Leasingtjänster 2024-2026 (2028) Ramavtal

Med ramavtalet kan du köpa leasingtjänster för lösa anläggningstillgångar som omfattar leasingfinansiering, hanteringstjänster avsedda för administration av leasingobjekt som finansieras och tjänster i anslutning till hanteringen av leasingobjekt som återlämnas efter hyrestiden. Typiska objekt som finansieras är bland annat ICT-utrustning, hälsovårdsutrustning, olika forskningsanordningar, arbetsmaskiner, skyddsteknik och möbler.  

Ramavtalet Leasingtjänster 2024–2026 (2028) är avsett för våra kunder som inte har anslutit sig till ramavtalen Leasingtjänster 2023–2024 (2026) eller Statens leasingtjänster 2023–2024 (2026). 

Fördelar med gemensam upphandling 

  • Du får tillgång till konkurrenskraftiga priser och avtalsvillkor för stora volymer. 
  • Du undviker processkostnader som beror på den egna upphandlingen. 
  • Hansels sakkunniga stöder dig under hela avtalsperioden, bland annat i fråga om intressebevakning och leverantörsförvaltning. 

Vad kan jag upphandla? 

Med stöd av ramavtalet kan du köpa leasingtjänster för lösa anläggningstillgångar så här:  

  1. Leasingtjänst eller så kallad livscykelleasing 
    • Leasingfinansiering för märkes- och modelloberoende lösa anläggningstillgångar. Typiska objekt som finansieras är bland annat ICT-utrustning, hälsovårdsutrustning, olika forskningsanordningar, arbetsmaskiner, skyddsteknik och möbler.  
    • Hanteringstjänst avsedd för hantering av leasingobjekt som ska finansieras. 
    • Datasäkra tjänster för upphämtning, återvinning och förstörande av leasingobjekt som återlämnas efter hyrestiden samt övriga tjänster som kan beställas särskilt. 
  2. Finansieringsleasingtjänst 
    • Leasingfinansiering för märkes- och modelloberoende lösa anläggningstillgångar. Typiska objekt som finansieras är bland annat ICT-utrustning, hälsovårdsutrustning, olika forskningsanordningar, arbetsmaskiner, skyddsteknik och möbler. 
    • Hanteringstjänst avsedd för hantering av leasingobjekt som ska finansieras. 
    • Tjänster som kan beställas separat 

Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här. (på finska). 

Avtalsperiod 

Vårt mål är att våra kunder ska kunna tillämpa avtalet från och med maj-juni 2024. Tidtabellen kommer att preciseras i kundarbetsgrupperna. 

Anslut dig i tid 

Anslut dig till avtalet senast den 1.3.2024 uppe till höger på sidan. Avtalet kan endast tillämpas av kunder som anslutit sig innan upphandlingsannonsen publicerades. Anslut dig alltså i god tid! 

Kunderna kan börja köpa in via ramavtalet antingen genast i början av avtalsperioden eller först senare under avtalsperioden (till exempel efter att kundens egna giltiga upphandlingsavtal har upphört att gälla). 

När du ansluter dig begär vi en uppskattning det totala värdet av de kommande upphandlingarna. Uppgiften förutsätts numera i alla offentliga upphandlingsannonser och vi hjälper er vid behov med att ta fram en uppskattning.  

Kontakta oss om du inte kan ansluta dig asiakaspalvelu@hansel.fi

Efter att du har anslutit dig skickar vi en separat upphandlingsförfrågan där vi ber dig lämna närmare uppskattningar om tillämpningen av det kommande avtalet. Upphandlingsförfrågan skickas uppskattningsvis från och med jauari.  

Syftet med upphandlingsförfrågan är att få tillräckliga uppgifter för att kunna bestämma upphandlingen omfattning i handlingarna för anbudsbegäran på den nivå som förutsätts i upphandlingslagstiftningen och rättspraxis. 

Kundsamarbete 

Vi förbereder våra gemensamma inköp i samarbete med våra kunder i kundarbetsgrupperna, och den nära kontakten med grupperna fortsätter ofta även under kontraktsperioden. Vi ordnar också öppna informationsmöten där vi redogör för fördelarna med gemensam upphandling och hur den används. 

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
01.07.2024 - 30.06.2026
Verksamhetsmodell
En leverantör

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Satu Salminen

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Tiina Gabelli

Kategorichef

tiina.gabelli@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga