Laddningsstationer för elfordon på egen fastighet från DPS, ingen separat gemensam upphandling från det offentliga laddningsnätverket

20.03.2024

AKTUELLT Vi får då och då frågan om vi är i färd med att samupphandla ett offentligt laddningsnätverk för elfordon. Vi analyserade frågan ganska aktivt för ett par år sedan när vi förberedde Laddstatione för e.bilar DPS Vi frågade också våra kunder och undersökte antalet laddningsbara fordon i hela den offentliga sektorn. 

Vi såg ett tydligt behov och en volym för laddningsstationer som installeras i kundernas fastigheter. I genomsnitt sker mer än 80 procent av laddningen av elfordon vid avgångs- eller ankomstpunkter och endast mindre än 20 procent vid offentliga laddningsstationer längs rutten. Eftersom våra kunder enligt lag också måste installera laddningsanordningar på sina fastigheter, kommer det att finnas en stor efterfrågan på dessa anordningar även under de kommande åren. Läs kundberättelsen på vår webbplats, hur Mäntsälä kommun uppfyllde sina rättsliga skyldigheter och upphandlade laddningsstationerna genom Hansels DPS. 

Det aktuella behovet av en offentlig laddningstjänst är inte tillräckligt för en gemensam upphandling

Efterfrågan på laddning längs vägen är fortfarande relativt låg i hela landet. Om en genomsnittlig bil körs ca 15 000 km per år och förbrukningen är 20 kWh/100 km, är elförbrukningen för en bil 3000 kWh/år. Om ca 20 procent av detta laddas i allmänna laddningsstationer behöver den allmänna laddningsstationen 600 kWh/bil/år. Om det genomsnittliga priset för snabbladdning är 60 c/kWh blir den årliga omsättningen per bil 360 euro. Det finns cirka 85 000 helt elektriska bilar i Finland, så på grundval av detta är den totala laddningsmarknaden cirka 30 miljoner euro/år. Den offentliga sektorn står för några procent av detta. Även om vi fick hela den offentliga sektorn att delta i vår gemensamma upphandling, skulle den årliga omsättningen för upphandling av laddningstjänster endast vara några hundra tusen euro och därför alldeles för liten för gemensam upphandling. 

I stället för gemensam upphandling

I Hansels ramavtal om tankning Tankningar med statens betaltidskort 2021–2023 (2024) och Tankningar med oljebolagens kort 2021–2023 (2025) är strävan att erbjuda tjänster även för dem som laddar sin elbil längs med vägen. Den första av dessa är Neste som har 11 laddningsstationer i Finland. Den senare levereras av Neste och St1 som planerar ett nätverk av 33 stationer. En ny anbudsinfordran för båda tankanläggningarna är planerad till i vår. Som ett resultat av de nya upphandlingarna förväntar vi oss att komplettera vårt nätverk av leverantörer. ABC:s mobila appnätverk täcker till exempel cirka 300 laddningsstationer, så det skulle redan ge ett ganska bra extra erbjudande om laddning på vägen. För mer information om framtida ramavtal, vänligen besök vår onlinetjänst: 

Pasi Tainio, kategorichef, ger gärna ytterligare information om detta ämne.
pasi.tainio@hansel.fi
tfn 0294 444 353