Hyppää sisältöön

Hansel började genomföra hållbarhetsrevisioner för gemensamma upphandlingar

17.04.2025

AKTUELLT Hansels gemensamma upphandlingar omfattar ett stort antal hållbarhetskrav som bidrar till att vi uppnår målet och det sociala genomslaget av upphandlingen. Ifjol genomförde vi för första gången en egen revision av hur kraven i DPS Kontorsmöbler 2021–2025 möttes. Den gemensamma upphandlingen har miljörelaterade, sociala och ekonomiska ansvarscertifikat.

Revisionen inriktades på villkoren i Code of Conduct, det vill säga minimikraven på hållbarhet. Alla DPS-avtalsleverantörer genomförde en självutvärdering för att fastställa hur de uppfyllde kraven. Därutöver har revisorerna mer ingående diskuterat med de tio avtalsleverantörerna och säkerställt att de krav och förpliktelser som framgår av avtalet uppfyllts under avtalsperioden.

”Vi fick en mycket god uppfattning om hur kraven fungerar i praktiken. Vi gjorde stickprovskontroller av vissa produkter i avtalssortimentet", säger Riikka Juuma, hållbarhetssakkunnig som deltog i revisionen.

Revisionen visade att leverantörernas egna riskhanteringsprocesser är de som är i störst behov av förbättring. Enligt responsen från avtalsleverantörerna har de krav som Hansel ställt i den gemensamma upphandlingen uppmuntrat dem att utveckla hållbarheten i sin egen verksamhet på ett bredare plan.

Vid revisionen 2024 användes den manual för kvalitetssäkring som tagits fram inom ramen för Programmet för verkningsfull offentlig upphandling som ett pilotprojekt. Du kan läsa mer om manualen i vår årsredovisning.

Manual för kvalitetssäkring av hållbarheten färdigställd – Hansel Årsberättelse 2024