Letar du efter lösningar för upphandling av en städtjänst eller en städ- och aulatjänst?
Genom Städtjänster 2026 DPS, som för närvarande är under beredning, kan du enkelt och heltäckande upphandla följande tjänster för olika miljöer:
- Städservice och tjänster som stöder städservicen
- Städ- och aulaservice samt tilläggstjänster som stöder tjänsten
- En rad tilläggstjänster för lokaler, till exempel mattbytartjänst, hygienprodukttjänst, datadestruktionstjänst eller grund- och fönsterputsning.
Upphandlingen genomförs som en intern DPS-upphandling och du kan skräddarsy upphandlingskraven för att uppfylla din organisations upphandlingsbehov mer detaljerat i DPS interna anbudsbegäran och i upphandlingsavtalet. Du behöver inte upphandla allt på en gång utan du kan till exempel upphandla städtjänster när den är aktuell.
Den här DPS är en fortsättning på de nuvarande gemensamma upphandlingarna Städtjänster 2021–2027 och Lokal- och användartjänster 2021–2027 . En ny gemensam upphandling påverkar inte varaktigheten, livscykeln eller de avtal som ingåtts inom ramen för en gemensam upphandling.
Fördelar med gemensam upphandling
Gemensam upphandling sparar tid, pengar och resurser
- Minikonkurrensutsättningen är säkrare och enklare än öppen konkurrensutsättning eftersom Hansel redan har kontrollerat leverantörernas lämplighet (inklusive företagets ekonomiska situation och referenser). Hansel har också kontrollerat leverantörernas straffregister för din räkning.
- Du sparar tid och arbete jämfört med öppen upphandling - minitävlingen genomförs elektroniskt och du får tillgång till modelldokument som gör det enklare, mer formbundet och därmed förmånligare att lämna en anbudsbegäran.
- Hansels sakkunniga stöder dig i minikonkurrensutsättningen: bland annat granskar och kommenterar vi materialet för din konkurrensutsättning kostnadsfritt innan anbudsbegäran publiceras.
Vi stöder dig under hela avtalsperioden – den administrativa bördan blir lättare
- Vi kontrollerar tjänsteleverantörernas lämplighet och övervakar dem under hela avtalsperioden, vilket sparar kostnader för inspektioner och övervakning.
- Vi övervakar tjänsteleverantörernas och deras underleverantörers finansiella riskklassificering och hur de uppfyller sina skyldigheter enligt lagen om beställaransvar under hela avtalsperioden.
- Vi stöder dig i leverantörshanteringen under avtalsperioden.
- Du får tillgång till goda avtalsvillkor
- Ansvarsfullheten har beaktats: Ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar.
- DPS är alltid uppdaterad, även om tjänsterna ständigt utvecklas.
- I kundarbetsgruppen kan du påverka upphandlingens innehåll: du kan kommentera upphandlingsmodellen och prioriteringarna före konkurrensutsättningen.
Vad kan jag upphandla?
I den här gemensamma upphandlingen kan du flexibelt upphandla kostnadseffektiva och anpassningsbara tjänstepaket. Tjänsterna kan omfatta:
- Städservice och tjänster som stöder städservicen
- Städ- och aulaservice samt tilläggstjänster som stöder tjänsten
- Olika tilläggstjänster för lokaler, till exempel mattbytartjänst, hygienprodukttjänst, datadestruktionstjänst eller grund- och fönsterputsning.
Den gemensamma upphandlingen, som är under beredning, är avsedd för alla våra kunder.
Du kan redan nu anmäla ditt intresse för den kommande gemensamma upphandlingen och gå med i utskickslistan genom att klicka ”Jag önskar mer information". Vi skickar dig mer information så snart förberedelserna av projektet fortskrider och vi har mer att berätta.
Avtalsperiod
Vårt mål är att avtalet ska vara tillgängligt för våra kunder i maj 2026. Tidtabellen preciseras i kundarbetsgrupperna under hösten 2025.
Det lönar sig att ansluta sig
Även om det inte är obligatoriskt att gå med i det dynamiska upphandlingssystemet (DPS) rekommenderar vi det starkt. Anslut dig till DPS till höger uppe på sidan, du får till exempel information om ändringar i avtalet och andra aktuella frågor. Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.
Hur upphandlar jag?
Du väljer den leverantör som passar dina behov via det dynamiska upphandlingssystemets interna konkurrensutsättning, det vill säga en minikonkurrensutsättning.
Kundsamarbete
Vi förbereder våra gemensamma upphandlingar i samarbete med våra kunder i kundarbetsgrupper och den nära kontakten med grupperna fortsätter ofta under avtalsperioden. Vi anordnar också öppna informationsmöten för att förklara fördelarna med gemensam upphandling och hur man utnyttjar den.
Kundarbetsgrupp
Vi inrättar en kundarbetsgrupp för att förbereda konkurrensutsättningen och säkerställa att den gemensamma upphandlingen på bästa sätt tillgodoser våra kunders behov. I kundarbetsgruppen kan du påverka och kommentera innehållet i upphandlingen, till exempel kraven påförrm ålet för upphandlingen, utbudet av produkter eller tjänster, avtalsvillkoren eller kriterierna för val av leverantör.
Kundarbetsgruppen:
- sammanträder två gånger under beredningen av upphandlingen,
- kommenterar upphandlingsdokumenten innan anbudsbegäran publiceras och
- kommenterar kundmaterial.
Om du eller en kollega har kompetens som passar för den här gruppen och tid att aktivt delta i diskussionen och kommentera materialet, vänligen registrera dig på den här blanketten.
Vill du bli leverantör?
Vi accepterar alla tjänsteleverantörer som uppfyller lämplighetskriterierna. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande.
Fördelar för leverantörer
- Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter – intresserad av en del av miljardmarknaden?
- Elektroniska, formbundna upphandlingar är enklare jämfört med öppna upphandlingar
- Du kan lämna anbud under hela DPS-perioden
Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in
Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig