Förvaltnings- och distributionstjänster för Microsoft-licenser 2024–2027 (2028) II Ramavtal

Den här gemensamma upphandlingen är i första hand avsedd för kommuner, samkommuner, kommunala bolag och församlingar. Nuvarande kunder inom ramen för avtalet om förvaltnings- och distributionstjänster för Microsoft-licenser 2020–2024, statliga ämbetsverk, bolag och inrättningar, högskolor och välfärdsområden ska ansluta sig till ramavtalet Förvaltnings- och distributionstjänster för Microsoft-licenser 2024–2027 (2028) I.

Fördelar med upphandlingen

  • Sänkta kostnader för den egna upphandlingen 
  • Konkurrenskraftiga priser
  • Stöd av leverantörens sakkunniga när det gäller att välja licensmodeller, förnya licensavtal etc. 
  • Avtalsleverantörernas lämplighet har kontrollerats.
  • Goda avtalsvillkor
  • Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden (t.ex. intressebevakning och leverantörshantering för kunden)

Vad kan jag upphandla?

Med ramavtalet får du tillgång till förvaltnings- och distributionstjänster för Microsoft-licenser. Du kan upphandla licenser för Microsoft-program utifrån den avtalsmodell du har valt.

Förutom återförsäljning av licenser ingår i distributions- och förvaltningstjänsten också tjänster som ingår i licenspriset, bland annat:

  • Utbildning, konsultering och rådgivning gällande upphandlingen av licenser
  • Kundbetjäning
  • Rådgivning i valet av den kostnadseffektivaste avtalsmodellen som passar kundens behov
  • Hjälp när det kundspecifika avtalet ska ingås och vid anslutning till huvudavtalet  
  • Förvaltning & rapportering gällande produkter som kunden köper
  • Rådgivning i anslutning till produkter i enlighet med avtalet och den kostnadseffektivaste upphandlings- och leveransmodellen för licenser, programval och uppdateringsmodellen för program.
  • Vägledning i användningen av Microsofts serviceprotaler (bland annat VLSC, Office 365, Azure) 

Det är dessutom möjligt att genom avtalet få tillgång till konsultation som debiteras särskilt. Särskild konsultation i uppgifter som kräver sakkunskap kan till exempel bestå av anvisningar för kundens programegendom och dess hantering, fastställande och framtagande av processer och strategier, hjälp i licensavtalsförhandlingar och i auditeringsprocesser som genomförs av programtillverkare liksom för kartläggning av installerade program och uppgifter i anknytning till dessa.

De egentliga programprodukterna har inte konkurrensutsatts och sålunda är inte Microsofts produkter föremål för ramavtalet utan förvaltnings- och distributionstjänsterna i anslutning till dem.

Avtalsperiod 

Vårt mål är att våra kunder ska kunna tillämpa avtalet från och med den 1.6.2024. Tidtabellen preciseras under 2023. Målet är att leverantören utses innan den aktuella avtalsperioden upphör.

Gå med i tid

Gå med i avtalet senast 31.12.2023 uppe till höger på sidan. Endast kunder som gått med i avtalet innan en upphandlingsannons publiceras kan nyttja avtalet. Gå med i tid! Observera att Hansel har två parallella ramavtal om Microsoft förvaltnings- och distributionstjänster. Välj det alternativ som passar bäst och anslut dig enbart till det. 

När man går med i avtalet begärs en uppskattning om det totala värdet på organisationens framtida upphandling. Denna uppgift krävs numera i alla offentliga upphandlingsannonser, och vi hjälper er vid behov med att göra en uppskattning. 

Till de kunder som gått med i ramavtalet kan efter att de gått med sändas en upphandlingsförfrågan, i syfte att innan en upphandlingsannons publiceras precisera de upphandlingsbehov som kunden uppskattat för avtalsperioden.

Om problem uppstår med att gå med i avtalet, kontakta asiakaspalvelu@hansel.fi.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
14.12.2024 - 13.12.2027
Verksamhetsmodell
En leverantör

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Ilkka Sihvola

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Mikko Jungman

Kategorichef

mikko.jungman@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga