Hyppää sisältöön

Kyberturvan ja tietosuojan asiantuntijapalvelut 2025 (00751) DPS

Tämä yhteishankinta on kaikkien asiakkaidemme käytettävissä. Jos olet toimittaja, siirry kohtaan "Haluatko toimittajaksi?".

Yhteishankinnan edut

  • Kattava palveluvalikoima
  • Saat käyttöösi luotettavat sopimustoimittajat, kun tarjoajien taustat on tarkastettu (soveltuvuusvaatimukset, kuten yrityksen taloudellinen tilanne ja referenssit vastaavien palveluiden toimituksista sekä poissulkuperusteet)
  • Sujuva toimittajavalinta minikilpailutuksella:
    • Valmiit mallipohjat
    • Hanselin asiantuntijoiden tuki
    • Nopeampi prosessi 
  • Hansel tukenasi myös sopimuskaudella

Katso Vastuullisuus-välilehdeltä, kuinka vastuullisuus on tässä yhteishankinnassa huomioitu.

Mitä voin hankkia?

Tämän dynaamisen hankintajärjestelmän kautta voit hankkia kyberturvallisuuteen, tietosuojaan ja tiedonhallintaan liittyviä asiantuntijapalveluita.

Kyberturvallisuuden asiantuntijapalvelut, esimerkiksi:

  • Digitaalisen turvallisuuden johtaminen ja strateginen kehittäminen
  • Riskienhallinta, toiminnan jatkuvuuden ja varautumisen hallinta
  • Tietoturvallisuuden hallinta, kehittäminen ja varmistaminen
  • Kyberturvallisuusstrategian suunnittelu, tuottaminen ja toimeenpano sekä lainsäädännön mukaisen toiminnan kehittäminen ja tukeminen
  • Tietoverkko-, pilvipalvelu- ja laiteturvallisuuden arviointi, kehittäminen ja toteuttaminen
  • Nousevien teknologioiden (muun muassa tekoäly) tuottamien uhkien tunnistaminen, arviointi, varautuminen ja torjuminen
  • Nykytilakartoitukset, tilannekuvan tuottaminen, kouluttaminen, prosessien ja käytäntöjen kehittäminen
  • Tietoturva-auditoinnit, ellei auditoijalta vaadita Kyberturvallisuuskeskuksen hyväksyntää tietoturvallisuuden arviointilaitokseksi, jolloin hankinnan voi tehdä Tietoturvallisuuden arviointilaitosten arviointipalveluiden kautta.

Tietosuojan asiantuntijapalvelut, esimerkiksi:

  • Tietosuoja-asetuksen ja muun tietosuojalainsäädännön mukaisen toiminnan kehittäminen
  • Dokumentointi, osoitusvelvollisuuden täyttäminen, vaikutustenarviointi sekä prosessien, vastuiden ja tietosuojaan liittyvän organisoinnin kehittäminen
  • Henkilötietojen salaamisen kehittäminen ja toteuttaminen
  • Nykytilakartoituksia (muun muassa mitä henkilötietoja käsitellään, tietojen sijainti, tietojen kriittisyys, tietojenkäsittelyn organisointi), kehitystarpeiden tunnistaminen

Tiedonhallinnan asiantuntijapalvelut, esimerkiksi:

  • Tiedonhallintalain vaatimusten täyttäminen ja tiedonhallintalain mukaisen toiminnan käynnistäminen, suunnittelu, järjestäminen, kehittäminen ja tukeminen
  • Tiedonhallintamallin luonti, käyttöönotto, ylläpito, kehitys ml. päivitysmallin ja sidoskuvausten toteuttaminen prosesseihin ja tietojärjestelmiin
  • Nykytilan arviointi vaatimuksiin nähden, käytössä olevan tiedonhallintamallin arviointi, ylläpito ja kehitys, kehitystoimenpiteiden tunnistaminen ja mm. tietoaineistojen käsittelyn kehittäminen

Haluatko esitellä yhteishankinnan muulle organisaatiollesi? Lataa tästä yhteishankinnan lyhyt esittely (pdf).

Sopimuskausi

Yhteishankinnan sopimuskausi on 1.10.2025–30.4.2031.

Liittyminen kannattaa

Vaikka dynaamisiin hankintajärjestelmiin (DPS) ei ole välttämätöntä liittyä, suosittelemme sitä kuitenkin lämpimästi. Liittymällä DPS:ään sivun oikeasta ylälaidasta, saat tietoa esimerkiksi sopimusta koskevista muutoksista ja muista ajankohtaisista asioista. Jos et pääse tekemään liittymistä, otathan yhteyttä asiakaspalvelu@hansel.fi.

Miten hankin?

Toimittajavalinta tehdään DPS:n sisäisellä kilpailutuksella. Minikilpailutukseen saat tueksesi valmiit malliasiakirjat. Nämä asiakirjat löydät Asiakirjat-välilehdeltä.

Päätä millä työvälineellä teet minikilpailutuksen:

Vaihtoehto 1. Cloudia-järjestelmästä löydät valmiin Hanselin laatiman tarjouspyynnön mallipohjan minikilpailutuksen tekemiselle. Täydennä tarvittavat tiedot tarjouspyyntöön ja liitä tarvittavat lomakkeet ja liitteet sekä hankintasopimusmalli osaksi minikilpailutusta.

Vaihtoehto 2. Käytä Hanselin ylläpitämää Kisa-apuria. Kisa-apurin löydät tämän sivun oikeasta reunasta kohdasta ”Tee tarjouspyyntö”. Kisa-apuri on käytettävissäsi maksutta, ilman asentamista ja ilman erillistä kirjautumista.

Tutustu tarkempiin ohjeisiin Minikilpailutuksen ohje -välilehdellä!

Asiakkaan hankintasopimus

Asiakkaan hankintasopimuksen kesto voi olla enintään kuusi vuotta. Esimerkiksi, jos hankintasopimus alkaa 1.2.2028, se voi olla voimassa enintään 31.1.2034 asti. Hankintasopimuksen kohteena olevat tuotteet ja palvelut tulee olla toimitettu hankintasopimuksen voimassaolon aikana.

Toimittajien yhteystiedot

Vaatimukset täyttäviä toimittajia hyväksytään mukaan DPS:ään koko sen keston ajan. Ajantasainen lista toimittajista löytyy Cloudian sähköisestä kilpailutusjärjestelmästä. Toimittajatiedot päivittyvät myös Toimittajat-välilehdelle.

Suosittelemme käymään toimittajien kanssa markkinavuoropuhelua ennen tarjouspyynnön julkaisemista. Helpoin tapa käydä markkinavuoropuhelua on lähettää toimittajille alustava tarjouspyyntömateriaali liitteineen kommentoitavaksi. 

Toimittajien sähköpostiosoitteet markkinavuoropuhelua varten saat sähköisestä kilpailutusjärjestelmästä. Muista kohdella toimittajia syrjimättömästi ja tasapuolisesti.

Yhteishankinnassa sovittua

Yhteishankinnoissamme moni asia on jo sovittu valmiiksi.

Sopimustoimittajan soveltuvuusvaatimukset

Sopimustoimittajat ovat täyttäneet seuraavat soveltuvuusvaatimukset:

  1. Rekisteröityminen ammatti- ja elinkeinorekisteriin
  2. Verojen ja eläkevakuutusmaksujen maksaminen
  3. Rahoituksellinen ja taloudellinen tilanne
    • Suomen Asiakastieto Oy:n Riskimittarin riskiluokitus vähintään 1–3 (4)
    • Liikevaihto vähintään 1 000 000 euroa
    • Vastuuvakuutus vähintään 1 000 000 euroa
  4. Tekninen suorituskyky ja ammatillinen pätevyys
    • Referenssivaatimus

Toimittajalla on kokemusta yhden tai useamman DPS:n kohteen mukaisen palvelun tuottamisesta. Toimittajalla on yhteensä vähintään kuusi referenssitoimeksiantoa, jotka täyttävät seuraavat vaatimukset:

a) referenssitoimeksiantojen tulee olla kohdistunut yhteen tai useampaan DPS:n kohteen mukaiseen palveluun (kyberturvallisuuden, tietosuojan ja tiedonhallinnan asiantuntijapalvelut).

b) referenssitoimeksiannoissa toimittajan, toimittajan ryhmittymän jäsenen tai toimittajan käyttämän voimavarayksikön tulee olla toiminut päävastuullisena toimittajana sopimussuhteessa referenssiasiakkaaseen.

c) referenssitoimeksiantojen DPS:n kohteen mukaisten asiantuntijapalveluiden toteutuneen laskutuksen tulee olla ollut:

  • kahden referenssitoimeksiannon osalta vähintään 100 000 euroa (alv 0 %) toimeksiantoa kohden ja
  • neljän referenssitoimeksiannon osalta vähintään 50 000 euroa (alv 0 %) toimeksiantoa kohden.

d) referenssitoimeksiantojen toteutuneen laskutuksen tulee olla viimeisen kolmen vuoden ajalta (osallistumishakemuksen jättämisen ajankohdasta laskettuna).

e) sama asiakasorganisaatio (sama Y-tunnus tai vastaava tunniste) voi olla asiakkaana enintään kahdessa referenssitoimeksiannossa.

f) ilmoitettuna referenssitoimeksiantona ei hyväksytä toimittajana olevan yrityksen sisäisiä toimeksiantoja eikä sellaisia toimeksiantoja, joissa asiakkaana on ollut toimittaja, voimavarayksikkö tai ryhmittymän jäsen. 

  1. Laadunvarmistus
    • Toimittajan tulee täyttää toiminnalle asetetut, palvelun laatua varmistavat vähimmäisvaatimukset, jotka on esitetty osallistumispyynnön liitteellä "Laadunhallinnan menettelyt".

Toimittajan osallistumishakemuksen käsittelyn yhteydessä on myös tarkastettu, ettei toimittajaa koske pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Yksityiskohtaiset soveltuvuusvaatimukset löytyvät osallistumispyynnöltä.

Hinnoittelu

Hinnat määräytyvät aina DPS:n sisäisessä kilpailutuksessa. Asiakkaan hankintasopimuksessa määritellään, kuinka kauan hintojen tulee olla kiinteinä voimassa.

Reklamaatiot

Tarkista aina vastaanottamasi palvelu tai tuote. Reklamoi havaitsemistasi virheistä sopimustoimittajalle. Näin säilytät mahdollisuuden sopimusten mukaisten oikeuksien, kuten sopimussakon tai vahingonkorvauksen, käyttöön.

Tärkeintä on ilmoittaa virheistä ajoissa sopimustoimittajille. Jos puitesopimuksessa on sovittu reklamaatioajasta, tee reklamaatio sopimuksenmukaisessa ajassa.

Voit tehdä reklamaation Hanselin reklamaatiolomakkeella tai vapaamuotoisesti. Suosittelemme, että käytät lomakettamme.

  1. Tee reklamaatio heti, kun saatu tuote tai palvelu ei vastaa sovittua. Täytä lomakkeeseen yhteystietosi ja selosta selvästi virheet.
  2. Valitse rastittamalla, ilmoitatko vaatimuksesi heti vai esitätkö ne myöhemmin.
  3. Lähetä reklamaatiolomake sopimustoimittajan yhteyshenkilölle ja Hanselin asiakaspalveluun asiakaspalvelu@hansel.fi.

Lisätietoja saat sopimuksesta ja asiakaspalvelustamme.

Haluatko toimittajaksi?

Hyväksymme mukaan kaikki soveltuvuusehdot täyttävät toimittajat. Lue lisää DPS:stä hankintamenettelynä.

Voit jättää osallistumishakemuksen Kyberturvan ja tietosuojan asiantuntijapalvelut 2025 (00751) -DPS:ään Hilmassa.

Näet vain osan sisällöstä, koska et ole kirjautunut. Kirjaudu sisään

Ei vielä tunnuksia? Rekisteröidy

Kirjaudu sisään

Liittyminen

Liity viimeistään 30.04.2031

Sopimuskausi
01.10.2025 - 30.04.2031
Toimintamalli
Sisäinen kilpailutus

Vastuullisuus

Kaikki yhteishankintamme on vastuullisuusanalysoitu ja merkitty vastuullisuustunnuksin. Tässä yhteishankinnassa on huomioitu:

  • Sosiaalinen vastuu
  • Taloudellinen vastuu

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Yhteystiedot

Kysy lisää asiantuntijoiltamme

Lisätietoja kilpailutuksesta

Anne Karlin-Vartiovaara

Kilpailuttamiskonsultti

kilpailutus@hansel.fi

Lisätietoja hankinnan sisällöstä

Jussi Känsälä

Kategoriapäällikkö

jussi.kansala@hansel.fi

Hankinnan vaihe

  1. Esiselvityksessä
  2. Valmistelussa
  3. Kilpailutuksessa
  4. Käynnissä
  5. Päättynyt, asiakaskohtaisesti voimassa