Läromedel för förskole- och grundutbildning 2024-2026 (2028) Ramavtal

Föremålet för upphandlingen är tryckta och digitala läromedel från olika förlag för förskole- och grundutbildningen samt kompletterande material.

Som en verksamhetsmodell planeras ett ramavtal där leverantören är en förmedlare av läromedel. Målet är att den gemensamma upphandlingen erbjuder kunderna en enkel upphandlingskanal för utbildningsmaterial från olika förlag.

Ramavtalet riktar sig till alla våra kunder och kräver abonnemang. Anmälan öppnar hösten 2023. Redan nu kan du anmäla ditt intresse till den kommande gemensamma upphandlingen via knappen "Jag vill ha mer information" till höger, så lägger vi till dig på den gemensamma upphandlingens mejllista. Vi skickar ut mera information så snart förberedelserna av upphandlingen fortskrider.

Den kommande gemensamma upphandlingen är en fortsättning på ramavtalet Läroböcker och tillhörande material 2020–2022 (2024) som upphör den 15 november 2024.

Vårt mål är att den gemensamma upphandlingen ska kunna användas av våra kunder den 16 november 2024.

Det här ramavtalet är en fortsättning på ramavtalet Läroböcker och tillhörande material 2020–2022 (2024) som avslutades 15.11.2024. Anslutningen ska ske före den 17.5.2024. Ramavtalet kan anlitas endast av kunder som på förhand har anslutit sig till det. 

Fördelar med gemensam upphandling 

  • Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga 
  • Inbesparing på flera månaders arbetsinsats i processkostnaderna 
  • Konkurrenskraftiga priser 
  • I kundarbetsgruppen får du möjlighet att påverka upphandlingens innehåll 
  • Goda avtalsvillkor 
  • Centrerad upphandlingskanal för beställning av olika förläggares tryckta och digitala läromedel som behövs i förskoleundervisningen och i den grundläggande utbildningen 
  • Lätt verksamhetsmodell för kunden 
  • Hansel ansvarar för avtalshanteringen under hela avtalsperioden.  
  • Hansels sakkunniga stöder kunderna under hela avtalsperioden. 

Vad kan jag upphandla? 

Via ramavtalet får du tillgång till olika läromedel som behövs i undervisningen i förskolor och i den grundläggande utbildningen och till tjänster kring beställning och leverans av alla produkter. 

Ett brett utbud av läromedel från olika förlag och innehållsleverantörer finns tillgängliga i tryckt och digitalt format genom ramavtalet.

Läromedel:

  • tryckta och digitala läroböcker
  • undervisningsmaterial och uppgifter
  • övriga tryckta eller digitala material som behövs i undervisningen och fostran, till exempel
    • lärarhandledningar och pedagogiska handledningar
    • pedagogiska spel
    • prov
    • appar för lärande
    • kartor
    • ljudböcker
    • CD/DVD-skivor och annat liknande material

Läromedel finns tillgängliga på olika språk, åtminstone på finska, svenska och engelska. 

Avtalsperiod 

Målet är att avtalsperioden inleds den 16.11.2024.  

Avtalsperioden omfattar två år. Därefter har Hansel möjlighet att fortsätta avtalsperioden med två optionsår ett år åt gången.  

Anslut dig i tid

Gå med i avtalet senast 17.5.2024 uppe till höger på sidan. Endast kunder som gått med i avtalet innan en upphandlingsannons publiceras kan nyttja avtalet. Gå med i tid!

När man går med i avtalet begärs en uppskattning om det totala värdet på organisationens framtida upphandling. Denna uppgift krävs numera i alla offentliga upphandlingsannonser, och vi hjälper er vid behov med att göra en uppskattning. 

Till de kunder som gått med i ramavtalet kan efter att de gått med sändas en upphandlingsförfrågan, i syfte att innan en upphandlingsannons publiceras precisera de upphandlingsbehov som kunden uppskattat för avtalsperioden.

Om problem uppstår med att gå med i avtalet, kontakta asiakaspalvelu@hansel.fi

Hur upphandlar jag? 

Anslutna kunder kan genomföra inköp direkt hos valda leverantörer via det här ramavtalet. Kunderna måste inte genomföra interna upphandlingar inom ramavtalet. 

Kundsamarbete 

Vi förbereder våra gemensamma inköp i samarbete med våra kunder i kundarbetsgrupperna, och den nära kontakten med grupperna fortsätter ofta även under kontraktsperioden. Vi ordnar också öppna informationsmöten där vi redogör för fördelarna med gemensam upphandling och hur den används.

Kundarbetsgrupp 

Vi inrättar en kundarbetsgrupp för beredningen av konkurrensutsättningen. Syftet är att säkerställa att den gemensamma upphandlingen möter kundernas behov på bästa möjliga sätt. I kundarbetsgruppen har du möjlighet att påverka och kommentera konkurrensutsättningens innehåll, till exempel krav som gäller föremålet för upphandlingen, utbudet, avtalsvillkoren eller utvalsgrunderna.  

Om du eller din kollega har kunskaper som kan behövas i gruppen, tid att kommentera material och aktivt delta i diskussionen, vänligen registrera dig med detta formulär.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 17.05.2024

Avtalsperiod
16.11.2024 - 15.11.2026
Verksamhetsmodell
En leverantör

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Annika Hämäläinen

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Essi Muukka

Kategorichef

essi.muukka@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga