Hyppää sisältöön

Solkraftverk 2020–2028 DPS

Varaktigheten för detta dynamiska upphandlingssystem (DPS) har förlängts med två år. Observera att du hittar detta DPS i Cloudia och Hilma under rubriken Solkraftverk 2020–2026.

Upphandlingens fördelar

  • Beställaransvarslagens utredningar görs centrerat av Hansel när leverantören godkänns till DPS:en.
  • Avtalsleverantörens lämplighet granskas
  • Man har möjlighet att påverka de omfattande avtals-, säkerhets- och servicenivåförutsättningarna, när man gör en konkurrensutsättning inom DPS
  • Processen är mindre med färdigt material
  • Inom konkurrensutsättningen i en DPS, har man en möjlighet att betona på de tekniska sakerna som är viktiga för ens egen organisation
  • Man får hjälp av malldokumenten vid behovsutredningen, själva minikonkurrensutsättningen samt vid upphandlingsbeslutet  

Nyttor av solkraft 

  • Inhemsk och förnybar energi nästan utan utsläpp 
  • Synbart medel för att stävja klimatförändringen 
  • Lönsam investering, intern ränta även över 10 % 
  • Minskar beroende av nätel, typiskt 5–20 % 
  • Nästan riskfri och underhållsfri 
  • Långlivad investering 
  • Elproduktion pågår under dagtid när elförbrukningen är som högst 
  • Nedskärning av konsumtionstoppar på dagtid 
  • Ökat värde på fastigheten 
  • Ett solkraftverk återbetalar sig

Vad kan jag upphandla? 

Genom det här dynamiska upphandlingssystemet kan du upphandla solkraftverk samt relaterade installeringstjänster och andra tjänster.  

Du kan upphandla installerade solkraftverk (bland annat enligt PPA-modellen) samt andra till solkraftverk relaterade produkter och tjänster, sådana som planering, kontrollsystem och komponenter.  

Den gemensamma upphandlingen erbjuder en lösning för kundens alla behov av solkraft. Skalan täcker alla storleksklasser från små ackumulatorsystem bestående av en panel, till stora solcellsparker. Utöver solkraftverk tillhör DPS också relaterade tjänster (till exempel distansövervakning, produktionskontroll och underhåll). Genom avtalet är det inte möjligt att upphandla solfångare.

Kvalificeringskraven för avtalsleverantörer 

Avtalsleverantörerna uppfyller följande kvalificeringskraven: 

  1. Registrering i ett yrkes- och näringsregister 
  2. Betalning av skatter och pensionsförsäkringsavgifter 
  3. Finansiell och ekonomisk belägenhet 
    • Riskklassificering minst 3 
    • Omsättning på minst 1 miljon euro 
    • Ansvarsförsäkring minst 1 miljon euro 
  4. Uppfyllda referenskrav 
    • Leverantören har framgångsrikt levererat och installerat solkraftverk i olika objekt inom de två föregående åren före anbudsinlämningen så, att installerade solkraftverk med totaleffekt på minst 300 kW har levererats och storleken av varje enskilt solkraftverk som räknas med har varit minst 30 kW.  
    • Leverantörens erfarenhet av leveranser av solkraftverk har varit regelbunden och kontinuerlig. Leverantören har framgångsrikt levererat och installerat solkraftverk i olika objekt så, att leverantören har varje år levererat minst ett installerat solkraftverk med en effekt på 30 kW under de tre föregående åren före anbudsinlämningen.  
  5. Kvalitetssäkringsåtgärder 
    • Vid leverering av varor/tjänster som är föremål för upphandlingen tillämpas kvalitetssäkringsåtgärder vad gäller planering, installering och inköp av komponenter. 
  6. TUKES register över verksamhetsutövare 
    • Aktören som utför elinstallationsarbeten och elreparationer i anslutning till föremålet för upphandlingen (leverantör eller leverantörens underleverantör) ska ingå i TUKES register över verksamhetsutövare inom branschen A – Elinstallationsarbeten och reparation av elapparater.  

Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.

Vill du komma med som leverantör?

Om du är intresserad att komma med som leverantör, bekanta dig mera om det här.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 31.03.2028

Avtalsperiod
30.03.2020 - 31.03.2028
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.03.2048
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Socialt ansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Kontroll av sanktioner

Vi genomför sanktionskontroller på alla leverantörer som deltar i gemensamma upphandlingar.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Pasi Tainio

Kategorichef

pasi.tainio@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga