Hyppää sisältöön

Kommunikations- och marknadsföringstjänster 2025 DPS

Denna gemensamma upphandling är tillgänglig för alla våra kunder. Om du är leverantör, gå till avsnittet "Vill du bli leverantör?".

Fördelar med gemensam upphandling

  • Omfattande tjänsteutbud
  • Minikonkurrensutsättningen är säkrare och enklare än öppen konkurrensutsättning eftersom Hansel redan har kontrollerat leverantörernas lämplighet (bland annat företagets ekonomiska situation och referenser). Hansel har också kontrollerat leverantörernas straffregister för din räkning.
  • Du sparar tid och besvär jämfört med öppna anbud – minikonkurrensutsättningar genomförs elektroniskt med hjälp av färdiga modeller.
  • Hansels sakkunniga hjälper dig med din minikonkurrensutsättning. Vi ordnar utbildningar och kommenterar dokumenten i minikonkurrensutsättningen innan de publiceras.
  • Du hittar rätt leverantör för dina behov, oavsett om det är fråga om en leverantör av omfattande fullservice eller en mer specialiserad och nyare lösning.
  • DPS är alltid uppdaterad, även om tjänsterna ständigt utvecklas.
  • Fungerande modeller för jämförelse av kvaliteten
  • Förmånliga avtalsvillkor och vid behov stöd för leverantörshanteringen under avtalsperioden för kunder

Läs på fliken Ansvarsfullhet hur ansvarsfullheten har beaktats i den här gemensamma upphandlingen.

Vad kan jag upphandla?

Genom den gemensamma upphandlingen hittar du yrkeskunniga som kan hantera hela kommunikations- och marknadsföringspaletten eller för mer begränsade uppgifter som grafisk design eller kommunikationsutbildning.

Din upphandling kan omfatta 

  • en heltäckande tjänst som täcker hela den gemensamma upphandlingen,
  • ett eller flera tjänsteområden eller tjänster
  • eller ett enskilt projekt.

Tjänsteområdena är

  • Konsultation i kommunikation och marknadsföring
  • Planering och genomförande av kommunikation
  • Planering och genomförande av marknadsföring 
  • Kommunikations- och marknadsföringsproduktion  
  • Digital marknadsföring och kommunikation
  • Tjänster för medieplanering 
  • Utbildningstjänster inom kommunikation 

Dessutom omfattar DPS ett flertal tilläggstjänster, till exempel kommunikations- och marknadsundersökningar, marknadsföring av evenemang och webbinarier. Din upphandling kan också vara en ren tilläggstjänst, men programvarutjänster relaterade till kommunikation och marknadsföring (till exempel mediebevakning) kan upphandlas som en del av en upphandling av sakkunnigtjänster i begränsad omfattning (upp till 30 procent av upphandlingens värde).

Se detaljerade anvisningar för hur du gör upphandlingar på fliken Anvisning för minikonkurrensutsättning.

Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för de andra i din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (på finska).

Avtalsperiod

Avtalsperioden för den gemensamma upphandlingen är 1.10.2025–30.9.2033.

Kundens leveransavtal kan gälla i högst sex år. Om avtalet börjar gälla till exempel den 1 februari 2028 kan det maximalt gälla till och med den 31 januari 2034. Uppdragen utförs under tiden som avtalet är i kraft.

Det lönar sig att ansluta sig

Även om det inte är obligatoriskt att gå med i det dynamiska upphandlingssystemet (DPS) rekommenderar vi det starkt. Anslut dig till DPS till höger uppe på sidan, du får till exempel information om ändringar i avtalet och andra aktuella frågor. Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.

Leverantörernas kontaktinformation

Tjänsteleverantörer som uppfyller kraven godkänns med i den gemensamma upphandlingen under hela tiden som den pågår. En aktuell lista över tjänsteleverantörer finns i det elektroniska anbudssystemet i Cloudia. Information om tjänsteleverantörer uppdateras också på fliken Leverantörer.

Överenskommelser i den gemensamma upphandlingen

I våra gemensamma upphandlingar har det redan ingåtts ett flertal överenskommelser.

Lämplighetskrav som gäller avtalsleverantören

Avtalsleverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:

  1. Registrering i yrkes- och näringslivsregistret
  2. Betalning av skatter och avgifter till pensionsförsäkringar
  3. Finansieringssituationen och den ekonomiska situationen
    • Riskklass minst 1–3 (4)
    • Omsättningen är minst 400 000 euro
    • Ansvarsförsäkring har tecknats för minst 500 000 euro
  4. Teknisk prestanda och yrkeskompetens
    • Anbudsgivaren har erfarenhet av att leverera tjänsterna som är föremål för upphandlingen under de senaste tre åren.
      • 10-20 referenser som omfattar sakkunnigarbete i enlighet med DPS i sammanlagt minst 300 persondagar under de senaste tre åren.

Referenserna kan gälla en eller flera tjänster inom ramen för DPS och ska gälla minst tio olika kunder.

Detaljerade lämplighetskrav finns i ansöksbegäran.

Prissättning

Priserna bestäms alltid genom intern konkurrensutsättning i DPS. I kundens upphandlingsavtal bestäms hur länge priserna ska vara fasta.

Vill du bli leverantör?

Vi accepterar alla tjänsteleverantörer som uppfyller lämplighetskriterierna. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande.

Du kan lämna in en ansökan om att delta i DPS för Kommunikations- och marknadsföringstjänster 2025 (00697) i anbudstjänsten Cloudia.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 30.09.2033

Avtalsperiod
01.10.2025 - 30.09.2033
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Socialt ansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Kontroll av sanktioner

Vi genomför sanktionskontroller på alla leverantörer som deltar i gemensamma upphandlingar.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Anni Airaksinen

Kategorichef

anni.airaksinen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga