Hyppää sisältöön

Resultatet av nöjdhetsundersökningen visar på smidigt samarbete

17.04.2025

AKTUELLT Hansel följer regelbundet med kund- och leverantörsnöjdheten. I år nådde vi våra bästa resultat någonsin i båda nöjdhetsundersökningarna. 

Kundnöjdheten

Kundernas respons på vår verksamhet förbättrades ytterligare. Den övergripande kundnöjdheten på 4,24 var bättre än föregående år, trots att det förändrade läget i omvärlden och besparingskraven inom den offentliga förvaltningen också påverkade Hansels verksamhet.

Aspekterna av vårt arbete som kunderna värderade högst var, liksom tidigare år, våra kunskaper om upphandlingslagstiftningen och konkurrensutsättning, vår serviceattityd och våra kontaktpersoners insatser. Kunderna ansåg att förståelsen för deras behov samt fördelarna med och funktionaliteten i gemensamma upphandlingar var områden som kunde förbättras. Båda dessa hade emellertid förbättrats jämfört med föregående år.

Totalt 478 kunder (2023: 466), som hade arbetat tillsammans med Hansel under det senaste året, besvarade förfrågan.

  • Betygens medelvärde var 4,24 (2023: 4,19)
  • 89 procent gav ett totalbetyg på 3,50 eller bättre (2023: 90 procent)
  • 4 procent gav ett totalbetyg på 2,99 eller sämre (2023: 5 procent)

Nöjda leverantörer

Medelbetyget 4,12 i 2024 års förfrågan om leverantörsnöjdhet var det bästa under de år (2014–2024) som vi har undersökt avtalsleverantörernas nöjdhet. 

Leverantörsnöjdheten undersöktes inom följande områden: 

  • Kunskap om upphandlingslagstiftning och konkurrensutsättning 
  • Smidigheten i konkurrensutsättningen 
  • Jämlikheten i Hansels verksamhet 
  • Information om gemensamma upphandlingsarrangemang och konkurrensutsättningar 
  • Avtalskontaktpersonernas verksamhet 
  • Kunskap om föremålet för upphandlingen (produkter och tjänster)  

Våra största styrkor, enligt avtalsleverantörerna som besvarade förfrågan, var vår kunskap om upphandlingslagstiftningen och konkurrensutsättning som fick betyget 4,32/5 och vår avtalskontaktpersons insats som fick betyget 4,29/5. Vi är särskilt glada över det sistnämnda: inte mindre än 58 procent av de tillfrågade gav samarbetet med Hansels medarbetare det utmärkta betyget 5 av 5. Resultaten visar att det finns utrymme för förbättringar när det gäller smidigheten i konkurrensutsättningsprocessen och kunskapen om föremålet för upphandlingen. 

Leverantörsförfrågan besvarades av 159 kontaktpersoner som utsetts av våra avtalsleverantörer och som hade haft kontakt med Hansel under 2024.

  • Medelbetyget var 4,12 (år 2023: 4,06) 
  • Ett totalbetyg på 3,50 eller bättre gavs av 82,8 procent av de svarande (2023: 81,6 procent) 
  • Ett totalbetyg på 2,99 eller sämre gavs av 6,4 procent av de svarande (2023: 5,9 procent)