Skyddsutrustning 2023–2027 DPS

Fördelar med gemensam upphandling

  • Du sparar kostnader jämfört med en egen upphandling. 
  • Du genomför behändigt en miniupphandling med hjälp av färdiga modeller. De grundläggande kraven gällande produkterna har redan bestämts.
  • De leverantörer som har godkänts för systemet har kontrollerats för din räkning.
  • I gemensamma upphandlingar fäster vi för vissa produktgruppers del i leveranskedjan särskild uppmärksamhet vid frågor som berör mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden i länder där riskerna för kränkningar av de mänskliga rättigheterna är som störst. En betydande del av skyddsutrustningarna tillverkas i Asien i så kallade riskländer. I DPS-villkoren och DPS-avtalen ingår Code of Conduct-krav som är förpliktande för leverantörerna. 
  • Under avtalsperioden hjälper Hansels sakkunniga (t.ex. intressebevakning för kunden, leverantörshantering och möjlighet till konsultering vid upphandling i miniförfarande).

Vad kan jag upphandla?

Föremål för det dynamiska upphandlingssystemet är skyddsutrustning avsedd för bekämpning av biologiska, kemiska och fysikaliska risker som medför fara för personer eller äventyrar deras hälsa och därmed förknippade tjänster. Även skyddsbehov till följd av covid-19-pandemin kan tillmötesgås i upphandlingarna, till exempel desinfektionsmedel och antigentester.  

Skyddsutrustning som är föremål för upphandlingen ingår i följande produktgrupper:

  1. Andningsskydd 
  2. Ansikts-, ögon- hörsel- och huvudskydd och skyddsskor
  3. Skyddsklädsel
  4. Handskar för olika ändamål
  5. Kirurgiska mun- och nässkydd
  6. Desinfektionsmedel för händer och ytor och doserare för dessa
  7. Antigentest för virusdiagnostik
  8. Annan motsvarande skyddsutrustning

Du kan också upphandla tjänster i anslutning till produkter, till exempel lager, påfyllning, installeringav eventuella anordningar eller underhåll av skyddsklädsel. 

Närmare information om den gemensamma upphandlingens innhåll får du i bilagan ”Föremål för dynamiskt upphandlingssystem” på mellanfliken Dokument (på finska).

Avtalsperiod

Den gemensamma upphandlingens avtalsperiod är 9.1.2023-31.12.2027.

Leverantörer som uppfyller kraven godkänns i DPS under hela den tid den tid som systemet är i kraft.

Upphandlingsavtal som kunderna ingår kan gälla i högst fem månader efter att DPS har avslutats.

Avtalsleverantörens lämplighetskrav 

Avtalsleverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:

  1. Registering i yrkes- och näringsregistret
  2. Betalning av skatter och pensionsförsäkringsavgifter
  3. Finansiell och ekonomisk ställning
    • Riskklassificering minst 3 (Riskklass 4 godkänns med tillräcklig och pålitlig utredning)
    • Omsättningen minst 500 000 euro.
    • Ansvarsförsäkringen är 500 000 euro.
  4. Teknisk prestationsförmåga och yrkeskompetens
    • Anbudsgivaren ska ha tillgång till de angivna underleverantörernas resurser när det gäller att fullfölja upphandlingen.
    • Anbudsgivaren har erfarenhet av att leverera de produkter som utgör föremål för upphandlingen under de tre senaste åren. Faktureringen ska sammanlagt vara minst 500 000 euro och ska ha samlats in av högst tio referenser. Samma kundorganisation kan ge flera referenser. 
    • I leveransen av produkter som utgör föremål för upphandlingen iakttas kvalitetssäkringsåtgärder antingen i produktionen av skyddsutrustning eller i hanteringen av underleveranskedjor om leverantören säljer skyddsutrustningar av andra tillverkare.

Leverantören har förbundit sig att följa kraven för Code of Conduct i DPS.

Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.

Vill du bli leverantör?

Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetskraven. Läs mera om DPS som upphandlingsförfarande och se instruktioner i videon!

Fördelar för leverantören

  • Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter — intresserar du dig för en andel av en miljardmarknad?
  • Elektroniska, formbundna upphandlingar är enkla jämfört med öppna upphandlingar
  • Du kan komma med och erbjuda tjänster under hela den tid som DPS pågår

Lämna in din deltagaransökan till Skyddsutrustningar 2023–2027 (DPS) här

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 31.12.2027

Avtalsperiod
09.01.2023 - 31.12.2027
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.05.2028
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Socialt ansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Kirsi Kujanpää

Kategorichef

kirsi.kujanpaa@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga