Hyppää sisältöön

ICT-tjänster och programvara 2025 (00777) DPS

Den gemensamma upphandlingen bereds av våra kategorichefer Minna Inkinen, Mikko Jungman, Eero Korkeakoski och Marjut Sood. Om du har frågor, tveka inte att ta kontakt! Du når alla fyra med en gemensam e-postadress: ict-palvelut@hansel.fi.

Det preliminära föremålet för den gemensamma upphandlingen som är under förberedelse är:

  • programvaror och systemlösningar,
  • kapacitets- och driftstjänster samt molnkapacitet, och
  • ICT-experttjänster.

Fördelar med gemensam upphandling

  • Ett omfattande urval av ICT-tjänster och programvaruprodukter
  • Du hittar en lämplig leverantör för dina behov – oavsett om det gäller en heltäckande helhetstjänst eller en mer specialiserad, nyare lösning.
  • Smidig leverantörsval genom minikonkurrensutsättning:
    • Färdiga mallar
    • Stöd från Hansels experter
    • Snabbare process
  • Hansel som stöd även under avtalsperioden

Vad kan jag upphandla?

Genom den här gemensamma upphandlingen kan du köpa mångsidiga IKT-tjänster och lösningar, inklusive kapacitets- och driftstjänster, molnkapacitet, programvara, IKT-expertis, artificiell intelligens och tjänster för förvaltning av IT-tillgångar.

Gemensam upphandling gör det möjligt för dig att köpa följande tjänster och lösningar efter behov:

  1. Kapacitets- och driftstjänster samt molnkapacitet
    • Skalbara resurser och infrastrukturtjänster som stöder operativa behov och molnbaserade lösningar. Det här möjliggör flexibel användning av lagring, beräkning och prestanda, inklusive behov av beräkningskapacitet relaterad till artificiell intelligens och mjukvarurobotik.
  2. Programvara 
    • Programvara oavsett anpassningsnivå.  Omfattar traditionellt inköpta mjukvarulösningar såsom licensbaserad och mjukvara som installeras i egna miljöer samt mjukvara producerad som tjänst (SaaS) inklusive AI och mjukvarurobotik.
  3. Systemlösningar 
    • Systemlösningar som är skräddarsydda efter kundernas behov och som stöder affärsprocesser och tekniska krav.
  4. Experttjänster inom ICT
    • Experttjänster för planering, genomförande, underhåll och utveckling av olika digitala tjänster och system. Omfattar även konsultering när det gäller ledningen av tjänsteproduktionen av IKT-tjänster.
  5. Lösningar för hantering av IT-tillgångar 
    • Tjänster och verktyg som stödjer hanteringen av IT-tillgångar, till exempel uppföljning, optimering och livscykelhantering av hårdvara, mjukvara och licenser. Omfattar end-to-end-hantering av IT-resurser och hjälper organisationer att minimera kostnader, förbättra transparensen och säkerställa en effektiv resursanvändning.

Genom gemensam upphandling kan du upphandla de flexibla, kostnadseffektiva och anpassningsbara tjänstepaket som beskrivs ovan.

En ny gemensam upphandling påverkar inte varaktigheten, livscykeln eller de avtal som ingåtts inom ramen för en befintlig gemensam upphandling.

Den gemensamma upphandlingen är avsedd för alla våra kunder.

Du kan redan nu anmäla ditt intresse för den kommande gemensamma upphandlingen och gå med i utskickslistan genom att klicka "Mer information". Vi skickar dig mer information så snart förberedelserna av projektet fortskrider och vi har mer att berätta.

Avtalsperiod

Vårt mål är att avtalet ska vara tillgängligt för våra kunder i slutet av 2025. Tidtabellen preciseras under sommaren/hösten.

Det lönar sig att ansluta sig

Trots att det inte är obligatoriskt att ansluta sig till det dynamiska upphandlingssystemet (DPS) rekommenderar vi det starkt. Anslut dig till DPS genom att klicka på tangenten Anslut dig till den gemensamm upphandlingen så får du information till exempel om avtalsändringar och andra aktuella frågor. Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.

Hur upphandlar jag?

Du väljer den leverantör som passar dina behov via det dynamiska upphandlingssystemets interna konkurrensutsättning, det vill säga minikonkurrensutsättningen.

Kundsamarbete

Vi förbereder våra gemensamma upphandlingar i samarbete med våra kunder i kundarbetsgrupper. Den nära kontakten inom grupperna fortsätter ofta under avtalsperioden. Vi ordnar också öppna informationsmöten för att närmare presentera fördelarna med den gemensamma upphandlingen och hur du utnyttjar dem.

Kundarbetsgrupp

För beredningen av den gemensamma upphandlingen inrättar vi en kundarbetsgrupp. I den strävar vi efter att säkerställa att den gemensamma upphandlingen på bästa sätt motsvarar kundernas behov. I kundarbetsgruppen kan du påverka och kommentera innehållet i upphandlingen, till exempel kraven på föremålet för upphandlingen, utbudet av produkter eller tjänster, avtalsvillkoren eller kriterierna för val av leverantör.

Kundarbetsgrupp

  • sammanträder två gånger under beredningen av upphandlingen,
  • kommenterar upphandlingsdokumenten innan anbudsbegäran publiceras och
  • kommenterar kundmaterial.

Om du eller en kollega har kompetens som passar för den här gruppen och tid att aktivt delta i diskussionen och kommentera materialet, vänligen registrera dig på den här blanketten. Kundteamens arbete inleds under våren 2025.

Vill du bli leverantör?

Vi accepterar alla tjänsteleverantörer som uppfyller lämplighetskriterierna. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande.

Fördelar för leverantörer

  • Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter – intresserad av en del av miljardmarknaden?
  • Elektroniska, formbundna upphandlingar är enklare jämfört med öppna upphandlingar
  • Du kan lämna anbud under hela DPS-perioden

Vill du bli leverantör? Läs förhandsannonsen och anmäl dig till marknadsdialogen i Hilma!

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 30.09.2033

Avtalsperiod
27.10.2025 - 30.09.2033
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Socialt ansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Kontroll av sanktioner

Vi genomför sanktionskontroller på alla leverantörer som deltar i gemensamma upphandlingar.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Tommi Nurmi

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Hansel ICT-palvelut

Kategorichef

ict-palvelut@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga