Reittilentoja ryhmittymänä

hansel-toimittajacase-airfrance-klm-s.jpgMyyntipäällikkö Soili Varpula suorittaa työnsä ohessa Sustainable Aviation Business -maisteriopintoja.

Air France-KLM on mukana Hanselin Reittilennot 2022 (2024) -puitejärjestelyssä ryhmittymänä. KLM:llä oli kokemusta Hanselin sopimustoimittajuudesta jo edelliseltä sopimuskaudelta. Uuden kilpailutuksen koittaessa konserni päätti hakeutua mukaan ryhmittymänä.

”Se oli meille ehdottomasti järkevintä. Jos Air France ja KLM olisivat mukana Reittilennot 2022 (2024) -puitejärjestelyssä erillisinä yrityksinä, olisivat ne kilpailijoita paitsi muiden sopimustoimittajien kanssa, myös keskenään”, myyntipäällikkö Soili Varpula perustelee.

Ryhmittymänä osallistumisesta on etua myös Hanselin asiakkaille. Yli 100 maata ja 200 kohdetta kattava reittiverkosto on joustavasti asiakkaiden käytössä.

”Saimme sisällytettyä molempien yritysten tarjonnan puitesopimukseen. Asiakas voi yhdistellä lentoja aikatauluihinsa parhaiten sopivaksi ja samat hinnat ovat voimassa. Lisäksi tarjoamme uutena mahdollisuutena lento–juna-yhteyden Pariisin kautta Strasbourgiin tai Lyoniin”, Varpula kuvailee.

Hankintalaki mahdollistaa yritysten osallistumisen yhteishankintoihin ryhmittymänä. Vaihtoehto on varteenotettava erityisesti pienemmille yrityksille, joiden omat resurssit, osaaminen tai liikevaihto eivät yksinään täytä kilpailutuksen vaatimuksia.

”Meillä on ryhmittymiä muun muassa autojen, majoitus- ja kokouspalveluiden sekä IT- ja mainostoimistopalveluiden yhteishankinnoissa”, Hanselin Matkustus- ja kokouspalveluiden kategoriapäällikkö Minna Isoherranen kertoo.

Puitesopimuksen hakuprosessissa tai sopimuksenaikaisessa toiminnassa ei Varpulan mukaan ole eroa, oli mukana sitten yksittäisenä toimittajana tai ryhmittymänä.

”Konsernina meille toki on perusarkea toimia yhtenä isona ryhmittymänä. Puitejärjestelykilpailutukseen osallistuminen sujui hyvin, sillä sisäinen dialogimme toimii ja kollegat ymmärtävät yli maarajojen, millaisia dokumentteja tarvitaan”, Varpula pohtii.

Myös Hanselin suuntaan yhteistyö on sujunut moitteettomasti.

”Arvostamme Hanselia paljon. He ovat ajoissa liikkeellä ja sovitut aikataulut pitävät. Kilpailutusprosessin aikana kysymyksiin vastattiin ja sopimuksen valmistelun yhteydessä Hansel selvitti asioita, jotka helpottivat meidän työtämme. Myös sopimuskauden aikana kaikki on toiminut”, Varpula kiittelee.

Ympäristövastuullisuus on lentoyhtiön toiminnan edellytys

Aloittaessaan nykyisessä työssään vuonna 2018 Varpula yllättyi positiivisesti: Air France-KLM -konsernissa ympäristövastuullisuuteen suhtauduttiin vakavasti ja sen eteen haluttiin tehdä tosissaan työtä.

”Meidän vastuullamme on tehdä kaikki voitava, jotta saavutetaan kestävämpi lentomatkustus. Toimialalla on tapahtunut iso muutos. Viisi vuotta sitten vastuullisuuspuhe oli vähäistä, mutta Air France-KLM:llä asia oli jo tuolloin tapetilla.”

Käytännössä ympäristövastuullisuustoimintaa ohjaa tavoite vähentää suoria ja välillisiä kasvihuonepäästöjä.

”Tavoittelemme vuoteen 2030 mennessä 30 prosentin vähennystä matkustajakilometriä kohden verrattuna vuoden 2019 päästöihin. Tavoite on Science-based targets -aloitteen validoima”, Varpula sanoo.

Kansainvälisen Science-based targets -aloitteen tarkoituksena on edistää ilmastotoimia yksityisellä sektorilla ja auttaa yrityksiä asettamaan tieteeseen perustuvat ja riittävän kunnianhimoiset tavoitteet omalle toiminnalleen.

Tavoitteeseen pääsemiseksi tärkeimmät toimenpiteet ovat laivaston uudistaminen ja uudistuvan lentopolttoaineen (sustainable aviation fuel, SAF) käyttö.

”Uuden sukupolven koneet vähentävät päästöjä 20–25 prosenttia edellisen sukupolven konetyyppeihin verrattuna. Lisäksi laivaston uusiminen on nopea tapa saada aikaan muutosta. Tavoitteenamme on, että vuonna 2028 uuden sukupolven koneita on 64 prosenttia laivastosta. Käytännössä puhutaan sadoista koneista, joten päästöjen kannalta merkitys on todella suuri”, Varpula linjaa.

Muun muassa teollisuuden ja kotitalouksien jätteistä valmistetulla uusiutuvalla lentopolttoaineella on suuri merkitys: SAF vähentää elinkaarensa aikana päästöjä jopa 80 prosenttia.

”Olemme edelläkävijä SAF:n käytössä. Pyrimme siihen, että vuoteen 2030 mennessä 10 prosenttia käyttämästämme polttoaineesta on uusiutuvaa. Tällä hetkellä olemme saavuttaneet tavoitteesta jo lähes puolet. SAF:n kokonaiskäyttö maailmanlaajuisesti alalla on tällä hetkellä vain 0,05 prosenttia. Kaikkiin lentoihimme, joiden matkassa on välilasku tai jotka lähtevät Ranskasta tai Hollannista, sisältyy vakiona 1–1,5 prosenttia SAF:ia. Myös asiakkaat näkevät konkreettisesti lentolipuista SAF-lisämaksun osuuden.”

Varpula muistuttaa, että vastuullisuus näkyy Air France-KLM -konsernissa myös monessa arjen tekemisessä.

”Niin sanottu eco-piloting, johon kuuluu lentoreittien, nopeuden ja laskeutumisen suunnittelu, on ollut käytössä pitkään. Lisäksi edistämme sähköajoneuvojen käyttöä maaliikenteessä ja vaihdoimme esimerkiksi bisnesluokan juomalasit kevyempiin. Toimintaamme ohjaavat myös monimuotoisuuden ja tasa-arvon edistäminen.”

Varpula on tyytyväinen, että Hansel on ottanut erilaiset vastuullisuuskriteerit keskeiseksi osaksi yhteishankintoja.

”Vaatimustason pitääkin olla korkealla, joten ehdottomasti kannustamme Hanselia jatkamaan tällä tiellä.”

Haluatko sopimustoimittajaksi?

Meillä on jo lähes 1000 sopimustoimittajaa ja näillä yli 3000 alihankkijaa ympäri Suomea – tule rohkeasti mukaan!

Lue lisää

Reittilentojen puitejärjestely

Reittilentojen puitejärjestely tarjoaa asiakkaillemme työ- ja virkamatkustuksen tarpeisiin soveltuvan reittilentotarjonnan heidän omien sopimusmatkatoimistojensa kautta varaten.

Lue lisää reittilennoista