Fördelar med gemensam upphandling
- Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga.
- Du minskar kostnaderna och arbete för den egna upphandlingen.
- Goda avtalsvillkor.
- Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden (t.ex. intressebevakning för kudnen och leverantörshantering).
Vad kan jag upphandla?
Upphandlingen omfattar underhållstjänster och finansiell leasing samt tillhörande tjänster för följande fordon enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858:
- Fordon i kategori M1 personbilar,
- Fordon i kategori M2 bussar,
- Fordon i kategori N1 paketbilar och
- Fordon i kategori N2 lastbilar.
Föremål för leasingtjänsterna är en ny bil som väljs av kunden, utrustad med fabriksutrustning och tillbehör som kunden själv väljer. Bilen kan också innehålla annan utrustning. När tjänsten Sale and Leaseback anlitas är föremålet för den finansiella leasingtjänsten en begagnad bil.
Begränsningar av upphandlingsföremålet
- Ramavtalet omfattar inte bilar som finansieras, utan endast leasingtjänster i relation till bilarna. Du kan köpa finansierade bilar (krävs att du ansluter dig) eller genom egna avtal.
- Ramavtalet omfattar inte leasingtjänster för andra fordon eller arbetsmaskiner.
- Upphandlingen omfattar inte fordonsförsäkringar eller kort för tankning/bränslekort.
- Underhållsleasingtjänsten omfattar inte bilar som är utrustade som utryckningsfordon. Bilar utrustade som utryckningsfordon kan köpas genom finansiell leasing.
- Leasingtjänsten gäller inte för bepansrade bilar, där bepansringens skyddsnivå baseras på till exempel VPAM-, NIJ-, CEN- eller STANAG-klassificeringar. Bepansrade bilar kan köpas genom finansiell leasing.
Underhållsleasingtjänst
Underhållsleasingstjänsten har en hyresperiod på 12–60 månader och betalningsintervaller på 1, 3, 6 eller 12 månader.
Underhållsleasingtjänsten omfattar:
- Användningsrätt och besittningsrätt över bilen
- Registreringskostnader och besiktningsavgifter efter den första registreringen av bilen under hyresperioden
- Förvaltningstjänst
- Antal kilometer per bil som avtalats i leasingavtalet
- Underhåll, service och reparationer till följd av normalt slitage av bilen vid normal användning
- Vägtjänst
Reservbilservice, däckförvaring och biltransport är avgiftsbelagda tilläggstjänster som kan beställas särskilt.
Finansiell leasingtjänst
Finansiella leasingavtal har en hyresperiod på 12–60 månader och betalningsintervaller på 1, 3, 6 eller 12 månader.
Kunden ansvarar för alla kostnader i samband med användningen av bilen.
I en finansiell leasingtjänst bestämmer kunden bilens restvärde och ansvarar för restvärdet.
Hyran i en finansiell leasingtjänst omfattar:
- Användningsrätt och besittningsrätt över bilen
- Förvaltningstjänst
- Vägtjänst
Reservbilservice, däckförvaring och biltransport är avgiftsbelagda tilläggstjänster som kan beställas särskilt.
Läs mer i dokumentet "Föremål för upphandlingen” på mellanfliken Dokument.
Avtalsperiod
Avtalsperioden för den gemensamma upphandlingen är 17.6.2025–16.6.2027. Hansel kan förlänga avtalsperioden med en optionsperiod på upp till två år. Vi informerar om optionen tas i bruk cirka tre månader före utgången av den egentliga avtalsperioden.
Kunden ska beställa bilen som ska finansieras under ramavtalets löptid. Det kundspecifika leasingavtalet gäller till dess att det senaste bilspecifika leasingavtalet löper ut. Det bilspecifika leasingavtalet är i kraft till slutet av hyresperioden. På leasingavtalet tillämpas villkoren i ramavtalet fram till att leasingavtalet upphör.
Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in
Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig