Välkommen att tillsammans med oss köpa el konkurrenskraftigt enligt upphandlingslagen som en del av en större helhet som gör att du kan få en god marginal. Vid behov får du även en kompetent skyddstjänst för elpriset varmed priset på elen faställs i förväg för att ge prisförutsägbarhet.
Fördelar med gemensam upphandling
- Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga
- Du minskar kostnaderna och arbete för den egna upphandlingen
- I kundarbetsgruppen kan du påverka upphandlingens innehåll: du kan kommentera upphandlingsmodellen och prioriteringarna före konkurrensutsättningen
- Avtalsleverantörers lämplighet har kontrollerats
- Goda avtalsvillkor
- Konkurrenskraftiga priser
- Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden
- Hållbarheten har beaktats: möjlighet att köpa el från fossilfria eller förnybara källor
Vad kan jag upphandla?
Genom ramavtalet kan du bland annat köpa:
- Den fysiska leveransen av el
- Leverantören ansvarar för prognosen gällande kundens elförbrukning och köper in el på spotmarknaden
- Övervakning och rapportering av elanvändning
- Fakturering av el
- Kundservice
- Möjlighet att producera egen, lokal och småskalig el (med till exempel solpaneler)
Om din organisation hyr lokaler av Senatfastigheter och el ingår i hyresavtalet, sköter Senatfastigheter alla frågor som gäller elavtalet för din räkning.
Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för de andra i din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (pdf) (på finska).
Avtalsperiod
Vårt mål är att ramavtalet är tillgängligt för våra kunder senast den 1 maj 2026.
Anslut dig i tid
Anslut dig till ramavtalet senast den 15.9.2025 längst upp till höger på sidan. Endast kunder som har anslutit sig före publiceringen av upphandlingsannonsen kan tillämpa ramavtalet. Anslut dig alltså i tid!
Du kan börja göra inköp el via ramavtalet den 1 maj 2026 eller senare under avtalsperioden (till exempel efter det att din organisations nuvarande avtal har löpt ut).
När du blir ansluter dig ber vi om en uppskattning av det totala värdet av dina framtida upphandlingar. Informationen krävs nu i alla offentliga upphandlingsannonser och vi kan hjälpa dig att göra en bedömning om det behövs.
Vi skickar ett upphandlingsformulär till kunder som har anslutit sig till ramavtalet och begär mer detaljerade uppskattningar om anlitandet av det kommande avtalet. Vi behöver dina svar på upphandlingsformuläret för den fortsatta beredningen av anbudsbegäran. Vi räknar med att kunna skicka ut anbudsbegäran i augusti. I den ställer vi några ytterligare frågor om dina inköpsbehov.
Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.
Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in
Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig