Hyppää sisältöön

Barnskydd och familjetjänster för barnfamiljer DPS

Vi utvidgar den gemensamma upphandlingen av sociala tjänster till att omfatta barnskydd och tjänster för barnfamiljer - gå med i den gemensamma upphandlingen!

Du kan köpa ett omfattande utbud av barnskydds- och familjetjänster genom den gemensamma upphandlingen. Allt måste du emellertid inte köpa o den gemensamma upphandlingen utan du kan också använda den för att komplettera egna avtal. Du kan också skräddarsy dina upphandlingskrav för att uppfylla din organisations upphandlingsbehov. Den gemensamma upphandlingen är öppen och förberedelserna för interna konkurrensutsättningar kan inledas redan sommaren 2025.

Om du vill ha en mer detaljerad presentation av den gemensamma upphandlingen, vilka fördelar den medför och hur du använder den, vänligen kontakta Pia Ritari, kategorichef för gemensam upphandling, (pia.ritari@hansel.fi).

Om du är intresserad av att delta i arbetsgruppen för gemensam upphandling, vänligen gå till ”Kundarbetsgrupp” och anmäl dig på anmälningsblanketten.

Den gemensamma upphandlingen av barnskydds- och familjetjänster är tillgänglig för alla välfärdsområden. Om du är tjänsteleverantör, gå du till "Vill du bli tjänsteleverantör?".

Fördelar med gemensam upphandling

Gemensam upphandling sparar tid, pengar och resurser 

  • Vi sköter rutiner centralt och ansvarar för det administrativa arbetet med gemensamma upphandlingar, till exempel genom att behandla tjänsteleverantörernas anbudsansökningar, godkänna dem och hantera ändringar.
  • Du får tillgång till modelldokument som gör det enklare, formbundet och därmed billigare att göra en anbudsbegäran. Detsamma gäller för anbudsgivare och anbud: formbundna modeller underlättar anbudsgivningen, sparar tid och kostnader.
  • Våra prisändringsvillkor skyddar välfärdsområdet och den som använder tjänsten. Förutsättningarna är rimliga för både välfärdsområdena och tjänsteleverantörerna.
  • Vi stöder välfärdsområdena under hela avtalsperioden – även i svåra situationer!

Vi stöder dig under hela avtalsperioden – den administrativa bördan blir lättare

  • Vi kontrollerar tjänsteleverantörernas lämplighet och övervakar dem under hela avtalsperioden, vilket sparar välfärdsområdena kostnader för inspektioner och övervakning.
  • Vi godkänner tjänsteleverantörer, deras underleverantörer inom social- och hälsovård samt serviceenheter och vi kontrollerar licenser eller registreringar som tjänsterna förutsätter.
  • Vi kontrollerar straffregistret för tjänsteleverantörernas ansvarspersoner och för samfundet och vi genomför sanktionsinspektioner.
  • Vi övervakar tjänsteleverantörernas finansiella riskklassificering och hur de uppfyller sina skyldigheter enligt lagen om beställaransvar under hela avtalsperioden. 

Den gemensamma upphandlingen kan anpassas helt enligt dina behov

  • Välfärdsområdet behåller beslutanderätten och den strategiska styrningen i väsentliga upphandlingsrelaterade frågor.
  • Du kan leda upphandlingen av barnskydds- och familjetjänster enligt egna önskemål.
  • I en intern upphandling kan du komplettera och ändra de fördefinierade villkoren för gemensam upphandling för att säkerställa att upphandlingen uppfyller dina servicebehov.
  • Genom vår gemensamma upphandling vill vi skapa mer enhetliga upphandlingsrutiner och villkor på marknaden för barnskydd och familjetjänster för barnfamiljer, både för välfärdsområdena och tjänsteleverantörerna. Trots det an den gemensamma upphandlingen emellertid skräddarsys för att på bästa möjliga sätt tillgodose upphandlingsbehoven inom ditt välfärdsområde.

Allt behöver inte upphandlas genom den gemensamma upphandlingen

  • Du kan till exempel begränsa upphandlingsföremålets omfattning till att gälla en viss tjänst eller grupp av tjänsteanvändare. 
  • Vid behov kan gemensam upphandling också användas som en kompletterande upphandlingskanal till dina egna avtal.
  • Den potentiella servicemarknaden är hela Finland. Om du vill kan du också köpa tjänster utanför ditt eget organisationsområde.
  • Om du vill kan du överföra serviceanvändare som är placerade i en serviceenhet till den gemensamma upphandlingen. I den interna konkurrensutsättningen kan det till exempel bestämmas att priserna som anges i anbud också tillämpas på tjänsteanvändare som redan har placerats i serviceenheten. Alternativt kan du fastställa att du med den gemensamma upphandlingen endast köper in tjänster för nya användare. 

Vad kan jag upphandla?

Du kan upphandla högklassiga barnskydds- och familjetjänster i den utsträckning som välfärdsområdet behöver. Syftet med den gemensamma upphandlingen är att skapa en funktionell och enhetlig servicekedja för barnskydd och familjetjänster som också innefattar vård utanför hemmet, fosterhem och eftervård. Du kan också få tjänster som hemservice för barnfamiljer, första hemvård och individuell och familjeterapi. 

Preliminärt omfattar den gemensamma upphandlingen följande tjänster:

Barnskyddets öppenvård och eftervård samt tjänster för barnfamiljer

  1. Övervakat umgänge och stöttat umgänge samt övervakade byten 
  2. Hemservice för barnfamiljer 
  3. Professionell stödrelationsverksamhet för under 18-åringar
  4. Stödfamiljsverksamhet
  5. Eftervårdens yrkesinriktade stödpersonsverksamhet för över 18-åringar
  6. Familjearbete
  7. Intensifierat familjearbete
  8. Individuellt och familjeterapeutiskt arbete
  9. Stödboende som eftervård för under 18-åringar
  10. Stödboende som eftervård för över 18-åringar

Serviceboende med heldygnsomsorg

  1. Familjevård i uppdragsförhållande
  2. Professionella familjehem
  3. Anstaltsvård på grundnivå
  4. Anstaltsvård på specialnivå
  5. Anstaltsvård på den mest krävande nivån
  6. Särskild omsorg
  7. Serviceboende med heldygnsomsorg
  8. Mödrahem

Innehållet i de tjänster som beskrivs ovan är preliminärt och kan ändras, till exempel i takt med att upphandlingsprocessen fortskrider eller som ett resultat av marknadsdialogen med tjänsteleverantörer. Om du vill påverka innehållet i gemensamma upphandlingar ska du gå med i kundarbetsgruppen! 

Avtalsperiod

Avsikten är att avtalsperioden ska börja löpa den 15 oktober 2025, då även anbudsbegäran för interna konkurrensutsättningar kan börja publiceras.

Under giltighetstiden för den gemensamma upphandlingen kan välfärdsområdena ingå 6-åriga upphandlingsavtal, det betyder att avtalen kan gälla till och med den 31 december 2035. Abonnemangsavtal för tjänster för enskilda användare kan vara tidsbegränsade eller gälla tillsvidare. 

Det lönar sig att ansluta sig

Anslut dig till DPS till höger uppe på sidan, du får till exempel information om ändringar i avtalet och andra aktuella frågor. Även om det inte är obligatoriskt att gå med i det dynamiska upphandlingssystemet (DPS) rekommenderar vi det starkt. Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.

Hur upphandlar jag?

Den gemensamma upphandlingen genomförs genom en intern konkurrensutsättning. Välfärdsområdet har möjlighet att ange villkoren för upphandlingen på ett annat sätt i den interna konkurrensutsättningen, om det inte uttryckligen begränsas i handlingarna i anslutning till anbudsansökan eller i modelldokumenten. Om du genomför en intern konkurrensutsättning på egen hand rekommenderar vi att du utnyttjar den kostnadsfria kommentartjänsten för upphandlingsdokument som erbjuds av Stöd för upphandlingar.

Alternativt kan du dra nytta av Hansels sakkunskap på ett bredare plan med tjänsten Minikisaplus, där en projektledare, upphandlingsexpert och jurist från Hansel utses för att stödja förberedelserna av den interna konkurrensutsättningen inom välfärdsområdet. De hjälper dig att precisera din upphandling och ansvarar för genomförandet av din upphandlingsprocess. För Minikisaplus-uppdraget ingås ett särskilt avtal mellan välfärdsområdet och Hansel.

Kundsamarbete

Vi förbereder våra gemensamma upphandlingar i samarbete med våra kunder i kundarbetsgrupper, och den nära kontakten med grupperna fortsätter ofta under avtalsperioden. Om du vill ha en mer detaljerad presentation om gemensam upphandling, som förklarar fördelarna med gemensam upphandling och hur man använder den, vänligen kontakta kategorichef Pia Ritari (pia.ritari@hansel.fi).

Kundarbetsgrupp

Vi bildar en kundarbetsgrupp bestående av välfärdsområden för att säkerställa att samupphandlingen bäst möjligt motsvarar våra kunders behov. I kundarbetsgruppen får du möjlighet att påverka och kommentera innehållet i samupphandlingen, såsom krav på upphandlingsobjektet, tjänsteutbud, avtalsvillkor eller urvalskriterier för tjänsteleverantörer.

Kundarbetsgruppen:

  • Möts under förberedelserna för upphandlingen
  • Kommenterar upphandlingsdokument innan anbudsinfordran publiceras
  • Kommenterar kundmaterial
  • Deltar i utvecklingen av avtalet under avtalsperioden

Om du är intresserad av att delta i kundarbetsgruppen för upphandlingen, anmäl ditt intresse senast den 6 augusti kl. 12 via detta formulär. Det första mötet för kundarbetsgruppen äger rum den 13 augusti kl. 13–15.

Om du har några frågor kan du kontakta kategoriansvarig Pia Ritari (pia.ritari@hansel.fi).

Vill du bli tjänsteleverantör?

Enligt den preliminära planen accepterar vi alla tjänsteleverantörer som uppfyller lämplighetskriterierna. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande.

Fördelar för tjänsteleverantören

  • Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter – intresserad av en del av miljardmarknaden?
  • Vi strävar efter att skapa förtroende på marknaden och en tydlig och mer konsekvent marknadsmiljö där affärs- och prisrisker kan minimeras. Vårt mål är att uppnå en marknadsmässig balans mellan välfärdsområden och tjänsteleverantörer.
  • Vår uppgift är att se till att alla tjänsteleverantörer behandlas lika. Vår gemensamma upphandling tar hänsyn till små och medelstora företag, tjänsteleverantörer inom tredje sektorn och nya enheter för vård utom hemmet som kommer att inrättas i framtiden.
  • Det är lättare att svara på mer formbundet formulerade interna konkurrensutsättningar än på öppna konkurrensutsättningar, vilket sparar tid och kostnader.
  • Vi erbjuder tjänsteleverantörer och välfärdsområden en så heltäckande servicemarknad som möjligt i hela Finland. Som tjänsteproducent kan du också hitta affärsmöjligheter utanför ditt eget välfärdsområdes organisationsområde. Välfärdsområdena annonserar upphandlingar i sin region i interna konkurrensutsättningar.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 31.12.2029

Avtalsperiod
15.10.2025 - 31.12.2029
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.12.2035
Verksamhetsmodell
Förenklad konkurrensutsättning, upphandlingslag 1397/2016

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Kontroll av sanktioner

Vi genomför sanktionskontroller på alla leverantörer som deltar i gemensamma upphandlingar.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Ville Hannikainen

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Pia Ritari

Kategorichef

pia.ritari@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga