Hyppää sisältöön

Hankinta-analyysi

Paranna menojen hallintaa ja helpota päätöksentekoa hankinta-analyysin avulla! Tutkimme hankintoihin liittyviä menoja ja toimittajatietoja monesta eri näkökulmasta. Analyysi auttaa tunnistamaan säästömahdollisuuksia, parantamaan toimittajayhteistyötä ja edistämään vastuullisuustavoitteita. Hyödynnämme analyysissä ostolaskuaineistoa, jota rikastamme eri tietolähteistä saatavalla tiedolla. 

 

Piirretty kuvituskuva, jossa on säästöpossu Piirretty kuvituskuva, jossa on suurennuslasi Piirroskuva, jossa on lehti

Saat kattavan näkymän organisaatiosi menoihin ja voit hallita menoja tehokkaammin.

Toimittajatietojen tutkimisella vähennät riskejä, parannat tehokkuutta ja edistät hankintaketjun moninaisuutta. 

Hiilijalanjälkiraportin kautta ymmärrät hankintojen ympäristövaikutuksia.

Hankinta-analyysin lopputulos on selkeä raportti, josta näet hankintatoimen keskeiset tunnusluvut. Esittelemme raportin kattavassa purkutilaisuudessa, jossa käymme yhdessä läpi analyysin tulokset varmistaen, että ymmärrätte kunkin tunnusluvun merkityksen ja sen, miten luvut vaikuttavat toimintaanne. Suosittelemme tätä tilaisuutta erityisesti organisaation johdolle.

Hankinta-analyysin esittelyn jälkeen voit myös itse tarkastella hankintamenojasi Hansel.fi:n Hankintapulssi-sivulla.  Raporteista löydät tietoa muun muassa Hanselin yhteishankintojen ja asiantuntijapalvelujen käytöstä sekä hiilijalanjäljestä.

Ostolaskuaineisto on mahdollista julkaista samalla myös kaikille avoimessa Tutkihankintoja.fi-palvelussa, mikä lisää toimintanne läpinäkyvyyttä.  

Hankinta-analyysin sisältö

  • Kokonaiskuva hankintojen tunnusluvuista
  • Hankintamenot toimialoittain/osastoittain/kategorioittain
  • Laskujen määrät ja mediaanit
  • Kuukausikohtainen jakauma 
  • Hanselin yhteishankintojen osuus
  • Suurimmat toimittajat (€ / laskujen lkm)
  • Toimittajien luokittelu (Pareto)
  • Yhden kerran laskuttaneet toimittajat
  • Konkurssissa, saneerauksessa tai selvitystilassa olevat toimittajat
  • PK-sektorin toimittajien osuus
  • Tarpeen mukaan tietoa toimittajien maantieteellisestä sijainnista
  • Laskennallinen hiilijalanjälki 
  • Top5-tuoteryhmät hiilijalanjäljen kannalta 
  • Hankintailmoitukset (Hilma)

Hankinta-analyysiin ja Hansel.fi:n Hankintapulssi-raportteihin voimme tuoda myös organisaationne omat hankintakategoriat tai AURA-palvelu- ja tehtäväluokittelun (kunnat ja HVA:t). Tarvittaessa voimme myös yhdessä luoda hankinnoille kategoriamallin.

Esimerkkikuvia ostolaskuanalyyseistä

Esimerkkikuva ostolaskujen kehityksestä, kaavio
Esimerkkikuva ostolaskut kategorioittain, ympyrädiagrammi
Esimerkkikuva ostolaskut kategorioittain top10, kaavio
 

Esimerkkikuva hiilijalanjälkianalyysistä

Esimerkkikuva hiilijalanjälkianalyysistä, kuvaaja

Esimerkkikuvia toimittaja-analyysistä

Esimerkkikuva toimittajien määrän kehityksestä, kuvaaja

Esimerkkikuva toimittaja-analyysin tuloksesta, toimittajien sijoittuminen kartalla

Mitä palvelu maksaa?

Hankinta-analyysi maksaa 2 200 euroa sisältäen päättyneen ja sitä edeltäneen tilikauden tiedot. Jos jatkossa haluat omatoimisesti tarkastella hankintojasi itsenäisesti, ostolaskutietojen päivitys Hansel.fi:n data ja analytiikka -raportteihin ja Tutkihankintoja.fi-palveluun maksaa 1 100 euroa. Hinta sisältää enintään neljä kertaa vuodessa tehtävät ostolaskuaineiston päivitykset palveluihin (esimerkiksi aineiston päivitys vuosittain tai vuosineljänneksittäin).

Jos työhön sisältyy paljon manuaalista päivitystä (esimerkiksi organisaatiorakenteen muutokset, tilikartan päivitykset tai asiakaskohtainen kategoriamalli), veloitamme näistä tehdyn työn mukaan. Veloituksemme on 1 100 euroa henkilötyöpäivältä.

Ota yhteyttä kalle.pinni@hansel.fi tai 029 444 4252, kerron mielelläni lisää!

Asiakkaamme kertovat kokemuksistaan

Heka aloitti hankintojen kehittämisen analyysistä

Hankinnoilla voidaan vaikuttaa moneen asiaan, kun niitä kehitetään ja johdetaan suunnitelmallisesti. Helsingin kaupungin asunnot Oy:ssä (Heka) on tehty hankintojen kehittämistyötä jo usean vuoden ajan. Hanselin kanssa on tehty muun muassa nykytila- ja spend -analyysit sekä uusi hankintapolitiikka.

Poliisin hankinnoille haettiin uutta suuntaa

Poliisin teknologiayksiköllä oli tarve tehdä hankinnat entistä paremmin ja tehokkaammin. Tavoitetta tukemaan otettiin Hansel. Yhdessä luotujen suuntaviivojen avulla mahdollistetaan sekä säästöt että kevyempi työtaakka.