Yhteishankintojen käytön tuki
Hyödyntäessäsi yhteishankintojamme saat veloituksetta katselmointi- ja kommentointiapua minikilpailutukseesi.
Minikilpailutus tehdään, jos yhteishankinnan toimintamalli edellyttää kilpailutusta mukana olevien sopimustoimittajien kesken. Kun kommentoimme kilpailutusmateriaalejanne, on tavoitteenamme:
- varmistaa kilpailutuksen lain- ja sopimuksenmukaisuus
- minimoida riskejä sekä
- karsia materiaaleista mahdollisia ristiriitoja.
Voit saada myös apua hankinnan suunnitteluun pisteytys- ja hinnoittelumallien osalta. Huomioithan, että hankinnan kohteen määrittelee asiakas itse.
Ohjeita minikilpailutuksen tekoon
- Määrittele hankinnan kohde ja laajuus tarpeesi pohjalta.
- Tutustu materiaaliin yhteishankinnan sivulla ja liity mukaan!
- Käytä minikilpailutuksessa tarjoamiamme mallipohjia, jotka on laadittu kuhunkin yhteishankintaan erikseen. Mallipohjat löydät yhteishankinnan sivulta, asiakirjat-välilehdeltä sekä kilpailutusjärjestelmistä (Cloudia tai Hanselin Kisa-apuri).
- Täydennä mallipohjiin hankintaasi koskevat tiedot ja tee muut tarvittavat täsmennykset.
- Jos tarvitset apua, ota yhteyttä Hankintojen tukeen. Muistathan varata aikaa suorittamallemme kommentoinnille noin viikon verran.
Lisätietoja minikilpailutuksesta löydät sivun oikeassa laidassa olevista yleisohjeista.
Hankintojen tuen yhteystiedot
- Puhelinpäivystys 0294 444 288 arkipäivisin klo 9–15
- Sähköposti tuki@hansel.fi. Vastaamme tiedusteluihin mahdollisimman pian ja annamme arvion kommentointiin tarvittavasta ajasta.
MinikisaPlus
Kun tarvitset enemmän apua minikilpailutuksen läpivientiin, voit tiedustella meiltä maksullista MinikisaPlus-palvelua. Me huolehdimme kilpailutuksen läpiviennistä, sinä määrittelet hankinnan kohteen.
MinikisaPlussassa
Asiakas
- toimii hankintayksikkönä
- määrittelee hankinnan kohteen ja ehdottomat vaatimukset
- päättää vertailuperusteista ja painoarvoista
- osallistuu hankintasopimuksen laadintaan sekä tarjouskilpailun kysymyksiin vastaamiseen
Hanselin projektipäällikkö
- vastaa kilpailutusprojektin läpiviemisestä
- laatii tarjouspyyntöasiakirjat yhteistyössä asiakkaan kanssa
- vastaa asiakirjaliikenteestä sähköisessä kilpailutusjärjestelmässä (Cloudia)
- osallistuu tarjousten vertailuun
- huolehtii jälki-ilmoituksen tekemisestä
Hanselin lakimies
- laatii hyvät sopimusehdot
- varmistaa kilpailutuksen lainmukaisuuden
- tukee tarvittaessa sopimuksen teossa
Onnistunut kilpailutus tehdään yhdessä!
Tyypillisesti minikilpailutuksen läpivieminen tarjous- ja valitusaika huomioiden vie 2–3 kuukautta. Asiantuntijamme käyttävät asiakkaan MinikisaPlussan tekemiseen 3–5 henkilötyöpäivää. Hinnoittelu: 800 €/htp + alv.
Jos kiinnostuit MinikisaPlussasta, täytä toimeksiantolomake tai ota yhteyttä asiakkuuspäällikköösi!
Kymmenen vinkkiä minikilpailutukseen
Listasimme asiat, jotka kannattaa ottaa huomioon minikilpailutuksessa.
Minikilpailutus DPS:ssä
Mitä tarkoittaa minikilpailutus DPS:ssä ja miten se tehdään? Tutustu alta yleisohjeeseemme.
Minikilpailutus puitejärjestelyssä
Mitä tarkoittaa minikilpailutus puitejärjestelyssä ja miten se tehdään? Tutustu yleisohjeeseemme.
Kisa-apurin ohjeet
Miten käytät maksutonta Kisa-apuriamme? Kurkkaa ohjevideot tai lue ohjeet! Tarkempia tietoja löydät myös kunkin yhteishankinnan omalta verkkosivulta.
Onnistu minikilpailutuksessa!
Katso alta lyhyet videopätkät siitä, mitä etuja yhteishankinnat tarjoavat ja miten oma hankinta niiden sisällä kilpailutetaan.

Yksikönpäällikkö Sami Seppälä kertoo, miksi kannattaa hyödyntää yhteishankintoja.

Yksikönpäällikkö Petra Huhtala kertoo hankinnan kohteen kuvaamisesta.

Lakimies Antti Tuukkanen esittelee minikilpailutuksen malliasiakirjat.

Lakimies Laura Hauta-aho kertoo, miten toimittaja valitaan minikilpailutuksella.