Klass 2 Kompletta leveranser DPS

Vad kan jag köpa?

Det dynamiska inköpssystemet (DPS) omfattar utrustning som används för utskrift och elektronisk hantering av dokument och material, kringutrustning i anslutning till de ovanstående, färgämnen, tillbehör och reservdelar, leverans av produkter till kunder samt tjänster i anslutning till de produkter som skaffats genom avtalet.

Typiska produkter att köpa är t.ex.:

  • Skrivare
  • Multifunktionsskrivare
  • Storbildsskrivare
  • Klistermärkesskrivare
  • Värmeskrivare
  • Kortskrivare
  • Etikettskrivare
  • Mobila skrivare och fordonsskrivare
  • Tempest-skyddade skrivare
  • Utrustning planerad för hälso- och sjukvårdens användning och/eller andra specialskrivare som lämpar sig för en speciell användarmiljö
  • Skrivare som monteras på fordon
  • Skannrar och streckkodsskannrar
  • 3D-skrivare
  • Fax
  • Färgämnen och andra tillbehör som hör till apparaterna
  • Tillbehör och reservdelar till utskriftsutrustningen
  • Nätverksadaptrar för skrivare och nätverksskrivare med en funktion.

Vanliga kopieringspapper omfattas inte.

Det dynamiska inköpssystemet är indelat i två kategorier. Kunden väljer en lämplig kategori för sin upphandling och riktar en anbudsförfrågan för DPS-intern konkurrensutsättning till leverantörerna i den kategorin.

Kategori 2: Totalleveranser

Föremålet för upphandling i kategori 2 är totalleveranser och/eller flermärkeslösningar som omfattar flera apparattyper. Totalleveransen kan omfatta flera typer av utrustning och tillbehör i kategori 1. En leverantör i kategori 2 har en nätbutik via vilken kunden att beställa produkter och utrustning som ingått i konkurrensutsättningen.

Kategori 2 väljs till exempel av en kund som för kontraktsperioden konkurrensutsätter en leverantör från vars nätbutik kunden har för avsikt att flexibelt beställa de konkurrensutsatta produkterna med separata beställningar under kontraktsperioden. Som ett annat exempel skulle kategori 2 väljas av en kund som konkurrensutsätter alla olika utskriftsmaskiner till sina nya lokaler som en engångsanskaffning. Ett tredje exempel är en kund som konkurrensutsätter färgkassetter till tre olika märken av skrivare.

Observera att samma leverantör kan vara med i ena eller båda kategorierna.

Avtalsleverantörens lämplighetskrav

Leverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:

  1. Registrering i yrkes- och näringsregistret
  2. Betalning av skatter och pensionsförsäkringspremier
  3. Ekonomisk och finansiell situation
    • Riskklassificeringen är minst 3
    • I kategori är omsättningen minst 10 miljoner euro
    • Ansvarsförsäkring, som ska vara tillräcklig i förhållande till de risker som produktionen av tjänsterna medför
  4. Teknisk prestationsförmåga och yrkesmässig kompetens
    • Anbudsgivaren har tillgång till de i offerten angivna underleverantörernas resurser för att genomföra upphandlingen.
    • Anbudsgivaren har erfarenhet av tillhandahållande av varor/tjänster under de senaste tre åren.I kategori 2 ska det finnas tre (3) referenskunder som var och en uppfyller samtliga av följande krav:
      • Kandidaten har levererat minst 50 utskriftsapparater till referenskunden under de senaste tre åren räknat från det att ansökan om deltagande lämnades in. Leveranserna ska vara baserade på ett upphandlingskontrakt mellan kandidaten och referenskunden.
        • Kandidaten har erbjudit referenskunden en nätbutikslösning som uppfyller alla följande krav:
        • Nätbutiken är en marknadsplats som fungerar över datanätet och kunden har ett webbläsarbaserat gränssnitt till butiken. I nätbutiken kan kunden bläddra i leverantörens produktsortiment. Kunden får ytterligare information om produkterna och deras tillgänglighet.
          • För referenskunden har ett kundspecifikt produktsortiment fastställts i nätbutiken.
          • För användare hos referenskunden har användarrättigheter per inköparprofil fastställts i nätbutiken (minst två olika behörighetsnivåer, till exempel tittare: bläddring av produktsortiment och prislista, ingen beställningsrätt och beställare: bläddring av produktsortiment och prislista samt beställningsrätt).
          • Nätbutiken har varit tillgänglig för referenskunden under minst sex månader under de senaste tre åren räknat från det att anbudsansökan lämnades in.
    • Anbudsgivaren eller dennes underleverantör iakttar miljövårdsåtgärder som omfattar de tjänster som upphandlingen avser. Avtalsvillkoren förutsätter att leverantörerna strävar efter att förbättra energieffektiviteten och miljövänligheten i sina produkter samt följa och övervaka frågor som rör bl.a. socialt ansvar och miljöansvar i produktionskedjan.

Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.

Vill du bli leverantör? 

Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetsvillkoren. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande och se mer i videon!

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast

Avtalsperiod
10.12.2021 - 31.12.2025
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.12.2029
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Socialt ansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Mikko Jungman

Kategorichef

mikko.jungman@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga