Cisternleveranser av flytande bränslen 2024−2026 (2028) Ramavtal

Fördelar med upphandlingen

  • Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga.
  • Sänkta kostnader för den egna upphandlingen 
  • Avtalsleverantörernas lämplighet har kontrollerats.
  • Ansvaret har beaktats genom att förnyabara bränslen har tagits med.
  • Strävan är att möjliggöra tjänster, cisternleveranser, som är geografiskt sett väl tillgänglig runtom i landet.

Vad kan jag upphandla? 

Med stöd av ramavtalet kan flytande bränsleleveranser upphandlas.

Leveranser av lätt brännolja

Det huvudsakliga användningssyftet är uppvärmning av byggnader och andra lokaler och användning som bränsle i olika arbetsmaskiner.

Levereras i sommar- och vinterkvalitet och som till hundra procent återvinnbar brännolja.

Leveranser av återvinnbar brännolja kan eventuellt inte ordnas i hela landet. Områdesgränserna fastställs i samband med beredningen av upphandlingen.

Leveranser av motorbrännolja

Motorbrännoljan används huvudsakligen i fartyg och arbetsmaskiner. Bränslet kan också användas i olika fordon.

Det levereras sommar- och vinterkvalitet liksom till hundra procent återvinnbar brännolja. 

Leveranser av återvinnbar brännolja kan eventuellt inte ordnas i hela landet. Områdesgränserna fastställs i samband med beredningen av upphandlingen.

Leveranser av dieselolja

Används huvudsakligen i motorer i användningen på vägar.

Det levereras sommar- och vinterkvalitet liksom till hundra procent återvinnbar diesel. Avtal om leverans av arktisk diesel ingås särskilt och enligt behov.

Leveranser av återvinnbar diesel kan eventuellt inte ordnas i hela landet. Områdesgränserna fastställs i samband med beredningen av upphandlingen.

Bensinleveranser

Används huvudsakligen i motorer i användningen på vägar. Beställbara produkter är bensin 98E5 och 95E10.

Bränslet levereras både för cisterner ovan och under jord. Målet är att minimimängden diesel och bensin som levereras ska vara 2 000 liter. För övriga bränslen strävar man efter att fastställa minimileveransmängden till 1 000 liter.

Det kan ingås överenskommelser om minimileveransmängder för mindre leveranser från fall till fall. Då lägger leverantören vanligtvis till en avgift för småleveranser.

Det förutsätts att leverantören har en finskspråkig stödtjänst avsedd för kunderna som kunderna kan lämna in beställningar och få produktstöd i.

Avtalsperiod 

Vårt mål är att våra kunder ska kunna tillämpa avtalet från och med den 8.3.2024. Tidtabellen kommer att preciseras i kundarbetsgrupperna.

Gå med i tid

Gå med i avtalet senast 30.9.2023 uppe till höger på sidan. Endast kunder som gått med i avtalet innan en upphandlingsannons publiceras kan nyttja avtalet. Gå med i tid!

När man går med i avtalet begärs en uppskattning om det totala värdet på organisationens framtida upphandling. Denna uppgift krävs numera i alla offentliga upphandlingsannonser, och vi hjälper er vid behov med att göra en uppskattning. 

Till de kunder som gått med i ramavtalet kan efter att de gått med sändas en upphandlingsförfrågan, i syfte att innan en upphandlingsannons publiceras precisera de upphandlingsbehov som kunden uppskattat för avtalsperioden.

Om problem uppstår med att gå med i avtalet, kontakta asiakaspalvelu@hansel.fi.

Hur upphandlar jag? 

Hansel upphandlar ett färdigt avtal som du kan använda. Du ansvarar endast för beställningen av produkter av den leverantören som vann upphandlingen till önskad plats vid överenskommen tid.

Kundsamarbete

Vi bereder våra gemensamma upphandlingar i samarbete med våra kunder i kundarbetsgrupper och den intensiva kontakten med grupperna fortsätter även under avtalsperioden. Vi ordnar även ett öppet informationsmöte för kunder som överväger att ansluta sig.

Kundarbetsgrupp 

Inför upphandlingen inrättar vi en kundarbetsgrupp som kunder som ansluter sig före den 30.5.2023 kan delta i. I kundarbetsgruppen kan du påverka och kommentera upphandlingens innehåll.

Kundarbetsgruppen

  • deltar i kundarbetsgruppsmöten där upphandlingens innehåll diskuteras och bestäms
  • kommenterar skriftligen avtal och avtalsbilagor innan anbudsbegäran publiceras

Om du eller din kollega har kunskaper som kan behövas i gruppen, tid att kommentera material och aktivt delta i diskussionen, vänligen kontakta kategorichefen.

Kundarbetsgruppen börjar arbeta redan innan tidsfristen för anslutning går ut, så anslut dig alltså inte först i sista minuten! 

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
12.03.2024 - 30.04.2026
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
30.04.2026
Verksamhetsmodell
En leverantör

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information

Juha-Pekka Paunu

Kategorichef

juha-pekka.paunu@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga