Klass 1 Städtjänster DPS

Det dynamiska inköpssystemet är indelat i två kategorier som är oberoende av varandra. Dessa är: Kategori 1 städtjänster och Kategori 2 städtjänster. Kategorierna omfattar samma tjänster, men villkoren för användningen av dem och kraven på lämplighet skiljer sig åt. 

Du kan använda kategori 1 om villkoren för användning av kategori 1 uppfylls. Om villkoren för användning av kategori 1 inte uppfylls ska den interna konkurrensutsättningen ske i kategori 2.

Villkoren för användning av kategori 1 är följande:

  • Upphandlingens uppskattade värde är minst 500 000 euro eller
  • De tjänster som upphandlas är belägna i minst två olika kommuner eller
  • Av andra grundade skäl, till exempel att det förutsätts särskild driftsäkerhet och servicenivå för upphandlingsobjektet.

Leverantörerna har lämnat in en ansökan om deltagande i kategorierna 1 och/eller 2 i det dynamiska inköpssystemet. Leverantören kan ha blivit vald till kategori 1 eller 2 eller båda kategorierna. Varje konkurrensutsättning inom det dynamiska inköpssystemet ska göras i en kategori.

Hansels stödteam hjälper dig i din minikonkurrensutsättning och du har också tillgång till färdiga mallar som du kan fylla i för att genomföra minikonkurrensutsättningen.

Fördelar med gemensam upphandling

  • Kontraktsleverantörernas lämplighet har kontrollerats
  • Hansel kontrollerar rapporterna enligt lagen om beställarens ansvar. Leverantörerna är föremål för uppföljning av leverantörens ansvar under hela kontraktsperioden.
  • Villkor för kontrakts- och säkerhetsnivåer som stöder dina behov och som du kan påverka genom de krav som specificeras i anbudsförfrågan för minikonkurrensutsättningen
  • Ansvar har beaktats vad beträffar miljöansvar, ekonomiskt ansvar och socialt ansvar. Du kan specificera kraven och villkoren i samband med minikonkurrensutsättningen.
  • Tjänster som är väl tillgängliga geografiskt
  • Modelldokumenten för minikonkurrensutsättning hjälper dig att kartlägga behovet, genomföra konkurrensutsättningen och utfärda upphandlingsbeslut.
  • Hansels experter erbjuder brett stöd för hela kontraktsperioden, bland annat kundens intressebevakning och leverantörshantering samt kommentering av upphandlingsdokumenten om du vill

Vad kan jag köpa?

Den gemensamma upphandlingen Städtjänster erbjuder flexibla lösningar för att köpa städtjänster och tillhörande tilläggstjänster för olika kundbehov och verksamhetsmiljöer.

Du kan göra dina anskaffningar i hela Fastlandsfinland och även lokalt.

Städtjänster kan omfatta följande tjänster:

  • Underhålls- och grundstädning enligt kundens behov samt
  • Tillhandahållande och distribution av nödvändiga varor och tjänster i samband med en städuppgift, till exempel
    • Sanitets- och övriga hygienartiklar
    • Förnödenhetskompletteringar
  • Underhålls- och grundstädning som beställs separat, till exempel
    • Städningsarbeten som föranleds av ändringar i lokaler
    • Eftervård av skador med mera, till exempel vattenskador, plötslig nedsmutsning av textilmöbler, till exempel städning av sekret
  • Tilläggstjänster som är direkt förknippade med städtjänsterna och/eller som stöder processen, till exempel
    • Tjänster avseende utbytesmattor
    • Behandling och förstöring av informationsmaterial i enlighet med kraven på informationssäkerhet
    • Service för mellanmåls-/dryckesautomater
    • Linne- och tvättservice, bland annat sändande av arbetskläder och uniformer till tvätteri, tvättservice i kundens lokaler med mera
    • Vård av grönväxter
    • Fastighetsförvaltningstjänster som kunden ansvarar för och som inte kräver särskild yrkesskicklighet, till exempel byte av lampor (underbelysning), påkoppling av larmsystem, dörröppning/-stängning med mera
    • Stödtjänst för lobby-, receptions- och ämbetsverkstjänster, till exempel arbete i reception (som inte kräver vaktkort) och telefonväxelhantering, papperskopiering, postutdelning, flytt och arrangemang av möbler med mera
    • Stöduppgifter för måltidstjänst som inte kräver särskild yrkesskicklighet inom mathållning. till exempel kärlvård, framläggning av mat
    • Andra, mindre och separat avtalade kundspecifika tilläggstjänster.

De kompletterande tjänster som direkt hänför sig till och/eller stöder städningen får dock inte utgöra mer än hälften av värdet på de tjänster som upphandlas.

Se närmare uppgifter i beskrivningen av föremålet för upphandlingen. (Logga in på webbtjänsten så ser du innehållet i dokumentbiblioteket.)

Avtalsleverantörens lämplighetskrav

Leverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:

  1. Registrering i yrkes- och näringsregistret
  2. Betalning av skatter och pensionsförsäkringspremier
  3. Ekonomisk och finansiell situation

Kategori 1 städtjänster

  • Riskklassificeringen är minst 1–3 (4)
  • Omsättningen är minst 15 miljoner euro
  • Ansvarsförsäkring 2 miljoner euro
  1. Teknisk prestationsförmåga och yrkesmässig kompetens
    1. Uppfyllande av referenskraven
      • Objektet i en (1) referens ska avse ett avtal som har omfattat underhålls- och grundstädning samt anskaffning av varor och tjänster under en sammanhängande period på minst tolv (12) månader och vars faktureringssumma för tolv (12) månader är minst 180 000 € (moms 0 %). Perioden ska i sin helhet infalla under de senaste tre åren räknat från det att ansökan om deltagande lämnades in. 
      • Objektet i fyra (4) referenser ska avse ett avtal som har omfattat underhålls- och grundstädning samt anskaffning av varor och tjänster under en sammanhängande period på minst tolv (12) månader och vars faktureringssumma för tolv (12) månader är minst 90 000 € (moms 0 %). Perioden ska i sin helhet infalla under de senaste tre åren räknat från det att ansökan om deltagande lämnades in. 
    2. Anbudsgivaren har tillgång till de i offerten angivna underleverantörernas resurser för att genomföra upphandlingen. 
    3. Anbudsgivaren har tillgång till lämplig arbetsutrustning, materiel och teknisk utrustning för genomförandet av upphandlingen. 
    4. Den personal som ansvarar för tjänsteproduktionen har lämplig kompetens. 
  2. Kvalitetssäkringsåtgärder

Vid tillhandahållandet av de tjänster som upphandlingen gäller tillämpas en kvalitetssäkringsmetod som gäller den kategori som upphandlingen och dess tjänster hänför sig till.

  1. Miljöförvaltningsåtgärder

Anbudsgivaren eller dennes underleverantör iakttar miljövårdsåtgärder som omfattar den kategori och de tjänster som upphandlingen avser.

Hansel har för kunden granskat utdrag ur straffregistret för de kontraktsleverantörer som lämnat in offertbegäran. Dessutom har man kontrollerat att leverantören inte omfattas av en obligatoriskt eller inkomstprövad  uteslutningsgrund.

Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.

Vill du bli leverantör?

Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetsvillkoren. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande och se mer i videon!

Fördelar

  • Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter – skulle en bit av miljardmarknaden intressera dig?
  • E-upphandlingar i bestämt format är enkla jämfört med öppna anbudsförfaranden
  • Kom med och erbjud dina tjänster under DPS:ns hela löptid

Läs mer om begäran att delta.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast

Avtalsperiod
24.05.2021 - 31.12.2027
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.12.2030
Verksamhetsmodell
Intern upphandling
Tilaajavastuulaki
Utredningar enligt beställaransvarslagen gjorda

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Socialt ansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Eija Hirvonen

Kategorichef

eija.hirvonen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga