Den här gemensamma upphandlingen är en fortsättning på det dynamiska upphandlingssystemet (DPS) för Sakkunnigtjänster inom informationshantering och digital säkerhet 2021–2026.
Fördelar med gemensam upphandling
- Heltäckande tjänsteutbud.
- Minikonkurrensutsättningen är säkrare och enklare än öppen konkurrensutsättning eftersom vi redan har kontrollerat leverantörernas lämplighet (inklusive företagets ekonomiska situation och referenser). Vi har också kontrollerat leverantörernas brottsregister för din räkning.
- Du sparar tid och besvär jämfört med öppna anbud – minikonkurrensutsättningar genomförs elektroniskt med hjälp av färdiga modeller.
- Våra sakkunniga hjälper dig med din minikonkurrensutsättning. Vi ordnar utbildningar och kommenterar dokumenten i minikonkurrensutsättningen innan de publiceras.
- Du hittar rätt leverantör för dina behov, oavsett om det är fråga om en leverantör av omfattande fullservice eller en mer specialiserad och nyare lösning.
- DPS är alltid uppdaterad, även om tjänsterna ständigt utvecklas.
- Du har tillgång till modeller för jämförelse av kvalitet.
- Som kund får du förmånliga avtalsvillkor och vid behov stöd för leverantörshanteringen under avtalsperioden.
Vad kan jag upphandla?
Den här DPS erbjuder få experttjänster som rör cybersäkerhet, dataskydd och datahantering.
I tjänsterna ingår preliminärt:
Sakkunnigtjänster för cybersäkerhet, till exempel:
- Ledning och strategisk utveckling av digital säkerhet
- Riskhantering, affärskontinuitet och beredskapshantering
- Hantering, utveckling och säkerställande av informationssäkerhet
- Planering, produktion och implementering av cybersäkerhetsstrategin samt utveckling och stöd av aktiviteter i enlighet med lagstiftningen
- Utvärdering, utveckling och implementering av informationsnätverk, molntjänst- och enhetssäkerhet
- Identifiering, bedömning, förberedelser och bekämpning av hot som skapas av framväxande teknologier (till exempel artificiell intelligens).
- Nulägesundersökningar, skapande av en situationsbild, utbildning, utveckling av processer och rutiner
Sakkunnigtjänster för dataskydd, till exempel:
- Utveckling av verksamhet i enlighet med dataskyddsförordningen och annan dataskyddslagstiftning
- Dokumentering, fullgörande av bevisskyldighet, konsekvensbedömning och utveckling av processer, ansvar och organisation relaterade till dataskydd
- Utveckling och implementering av kryptering av personuppgifter
- Nulägeskartläggningar (till exempel vilka personuppgifter som behandlas, var data är placerad, datas kriticitet, organisation av databehandling), identifiering av utvecklingsbehov
Sakkunnigtjänster för informationshantering, till exempel:
- Uppfyllande datahanteringslagens krav och initiering, planering, organisering, utveckling och stöd av aktiviteter i enlighet med datahanteringslagen
- Skapande, implementering, underhåll, utveckling av informationshanteringsmodellen, inkl. implementering av uppdateringsmodellen och relationsbeskrivningar för processer och informationssystem
- Bedömning av nuläget i förhållande till kraven, bedömning av informationshanteringsmodellen i bruk, underhåll och utveckling, identifiering av utvecklingsåtgärder och till exempel utveckling av databehandling
Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för de andra i din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (pdf) (på finska).
Avtalsperiod
Vårt mål är att den gemensamma upphandlingen ska kunna anlitas av våra kunder den 1 oktober 2025. Tidtabellen kommer att förfinas under 2025.
Det lönar sig att ansluta sig
Även om det inte är obligatoriskt att gå med i det dynamiska upphandlingssystemet (DPS) rekommenderar vi det starkt. Anslut dig till DPS till höger uppe på sidan, du får till exempel information om ändringar i avtalet och andra aktuella frågor. Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.
Hur upphandlar jag?
Du väljer den leverantör som passar dina behov via det dynamiska upphandlingssystemets interna konkurrensutsättning det vill säga en minikonkurrensutsättning.
Vill du bli leverantör?
Vi accepterar alla tjänsteleverantörer som uppfyller lämplighetskriterierna. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande.
Vi har som mål att publicera anbudsbegäran för leverantörer i augusti-september 2025.
Fördelar för leverantörer
- Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter – intresserad av en del av miljardmarknaden?
- Elektroniska, formbundna upphandlingar är enklare jämfört med öppna upphandlingar
- Du kan lämna anbud under hela DPS-perioden
Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in
Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig