Revisionstjänster 2019-2025 DPS

Fördelar med upphandlingen

  • Dynamiska inköpssystem är en förfarandemodell med vilken det är enkelt att beakta kundspecifika behov
  • Tillgång till tillförlitliga avtalspartner, det har kontrollerats att anbudsgivarna uppfyller kraven (bland annat erfarna experter samt företagets ekonomiska situation och referenser som gäller leveranser av motsvarande tjänster). Hansel övervakar under avtalsperioden att avtalsleverantörerna uppfyller sina förpliktelser i enlighet med beställaransvarslagen!
  • Spara tid och besvär jämfört med en öppen konkurrensutsättning: det är enkelt att göra en minikonkurrensutsättning med hjälp av färdiga dokumentmallar!
  • Hansels experter hjälper till med en minikonkurrensutsättning
  • Kunden får fördelaktiga avtalsvillkor och stöd för leverantörskontrollen under avtalsperioden
  • Utöver lagstadgad revision finns revisorer även för mera specifika behov såsom projektrevision eller specialrevision

Vad kan jag upphandla?

Via detta dynamiska inköpssystem, det vill säga via denna DPS, kan man upphandla revisionstjänster, såsom lagstadgad revision samt projektrevision. DPS kan utnyttjas av kunder inom statsförvaltningen.

I utbudet ingår: 

  • lagstadgad revision
  • projektrevision
  • man kan välja en samarbetspartner för en avtalsperiod eller för en enskild projekthelhet

Dessutom ingår även bland annat dessa tjänster i utbudet:

  • Specialrevisions- och insolvenstjänster
  • Rådgivnings- och utbildningstjänster inom revision och ekonomiförvaltning
  • Övriga kompletterande tjänster som anknyter till revision, till exempel: Due Diligence 

Lämplighetskrav för avtalsleverantörer

Avtalsleverantörerna ska uppfylla följande krav:

  1. Registrering i yrkes- och näringsregister
  2. Skatter och pensionsförsäkringspremier ska betalas
  3. Finansiell och ekonomisk situation
  • Omsättning: minst 1 MEUR
  • Riskklass: RL1-3
  • Ansvarsförsäkring: 500 000 euro
  1. Teknisk prestanda och professionell kompetens
    1. Leverantörerna ska visa upp referenser med minst fem uppdrag som gäller revision för fem olika kunder. Varje revision ska omfatta minst 20 dagsverken. Referenser ska finnas både från den privata och den offentliga sektorn.
    2. Leverantören ska ha ett skriftligt dokumenterat kvalitetssäkringssystem.
    3. Leverantören ska vara en revisionssammanslutning som avses i revisionslagen (1141/2015) och i lagen om revision inom den offentliga förvaltningen och ekonomin (1142/2015). En revisionssammanslutning är godkänd av Patent- och registerstyrelsen.
    4. Leverantören ska ha under hela avtalsperioden ha tillgång till åtminstone de personresurser som beskrivs nedan:

Minst 2 huvudansvariga revisorer
- Den huvudansvariga revisorn ska ha åtminstone en av dessa examina: OFGR eller CGR
- Den huvudansvariga revisorn ska ha en revisionserfarenhet på minst 400 dagsverken, och denna erfarenhet ska till minst 100 dagsverken bestå av uppdrag som huvudansvarig revisor och till minst 50 dagsverken av revisionsuppdrag inom den offentliga sektorn (erfarenheten beräknas efter att CGR-, OFGR- eller OFR-examen avlagts).

Minst 2 revisorer
- Revisorn ska ha avlagt minst en av följande yrkesexamina: OFGR-, OFR-, CGR- eller GR-examen
- Revisorn ska ha en erfarenhet på minst 250 dagsverken av revisorsuppdrag (erfarenheten räknas efter att OFGR-, OFR-, CGR- eller GR-examen avlagts).

De två huvudansvariga revisorerna och två revisorerna ska tillsammans ha erfarenhet av minst två EU-revisioner. 

DPS innehåller inte minimikrav som skulle gälla alla experter. Experternas utbildningsbakgrund, examina, erfarenhet och kompetensområden varierar. Du kan definiera ett team som passar din organisation oavsett dessa lämplighetskrav, och definiera till exempel krav på utbildning och erfarenhet efter organisationens behov. 

Förutom att lämplighetskraven ska uppfyllas har det redan kontrollerats att leverantören inte omfattas av tvingande eller diskretionära grunder för uteslutning. Hansel ser under avtalsperioden till att avtalsleverantörerna uppfyller förpliktelserna i beställaransvarslagen.

Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.

Vill du bli leverantör?

Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetsvillkoren. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande och se mer i videon!

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 30.04.2025

Avtalsperiod
02.05.2019 - 30.04.2025
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
30.04.2027
Verksamhetsmodell
Intern upphandling
Tilaajavastuulaki
Utredningar enligt beställaransvarslagen gjorda

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Ekonomiskt ansvar

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Anni Airaksinen

Kategorichef

anni.airaksinen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga