Hyppää sisältöön

Pick-up bilar Ramavtal

Fler specifika bilmärken och modeller hittar du i Fordonstjänsten (Ajoneuvopalvelu).

Om du planerar att upphandla de här bilarna utrustade med pansarplåt ska du vänligen kontakta kategorichef Mika Saarinen mika.saarinen@hansel.fi så tidigt som möjligt före den interna konkurrensutsättningen för ramavtalet.

Fördelar med gemensam upphandling

Snabbare och enklare konkurrensutsättning och stöd under hela avtalsperioden:

  • Hansel har säkerställt leverantörernas lämplighet, bland annat deras finansiella ställning, och förvaltar ramavtalet.
  • Hansel har kontrollerat leverantörernas brottsregister för din räkning.
  • Du har tillgång till Fordonstjänsten (Ajoneuvopalvelu) som är din kanal för att hitta och upphandla avtalsfordon och som förser dig med produktinformation för planeringen och beredningen av upphandlingar och gör det enkelt för dig att genomföra konkurrensutsättningar inom ramavtalet. 
  • Hansels sakkunniga stöder dig i den interna konkurrensutsättningen av ramavtalet: vi granskar och kommenterar bland annat materialet för din konkurrensutsättning kostnadsfritt.
  • Avtalsvillkoren och priserna är förmånliga för kunden.
  • Vid behov får du stöd för leverantörshanteringen under avtalsperioden.

Vad kan jag upphandla?

Genom det här ramavtalet kan du upphandla pick-up bilar. Pick-up bilar är mycket populära på grund av sin mångsidighet, hållbarhet och terrängegenskaper. De är konstruerade för att erbjuda ett robust chassi och ett rymligt och öppet lastutrymme, vilket gör dem till det perfekta valet för en mängd olika ändamål, särskilt när det krävs bra prestanda i svår terräng eller hög lastkapacitet. Pick-up bilar kan dra stora släp vilket gör dem lämpliga för transport av utrustning och material. Pick-up bilar köps oftast med fyrhjulsdrift.

Pick-up bilar är populära bland myndigheter, särskilt i områden där det krävs goda terrängegenskaper och transportkapacitet. De kan utrustas med kommunikations- och övervakningsutrustning, brandbekämpningsutrustning eller annan specialutrustning. Exempel på anpassning är installation av kommunikationsutrustning, första hjälpen- och räddningsutrustning, specialanpassade verktygslådor och förvaringssystem, vinschar samt specialbelysning och varningssignaler för myndigheter. För fastighetsunderhåll kan pickuperna utrustas med exempelvis snöröjningsutrustning eller borstningsutrustning.

En mer detaljerad beskrivning av föremålet för upphandlingen får du på fliken Dokument.

Byte av fordon omfattas av ramavtalets interna konkurrensutsättning

I den interna konkurrensutsättningen införs en möjlighet att ta in en begagnad bil som bytesbil. Det här kommer att påverka inköpspriset för den köpta bilen. En konkurrensutsättning får omfatta en bytesbil. Återanskaffningsvärdet får inte överstiga värdet på den bil som ska köpas. Det är inte möjligt att ta in en alternativ bil i en intern konkurrensutsättning om det gäller service-eller finansieringsleasing. Vi berättar hur du inför en bytesbil i ramavtalets interna konkurrensutsättning.

När du köper en bil kan du också köpa följande tjänster:

Tjänster som ingår i bilpriset

  • Importkontroll, överlåtelseservice och inspektion vid behov. Bilarna levereras rena och med fulla tankar.
  • Registrering av bilen i Transport- och kommunikationsverkets register för kundens räkning utan exra kostnad, om inte annat avtalats mellan kunden och leverantören i samband med beställningen. 
  • Bilförsäkring, om kunden lämnar uppgifter om bilförsäkringen när bilen beställs. Då försäkrar leverantören bilen enligt de uppgifter som kunden lämnat och enligt Transport- och kommunikationsverket Traficoms anvisningar. Det är alltid kunden som betalar försäkringspremien.
  • Bilens instruktionsbok på finska, om det inte har avtalats med kunden att instruktionsboken ska ges på ett annat språk.
  • Utbildning för att ta i bruk bilen (ett utbildningstillfälle).

Tjänster mot extra kostnad

  • Leverans av bilen till den plats som kunden anger i Finland eller någon annanstans. Leveransvillkoret för bilarna är antingen NOL-leverantörens serviceställe (Finnterms 2001) i Finland eller den TOP-plats som kunden anger (Finnterms 2001).
  • Tillgång till reparationshandböcker eller elektroniskt material för kunden i den mån de är allmänt tillgängliga. 
  • Ytterligare utbildning i bilanvändning för ett antal personer som anges av kunden på en plats som anges av kunden.
  • Utrustningstjänster, inklusive planering, inköp av tillbehör, utrustnings- och installationsarbete, dokumentation i samband med ibruktagning av en utrustad bil, tjänster i samband med demontering av utrustning och tjänster i samband med försäljning eller avregistrering av en bil vars utrustning tagits bort.
  • Tjänster relaterade till ett service- och/eller underhållsavtal.

Tjänster relaterade till underhållsavtalet

Leverantören ska under avtalstiden tillhandahålla tjänsterna i enlighet med de krav som anges i avsnitt 3.2 ”Tilläggstjänster som är avgiftsbelagda" i punkt 3.2.5.1 "Tjänster relaterade till underhållsavtalet".

  • Auto Bassadone Oy (Isuzu): Ja
  • K Auto Oy (Volkswagen): Ja
  • Metroauto Oy (Toyota): Ja
  • Gruppen Hedin (Ford): Nej

Om du planerar att upphandla underhållsavtalstjänster som en del av ditt bilköp rekommenderar vi att du för en marknadsdialog med avtalsleverantörerna innan du inleder din upphandling bland annat om vilka tjänster som ska ingå i underhållsavtalet, körkilometer, bilens användningsprofil och underhållsavtalets längd.

Tjänster som ingår i ett underhållsavtal

Leverantören ska under avtalstiden tillhandahålla tjänsterna i enlighet med de krav som framgår av avsnitt 3.2 "Tilläggstjänster som är avgiftsbelagda", punkt 3.2.5.2 "Tjänster som ska ingå i underhållsavtalet" i förfrågningsunderlaget.

  • Auto Bassadone Oy (Isuzu): Ja
  • K Auto Oy (Volkswagen): Ja
  • Metroauto Oy (Toyota): Ja
  • Gruppen Hedin (Ford): Ja

Om du planerar att upphandla underhållsavtalstjänster som en del av ditt bilköp rekommenderar vi att du för en marknadsdialog med avtalsleverantörerna innan du inleder din upphandling bland annat om vilka tjänster som ska ingå i underhållsavtalet, körkilometer, bilens användningsprofil och underhållsavtalets längd.

Serviceställe

Under avtalstiden har leverantören minst ett serviceställe i Finland där kunden kan få produktinformation om bilarna, bekanta sig med leverantörens avtalssortiment och provköra bilarna. Servicestället är öppet minst kl. 10–16 på vardagar. För mer information om serviceställen, vänligen kontakta leverantörens kontaktperson.

  • Auto Bassadone Oy (Isuzu): Ja
  • K Auto Oy (Volkswagen): Ja
  • Metroauto Oy (Toyota): Ja
  • Gruppen Hedin (Ford): Nej

Avtalsperiod

Avtalsperioden för den gemensamma upphandlingen är 26.2.2025–25.2.2027. Hansel kan förlänga avtalsperioden med en optionsperiod på upp till två år. Vi informerar dig om optionen tas i bruk senast tre månader före utgången av den nuvarande avtalsperioden.

Ett upphandlingsavtal kan endast ingås under ramavtalets giltighetstid. Upphandlingsavtalet kan gälla längst fram till att ramavtalet upphör. Undantagen gällande avtalstiden finns i avsnitt 6.4 i ramavtalet.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
26.02.2025 - 25.02.2027
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
25.08.2027
Verksamhetsmodell
Intern upphandling
Bra att veta

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Kontroll av sanktioner

Vi genomför sanktionskontroller på alla leverantörer som deltar i gemensamma upphandlingar.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information

Mika Saarinen

Kategorichef

mika.saarinen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga