voi alkaa julkaisemaan.

Hyvinvointialueet voi solmia yhteishankinnan voimassaoloaikana 6 vuoden hankintasopimuksia, eli sopimukset voivat olla voimassa 31.12.2035 saakka. Yksittäisten palvelunkäyttäjien palvelujen tilaussopimus voi olla määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. 

Liittyminen kannattaa

Liittymällä yhteishankintaan sivun oikeasta ylälaidasta, saat tietoa esimerkiksi sopimusta koskevista muutoksista ja muista ajankohtaisista asioista. Vaikka yhteishankintaamme ei ole välttämätöntä liittyä valmistelun alkuvaiheessa, suosittelemme sitä kuitenkin lämpimästi, jotta voit vaikuttaa hankinnan ehtoihin. Jos et pääse tekemään liittymistä, otathan yhteyttä asiakaspalvelu@hansel.fi.

Miten hankin?

Yhteishankinnan käyttöönotto toteutetaan yhteishankinnan sisäisellä kilpailutuksella. Hyvinvointialueella on mahdollisuus kirjata hankinnan ehdot yhteishankinnan sisäiseen kilpailutukseen eri tavalla, jos sitä ei ole erikseen osallistumispyynnön hankinta-asiakirjoissa tai malliasiakirjoissa rajoitettu. Jos teet sisäistä kilpailutusta itsenäisesti, suosittelemme hyödyntämään Hankintojen tuen tarjoamaa hankinta-asiakirjojen maksutonta kommentointipalvelua!

Vaihtoehtoisesti voit hyödyntää Hanselin osaamista laajemmin Minikisaplus-palvelulla, jossa Hanselista nimetään projektipäällikkönä toimiva hankinta-asiantuntija ja lakimies hyvinvointialueen sisäisen kilpailutuksen valmistelun tueksi. He auttavat sinua hankinnan kohteen tarkentamisessa ja vastaavat hankintaprosessisi läpiviennistä. Minikisaplus-toimeksiannosta laaditaan erillinen toimeksiantosopimus hyvinvointialueen ja Hanselin välillä.

Asiakasyhteistyö

Valmistelemme yhteishankintojamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa asiakastyöryhmässä, ja tiivis yhteydenpito ryhmien kanssa jatkuu myös sopimuskauden aikana. Jos haluat yhteishankinnasta tarkemman esittelyn, jossa esittelemme yhteishankinnan tarjoamia etuja ja sen käyttämistä, voit olla yhteydessä kategoriapäällikkö Pia Ritariin (pia.ritari@hansel.fi).

Asiakastyöryhmä

Perustamme hyvinvointialueista koostuvan asiakastyöryhmän, jonka avulla pyrimme varmistamaan, että yhteishankinta vastaa asiakkaidemme tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakastyöryhmässä pääset vaikuttamaan ja kommentoimaan yhteishankinnan sisältöä, kuten esimerkiksi hankinnan kohteen vaatimuksia, palveluvalikoimaa, sopimusehtoja tai palveluntuottajan valintaperusteita.

Asiakastyöryhmä:

  • Kokoontuu kilpailutuksen valmistelun aikana
  • Kommentoi hankinnan asiakirjoja ennen osallistumispyynnön julkaisua
  • Kommentoi asiakasmateriaaleja 
  • Osallistuu sopimuksen kehittämiseen sopimuskaudella.

Jos olet kiinnostunut liittymään hankinnan asiakastyöryhmätyöskentelyyn, ilmoita kiinnostuksestasi 15.5.2025 mennessä tällä lomakkeella. Asiakastyöryhmätyöskentelyn ensimmäinen tapaaminen on suunniteltu pidettäväksi 23.5.2025.

Jos sinulle herää kysyttävää, voit olla yhteydessä kategoriapäällikkö Pia Ritariin (pia.ritari@hansel.fi). 

Haluatko palveluntuottajaksi?

Alustavan suunnitelman mukaan hyväksymme mukaan kaikki soveltuvuusehdot täyttävät palveluntuottajat. Lue lisää DPS:stä hankintamenettelynä.

Järjestämme kiinnostuneille palveluntuottajille infotilaisuuden 13.5.2025 klo 12–13.30. Ilmoittaudu infotilaisuuteen tästä.

Järjestämme kiinnostuneille palveluntuottajille markkinavuoropuhelun viikoilla 23–24. Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun maanantaihin 5.5.2025 klo 12 mennessä. Ilmoittautumislomakkeella on ennakkokysymyksiä, joihin toivomme vastausta ilmoittautumisen yhteydessä.

Edut palveluntuottajalle

  • Julkinen sektori on mahdollisuuksien maailma – kiinnostaisiko siivu miljardien markkinasta?
  • Pyrimme rakentamaan markkinoille luottamusta sekä selkeän ja yhdenmukaisemman markkinaympäristön, jossa liiketoiminta- ja hintariskit voidaan minimoida. Tavoitteenamme on saavuttaa markkinatasapaino hyvinvointialueiden ja palvelutuottajien välille.
  • Tehtävämme on turvata kaikkien palveluntuottajien tasapuolinen kohtelu. Yhteishankintamme huomioi PK-yritykset, alueelliset palveluntuottajat, kolmannen sektorin palveluntuottajat sekä uudet, tulevaisuudessa perustettavat sijaishuollon yksiköt.
  • Määrämuotoisempiin sisäisiin kilpailutuksiin vastaaminen on helpompaa kuin avoimiin kilpailutuksiin, mikä säästää aikaa ja kustannuksia.
  • Tarjoamme palveluntuottajille ja hyvinvointialueille mahdollisimman kattavan palvelumarkkinan ympäri Suomen. Palveluntuottajana voit saada liiketoimintamahdollisuuksia myös oman hyvinvointialueesi järjestämisalueen ulkopuolelta. Hyvinvointialueet ilmoittavat sisäisissä kilpailutuksissa alueensa hankinnoista.

Näet vain osan sisällöstä, koska et ole kirjautunut. Kirjaudu sisään

Ei vielä tunnuksia? Rekisteröidy

Kirjaudu sisään

Liittyminen

Liity viimeistään 31.12.2029

Sopimuskausi
15.10.2025 - 31.12.2029
Asiakkaan hankintasopimusten viimeinen voimassaolopäivä
31.12.2035
Toimintamalli
Kevennetty kilpailutus, hankintalaki 1397/2016

Lisätietoja

Haluan lisätietoja hankinnan etenemisestä.

Vastuullisuus

Kaikki yhteishankintamme on vastuullisuusanalysoitu ja merkitty vastuullisuustunnuksin. Tässä yhteishankinnassa on huomioitu:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Yhteystiedot

Kysy lisää asiantuntijoiltamme

Pia Ritari

Kategoriapäällikkö

pia.ritari@hansel.fi

Hankinnan vaihe

  1. Esiselvityksessä
  2. Valmistelussa
  3. Kilpailutuksessa
  4. Käynnissä
  5. Päättynyt, asiakaskohtaisesti voimassa