Livsmedel och non-food -produkter 2023–2027 Ramavtal

Upphandlingen kommer att innehålla bland annat färdigt konkurrensutsatta högklassiga livsmedel och non-food-produkter. Via detta avtal kan man upphandla mjölkprodukter, köttprodukter, fiskprodukter, grönsaker, rotsaker, frukter, potatis, konserver, torrprodukter, läskedrycker och non-food-produkter enligt eget val. Näringsrekommendationer och principerna för ansvarsfull upphandling efterföljs. Målet är en enkel arbetsmodell för kunden, där kunden efter en konkurrensutsättning med stora volymer får tillgång till förmånga priser och produkter för sina behov.

Yhteishankinnan edut

  • Helppokäyttöinen toimintamalli
  • Kilpailukykyiset hinnat
  • Hyvät sopimusehdot
  • Ympäristö-, sosiaalinen ja taloudellinen vastuullisuus huomioitu

Mitä voin hankkia?

Puitesopimuksella voit hankkia tukkutoimittajalta elintarvikkeita ja ammattikeittiön käyttötarvikkeita asiakkaan tiloihin toimitettuna:

  • maitotuotteet
  • lihatuotteet
  • kalatuotteet
  • valmisruoka
  • leipomotuotteet
  • pestyt, kuoritut ja pilkotut kasvikset ja perunat, myös esikypsennetyt perunavalmisteet
  • säilykkeet, mehut ja soseet
  • pakasteet (liha, kala, kasvis, leipomo, jäätelö)
  • kuivatarvikkeet
  • käyttötarvikkeet kuten kertakäyttöastiat ja valkoiset annostelijaliinat

Muut liittyneiden asiakkaiden hankintatarpeet huomioidaan suunnitteluvaiheessa ja tuoteryhmiä lisätään tarpeen mukaan. 

Haluatko esitellä yhteishankinnan muulle organisaatiollesi? Lataa tästä yhteishankinnan lyhyt esittely. 

Sopimuskausi

Tavoitteenamme on, että sopimus on asiakkaidemme hyödynnettävissä syyskuussa 2023. Aikataulu tarkentuu kevään 2023 aikana. 

Sopimuskausi päättyy 31.12.2027. 

Liity ajoissa

Liity sopimukseen viimeistään 14.04.2023 sivun oikeasta ylälaidasta. Sopimusta voivat hyödyntää vain ennen hankintailmoituksen julkaisua liittyneet asiakkaat. Tee siis liittyminen ajoissa!

Liittymisen yhteydessä pyydämme arviota tulevien hankintojenne kokonaisarvosta. Tietoa edellytetään nykyisin kaikissa julkisissa hankintailmoituksissa, ja autamme teitä tarvittaessa arvion teossa. 

Puitejärjestelyyn liittyneille asiakkaille lähetämme liittymisen jälkeen hankintakysely, jolla tarkennetaan asiakkaan sopimuskaudelle arvioimia hankintatarpeita ja volyymeja ennen hankintailmoituksen julkaisemista. Tavoitteenamme on, että hankintakyselyjä lähetetään tammikuusta 2023 alkaen. 

Jos et pääse tekemään liittymistä, otathan yhteyttä asiakaspalvelu@hansel.fi.

Miten hankin?

Valikoima

Kilpailutettava valikoima ja sen laajuus määräytyy liittyneiden asiakkaiden tarpeiden mukaan. 

Tilaaminen

Tilauksia voi tehdä asiakkaan omalla tilausjärjestelmällä (AROMI, Jamix jne.) tai toimittajan tilausjärjestelmällä. 

Ennakointi

Suuremmista eristä asiakkaan tulee ilmoittaa ennakot. Ennakoinnista asiakas saa erilliset ohjeet sopimuskaudella. 

Asiakkaan hankintasopimus 

Asiakaskohtaisessa hankintasopimuksessa asiakas täsmentää yhdessä toimittajan kanssa toimitusosoitteet, näiden yhteystiedot, yhteyshenkilöt, laskutustiedot ja muut tarvittavat tiedot sujuvan tilaamisen ja toimittamisen varmistamiseksi. 

Hansel laatii mallisopimuksen ja sen liitteet asiakkaita varten yhteistyössä toimittajan kanssa. 

Asiakas hyväksyy sopimusehdot ja sitoutuu niihin allekirjoituksellaan.

Toimittajien yhteystiedot 

Kilpailutuksen jälkeen tästä löydät valitun toimittajan. 

Asiakasyhteistyö

Valmistelemme yhteishankintojamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa asiakastyöryhmissä, ja tiivis yhteydenpito ryhmien kanssa jatkuu usein myös sopimuskauden aikana. 
Järjestämme myös avoimia infotilaisuuksia, joissa esittelemme tarkemmin yhteishankinnan tarjoamia etuja ja sen käyttämistä. 

Infotilaisuus asiakkaille

Asiakasinfo järjestettiin 16.11.2022.

Asiakasinfossa käsitletiin mm. 

  • Hansel esittely
  • yhteishankinnan edut
  • mitä voin hankkia
  • liittymiset
  • hankintakysely
  • hankinnan suunnittelu asiakasyhteistyönä, työkalun esittely
  • asiakastyöryhmä
  • toimintamalli
  • mahdollinen sopimuksen jakaminen
  • kilpailutuksen alustavat aikataulut
  • sopimuskausi

 

Katso myös infon esitysmateriaali.

Asiakastyöryhmä

Kilpailutusta varten perustetaan asiakastyöryhmä, johon voivat osallistua 31.1.2023 mennessä liittyneet asiakkaat. Asiakastyöryhmässä pääset vaikuttamaan sekä kommentoimaan kirjallisesti kilpailutuksen sisältöä. 

Asiakastyöryhmä kokoontuu kilpailutuksen valmistelun aikana 3 kertaa helmi–huhtikuussa 2023. Kuhunkin tapaamiseen on hyvä varata kolme tuntia. 

Tavoitteena on julkaista tarjouspyyntö 2.5.2023. 

Asiakastyöryhmän tehtävät:

  • tarjouspyynnön kirjallinen kommentointi ennen tarjouspyynnön julkaisua
  • sopimuksen ja sen liitteiden kirjallinen kommentointi ennen tarjouspyynnön julkaisua
  • asiakasmateriaalin (esim. asiakaskohtainen hankintasopimus) kirjallinen kommentointi sopimuskaudella
  • asiakasmateriaalin (esim. asiakaskohtainen hankintasopimus) testaus sopimuskaudella
  • osallistuminen sopimuksen kehittämiseen myös sopimuskaudella.

Jos sinulla tai kollegallasi on tähän ryhmään soveltuvaa hankintaosaamista sekä aikaa kommentoida hankintamateriaaleja ja osallistua aktiivisesti keskusteluun, ota yhteys kategoriapäällikköön milja.virtanen@hansel.fi.

Asiakastyöryhmätyöskentely aloitetaan jo ennen liittymisen määräaikaa, joten älä siis jätä liittymistä viime tippaan! 

Yhteishankinnassa sovittua 

Yhteishankinnoissamme moni asia on jo sovittu valmiiksi. Varmistamme muun muassa sopimustoimittajiemme luotettavuuden ja toimituskyvyn. Laatimamme ehdot mahdollistavat yhteishankinnan sujuvan käytön sopimuskaudella ja toimivat vankkana tukijalkana asiakkaan omalle hankintasopimukselle. Tavoitteenamme on asiakkaidemme tarpeita vastaava ja laadukas tuote- tai palveluhankinta.

Käsittelemme markkinavuoropuheluvaiheessa ja asiakastyöryhmässä mm. seuraavia asioita:

  • Sopimustoimittajan soveltuvuusvaatimukset 
  • Hankinnan kohteen vähimmäisvaatimukset
  • Sopimusehdot mm. 
    • Hinnoittelu
    • Toimitus-, takuu- ja/tai maksuehdot
    • Reklamaatiot

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 14.04.2023

Avtalsperiod
01.10.2023 - 31.12.2027
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.12.2027
Verksamhetsmodell
En leverantör

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Ilkka Outa

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Milja Virtanen

Kategorichef

milja.virtanen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga