Stöd för upphandlingar

När du nyttjar våra upphandlingavtal får du utan kostnad hjälp med att upprätta en översikt och kommentarer till din minikonkurrensutsättning.

En minikonkurensutsättning görs i de upphandlingar där förfarandemodellen förutsätter en konkurrensutsättning bland de avtalsleverantörer som valts till upphandlingsavtalet.

Vårt syfte är att:

  •  säkerställa konkurrensutsättningens lagenlighet och avtalsenlighet
  •  minimera riskerna samt
  •  utplåna eventuella motstridigheter i materialet

Du kan också få hjälp med att planera upphandlingen genom poängsättnings- och prissättningsmodeller. Observera att kunden själv fastställer objektet i upphandlingen.

Så här gör du en minikonkurrensutsättning

  1. Fastställ objektet i upphandlingen på basen av ditt behov.
  2. Gå med i upphandlingen och läs materialet på webbsidan för upphandlingen
  3. I minikonkurrensutsättningen ska du använda Hansels dokumentmallar som upprättas för varje upphandling. Dokumentmallarna finns på webbsidan med upphandlingen, på en egen flik eller i konkurrensutsättningstjänsterna (Cloudia eller Minikisa-apuri)
  4. Fyll i information om din upphandling i dokumentmallarna och gör övriga preciseringar som behövs.
  5. Om du behöver hjälp, kontakta Stöd för upphandlingar. Kom ihåg att reservera cirka en vecka för kommentarerna.

Mer information om minikonkurrensutsättningen hittar du här på sidan till höger.

Kontaktinformation till stöd för upphandling

  • Telefonjour 029 444 4288 vardagar kl. 9-15
  • E-post tuki@hansel.fi. Vi svarar på frågor så snabbt som möjligt och uppskattar tiden som behövs för kommentarer

 

MinikisaPlus

Om du behöver mer hjälp med genomförandet av minikonkurrensutsättningen, kan du fråga efter vår avgiftsbelagda MinikisaPlus-tjänst. Vi sköter om konkurrensutsättningen, du behöver endast fastställa objektet i upphandlingen.

I MinikisaPlus är uppgifterna uppdelade enligt följande:

Kunden

  • Fungerar som upphandlande enhet
  • Beskriver objektet i upphandlingen
  • Tar upphandlingsbeslutet

Hansels projektchef

  • Ansvarar för genomförandet av projektet
  • Upprättar dokumenten för anbudsbegäran
  • Bygger upp en fungerande modell för prissättning och jämförelse
  • Ger stöd för användningen av digitala verktyg (konkurrensutsättningssystem)
  • Deltar i jämförelsen av anbuden


Hansels jurist

  • Upprättar goda avtalsvillkor
  • Säkerställer lagligheten i konkurrensutsättningen

Tillsammans gör vi en lyckad upphandling!

Vanligen tar det 2-3 månader att genomföra en minikonkurrensutsättning inklusive anbuds- och besvärstiden. Våra sakkunniga använder 3-6 dagsverken på kundens MinikisaPlus. Pris: 700 €/dagsverke + moms.

Om du är intresserad av MinikisaPlus, fyll i blanketten för uppdraget eller kontakta din kundchef!

10 tips för minikonkurrensutsättningen

Här finns en lista på allt som lönar sig att komma ihåg vid en minikonkurrensutsättning.

Kolla in tipsen

Minikonkurrensutsättning i DPS

Vad menas med minikonkurresnutsättning i DPS och hur gör man? Bekanta dig med anvisningarna.

Ladda ner anvisningarna för DPS

Minikonkurrensutsättning i ramavtal

Vad menas med minikonkurrensutsättning i ramavtal och hur går det till? Bekanta dig med anvisningarna här.

Ladda ner anvisningar för ramavtal

Bekanta dig med Minikisa-apuri

Hur använder jag Minikisa-apuri? Kolla videon och bekanta dig med instruktionerna! Du hittar även noggrannare instruktioner på upphanlingens egna sidor.

Instruktioner till Minikisa-apuri