Hyppää sisältöön

Passagerartransporter med båt 2026 (00721) Ramavtal

Ramavtalet erbjuder tjänster inom passagerarfärjetrafiken till Sverige och Estland. Ett brett utbud av tjänster finns tillgängliga för att möta kundernas olika behov. Med ramavtalet är det möjligt att köpa charter-, kryssnings- och konferenstjänster.

Ramavtalet är en del av ett omfattande paket av rese- och konferenstjänster och ersätter ramavtalet Passagerartransporter med båt 2022–2025 (2026) som upphör den 31 mars 2026.

Alla våra kunder är välkomna att ansluta sig till ramavtalet som kommer att vara tillgängligt fram till den 14 november 2025.

Fördelar med gemensam upphandling

  • Omfattande passagerartjänster enkelt för olika behov  
  • Fördelarna med gemensam upphandling är tillgängliga oavsett hur stora upphandlingsbehoven är
  • Konkurrenskraftiga priser 
  • Bra avtalsvillkor med hänsyn till kundernas behov 
  • Rapportering om upphandlingarna för avtalsperioden 
  • Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga 
  • Du minskar kostnaderna och arbete för den egna upphandlingen 
  • I kundarbetsgruppen kan du påverka upphandlingens innehåll: du kan kommentera upphandlingsmodellen och prioriteringarna före konkurrensutsättningen
  • Avtalsleverantörers lämplighet har kontrollerats 
  • Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden, till exempel intressebevakning för kunden och leverantörshantering

Vad kan jag upphandla?

Ramavtalet erbjuder tjänster inom passagerarfärjetrafiken till Sverige och Estland på följande rutter:

  • Helsingfors-Åland-Stockholm-Åland-Helsingfors
  • Åbo-Åland-Stockholm-Åland-Åbo
  • Helsingfors-Tallinn-Helsingfors

Genom ramavtalet kan du upphandla ett omfattande utbud av tjänster i anslutning till affärsresor och konferenser med passagerarfärjor.

Du har tillgång till charterresor, kryssningar och konferensresor. Preliminära planer finns på att det ska gå att i samband med båtresan ska vara möjligt att också köpa konferens- och inkvarteringstjänster i land.

Det är enkelt att använda tjänsten: gå bara med och fyll i upphandlingsformuläret. Hansel ingår avtal med avtalsleverantörer och har hand on avtalshanteringen. Du kan göra bokningar så snart som avtalsperioden börjar.

Avsikten är att kunder som har anslutit sig till ramavtalet ska ha egna servicenummer och e-postadresser för bokning.

Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för de andra i din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (pdf) (på finska).

Varför ordna en konferens ombord? 

  • Färjornas tidtabeller passar väl in i vardagen. 
  • Konferens, måltider och samvaro – alla är under samma tak 
  • Maritim arbetsmiljö utan störningar 
  • Ofta förmånligare än lokalhyra och servering i land

Avtalsperiod 

Vårt mål är att ramavtalet är tillgängligt för våra kunder senast den 1 april 2026.

Den ursprungliga planen är att avtalet ska gälla i fyra år om vi utnyttjar alla optioner. 

Anslut dig i tid

Anslut dig till ramavtalet senast den 14 november 2025 längst upp till höger på sidan. Endast kunder som har anslutit sig före publiceringen av upphandlingsannonsen kan tillämpa ramavtalet. Anslut dig alltså i tid!

Du kan genomföra upphandlingar så snart som avtalsperioden börjar. Om din organisation har ett eget upphandlingsavtal som är i kraft kan du börja genomföra upphandlingar efter att avtalet gått ut.

När du blir ansluter dig ber vi om en uppskattning av det totala värdet av dina framtida upphandlingar under hela avtalsperioden, det vill säga under fyra år. Informationen krävs numera i alla offentliga upphandlingsannonser och vi kan hjälpa dig att göra en bedömning om det behövs. Om din organisation har deltagit i ramavtalet för Passagerartransporter med båt 2022–2025 (2026) finns rapporteringsinformationen i vårt system Hankintapulssi.

Vi skickar en mer detaljerad upphandlingsförfrågan till anslutna kunder med mer specifika utvärderingar av användningen av ramavtalet. Vi behöver dina svar på upphandlingsförfrågan för den fortsatta beredningen av anbudsbegäran. Vi räknar med att börja skicka ut upphandlingsförfrågningar i september 2025.

  • Om din organisation har deltagit i ramavtalet för Passagerartransporter med båt 2022–2025 (2026) frågar vi i enkäten om din organisations upphandlingsbehpv har förändrats jämfört med tidigare. Om det behövs får du information om användningen av det nuvarande ramverket.
  • Om din organisation inte har använt ramavtalet för Passagerartransporter med båt 2022–2025 (2026), vänligen uppskatta dina upphandlingsbehov för varje enskild rutt. Du kan redan nu fundera kring dina framtidaupphandlingsbehov när du uppskattar upphandlingsvärdet i samband med att du ansluter dig.

Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 14.11.2025

Avtalsperiod
01.04.2026 - 31.03.2028
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.12.2028
Verksamhetsmodell
Ranking

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Kontroll av sanktioner

Vi genomför sanktionskontroller på alla leverantörer som deltar i gemensamma upphandlingar.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Annika Hämäläinen

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Katja Reinikainen

Kategorichef

katja.reinikainen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga